B2B-yritykset tavoittelevat yleensä melko tarkkoja ja asiansa osaavia kohderyhmiä. Siksi ei ole yhdentekevää, miten somejulkaisu pysäyttää. Käytä rohkeasti aikaa ja vaivaa sometekstien koukuttavuuteen. Se on vähintään yhtä tärkeää, kuin postauksen visuaalisuus.
Kirjoitan sometekstejä B2B-asiakkaille. Vaikka sisällöt ja kohderyhmät vaihtuvat, ei pyörää onneksi tarvitse keksiä joka kerta uudestaan. Jos hikikarpalot kasaantuvat otsallesi sometekstejä suunnitellessa, suosittelen lukemaan seuraavat vinkit!
Kenelle kirjoitat? Kun olet selvittänyt, ketä postauksellasi tavoittelet, älä unohda ihmistä postausta kirjoittaessa. Haetko uutta projektipäällikköä? Käytä ammattitermejä ja kieltä, joka kiinnittää juuri tämän henkilön huomion ja antaa yrityksestäsi asiantuntevan vaikutuksen. Pyritkö vahvistamaan brändiä? Suosi yleistajuista ja värikästä kielenkäyttöä, joka jää mieleen.
Liian monta kärkeä = ei kärkeä lainkaan. Merkkimäärät ovat synti ja siunaus. Tuntuuko, että merkit eivät riitä kaiken olennaisen kertomiseen? Onneksi. Rajoitukset estävät meitä runoilemasta liian pitkiä ja monipolvisia postauksia. Sisällössä on pihvi, joka pitää tarjoilla kuumana ja mehukkaana. Nosta se kärkeen! Jos pihvejä on useampi, tee useampi versio.
Älä jaarittele vain itsestäsi, vaikka kerrot tuotteistanne tai palveluistanne! On hienoa, että juuri sinun yrityksesi on onnistunut luomaan maailmaa mullistavan tuotteen tai palvelun. Valitettavasti se voi olla erittäin tylsää luettavaa. Kiepauta ajattelusi päälaelleen ja nosta esille, miten tuote ratkaisee asiakkaasi ongelman. Mitä uutta se tuo käyttäjälle? Millaisia vaikutuksia luomallasi palvelulla on asiakkaasi liiketoimintaan?
Älä tyydy vain yhteen versioon. Laadi useampi teksti ja testaile niiden toimivuutta. Se on helppoa muokkaamalla esimerkiksi tekstin alkua. ”Tiesitkö, että…”, ”Hei yrittäjä!” ja ”Etsitkö ratkaisuja...” kiinnittävät yleisön huomion eri tavoin. Kun olet testannut useamman eri variaation, muista myös niiden analysointi jatkoa varten! Moni unohtuu seuraamaan klikkimääriä ja CTR-lukuja, vaikka erilaisten tekstien testaus antaa lähes yhtä kullanarvoista dataa tulevaa varten.
Ahdistaako postauksen luominen? Ei hätää, autamme mielellämme! Ota yhteyttä meihin täältä.