Jenni Ahlapuro 8.4.2021 15:28

Uutiskirje ei ole kuollut – omasi saattaa olla vain tylsää luettavaa

Uutiskirjeet, nuo inboxin ilostuttajat ja ainaiset riesat, jakavat mielipiteitä. Sisällöltään kiinnostava ja lukijaa hyödyttävä pläjäys kerää pisteet kotiin. Tiheään ilmestyvä tyhjänpäiväinen mainoslehtinen taas saisi kenet tahansa turhautumaan.

Hyvän uutiskirjeen anatomiaa voidaan tarkastella monesta vinkkelistä, mutta tässä postauksessa aiomme puhua sen ytimestä eli sisällöstä. Kirjeen kirjoittamisen ja lähettämisen tarkoitus on, että se saavuttaa oikean yleisön, joka lukee sen ja vaikuttuu ajattelemaan tai tekemään jotain. Mitään näistä ei voida saavuttaa ilman erinomaisia sisältöjä.

Yrityksesi itsessään ei kiinnosta ketään – vanhempiasi lukuunottamatta

Uutiskirjeen ensisijaisena toimintona ei tulisi olla yrityksesi äänitorvena toimiminen. Mieti asiaa omalle kohdallesi – haluatko uhrata kallista aikaasi lukemalla, kuinka joku toinen papattaa lähinnä itsestään? Niinpä.

Kohderyhmälle kenties kiinnostavat kuulumiset ovat ihan sallittua tavaraa uutiskirjeessäkin, kunhan ne pysyttelevät selvässä sivuosassa muuhun sisältöön nähden. Meillä Netprofilella maininnan voivat saada esimerkiksi avoimet työpaikkamme, täytetyt työpaikkamme ja uudet kasvot, mahdolliset asiakasprojekteista irronneet palkinnot tai vaikkapa puhujakeikat. Tilaa uhraamme omille asioillemme aivan maksimissaan muutaman lauseen verran.

Mitäs niissä kirjeissä pitäisi sitten olla, jos itsestään puhuminen on bannissa? Me viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisina haluamme tietenkin jakaa uusimmat tuulet, trendit ja opit alaltamme – tiukasti kuratoituina. Ihan jokainen sometrendi ei ole relevantti meidänkään kiireiselle yleisöllemme, vaan roolimme on seuloa massasta ne asiat, joihin juuri nyt kannattaa huomionsa kiinnittää.

Samalla tavalla operoi myös uutiskirjetuotantoa tukeva blogi, jossa olemme viime aikoina kertoneet muun muassa Clubhousen perusteista, opastaneet hyvän somecopyn saloihin ja spekuloineet tulevaisuuden virtuaalitodellisuuskokouksia perinteisen Zoom-puhelun korvaajana.

Emme kuitenkaan tyydy vain taputtelemaan itseämme selkään omien blogipostauksiemme kanssa, vaan uutiskirjeestä on löydyttävä myös kolmannen osapuolen sisältöä, oli se sitten NASAn luotainfiilistelyä tai long read internetin pelastaneesta hakkerista. Toki uutiskirjeen voi koostaa myös kirjoittamalla sisällön auki suoraan sähköpostiin, jos se omalle yleisölle toimii – tällöin kannattaa kuitenkin huomioida, ettei sähköpostista tule ihan mahdottoman pitkää.

Mites ne hyödyt sitten?

Uutiskirjeen hyödyt ovat vähän eri näköisiä riippuen yrityksen tavoitteesta, toimialasta ja kohderyhmästä – kuluttajamarkkinassa saatetaan suosia tarttumista ajankohtaiseen tarjoukseen siinä missä B2B-yrityksellä painopiste voi olla esimerkiksi asiantuntijuuden vahvistamisessa tai brändimielikuvan ylläpitämisessä.

Tavoitteita ja hyötyjä kannattaa siis pohtia oman liiketoiminnan näkökulmasta ja suunnitella uutiskirjeen sisältö tukemaan niitä. Tärkeintä on kuitenkin päästä hommassa alkuun, sillä vain tekemällä kerrytät arvokkaita oppeja jatkoon. Olennaista nimittäin on myös seurata uutiskirjeen suoriutumista ja toimia datan mukaan.

Me esimerkiksi arvostamme lukuaikaa korkealle, sillä se kielii siitä, että hartaudella naputtelemamme teksti on osoittautunut lukijalleen arvokkaaksi. Jos lukuaika osoittautuisi säännöllisesti poikkeuksellisen matalaksi, lähtisimme tutkimaan mistä moinen voisi johtua – onko esimerkiksi sisällön laatu muuttunut tai käsittelemmekö yleisöön vähemmän vetoavia aiheita.

On myös hyvä tunnistaa, mitä seikkoja voi olla hankalampi mitata tai todentaa lukujen avulla. Kaltaisemme yrityksen liiketoiminta nojaa pitkiin kumppanuuksiin, jolloin eittämättä uutiskirjeen brändiämme vahvistavalla vaikutuksella on roolinsa myös sisään tulevissa euroissa. Ei ole kerta tai toinenkaan, kun esimerkiksi työnantajaa vaihtanut asiakkaan edustaja haluaa ostaa meiltä viestintää ja markkinointia uudessa toimessaan.

Uutiskirjeen dashboardilta näitä tuloksia on kuitenkin mahdotonta näyttää toteen, sillä brändimielikuvaan ja maineeseen vaikuttaa moni muukin seikka. Sähköposti on kuitenkin työkaluna vertaansa vailla, sillä sen avulla tavoitat yrityksestäsi jo kiinnostunutta yleisöä, pidät oman brändisi tuoreena ihmisten mielissä ja edesautat myös asiakassuhteiden ylläpitoa.

Ja anekdoottina kerrottakoon, että onhan meille myös palkattu äärettömän kovatasoinen konsulttikin töihin siten, että saimme tasan vuosi sitten uudistetulla uutiskirjeellämme hänen huomionsa – jo pelkästään tällä rekryllä vaiva on jo maksanut itsensä takaisin.


Tutustu sisältömarkkinoinnin palveluihimme

Kuva: Jenni Ahlapuro