Teknologia-ala kärsii kroonisesta osaajapulasta, mikä näkyy kovana kilpailuna työntekijöistä. Perinteisesti rekrymarkkinointi on tarkoittanut työpaikkailmoitusta lehdessä tai mol.fi-palvelussa. Nyt tuo ei enää riitä. Yritysten on tavoiteltava myös niitä osaajia, jotka eivät aktiivisesti etsi töitä.
Tilanteen haastavuuden vuoksi Employer branding eli työnantajamielikuvamarkkinointi sekä työpaikkojen taktinen mainostaminen kasvavat vinhasti. Paras tapa tavoittaa osaajia on mennä sinne, missä he aktiivisesti viettävät aikaa. Tässä blogissa esittelen neljä parasta somekanavaa rekrytointimarkkinointiin erityisesti taktisemman mainonnan näkökulmasta.
Asiallinen LinkedIn
Asiallinen ja bisnekseen painottuva, nykyään jo perinteinen työnhakukanava, Linkedin, on jokaisen rekrykampanjan luottopakki. Mainosten kohdentaminen Linkedinissä sujuu jouhevasti muun muassa alojen, taitojen, kokemusvuosien sekä nykyisten ja entisten työtitteleiden ja -paikkojen mukaan.
Muihin kanaviin verrattuna Linkedinin volyymit ovat pieniä ja mainostaminen kallista. Linkedin rajoittaa mainosten näkyvyyttä enemmän kuin muut kanavat, minkä lisäksi ihmiset vierailevat palvelussa keskimäärin harvemmin kuin muissa somekanavissa. Tästä syystä suosittelemme ottamaan muita kanavia aina mukaan palettiin.
Kestosuosikki Facebook
Vaikka nuoremman sukupolven keskuudessa Facebook alkaa olla jo harvemmin käytetty sosiaalisen median kanava, on se edelleen yksi Suomen kansan suosituimmista. Työikäisistä suomalaisista lähes jokainen käy siellä päivittäin.
Vaikka Metan kohdennuskriteerit ovat rekrymarkkinoinnin puolella hieman rajatummat kuin ns. ”tavallisten” mainosten kohdalla, löytää se silti teknologiasta ja vaikka sovelluskehityksestä kiinnostuneet ihmiset hyvin tehokkaasti algoritminsa avulla. Kaikkia ei kuitenkaan enää Facebookistakaan saa kiinni ja siksi sen visuaalisuuteen uskova pikkusisko Instagram kannattaa ottaa mukaan peliin.
Hyggeilevä Instagram
Sympaattinen ja visuaalisesti innostava Instagram on usein rekrykampanjoiden yllättäjä – erityisesti potentiaalisten insinöörien ja softakehittäjien etsinnässä. Olemme saaneet loistavia tuloksia esimerkiksi stories- eli tarinamainoksilla. Instagram-markkinoinnin kohdentamiseen pätee samat asiat kuin Facebookissakin, mutta somekanavien käyttäjissä on hieman eroja. Instagramin käyttäjäkunta selaa enemmän tarinoita, he katsovat enemmän videoita ja klikkaavat vähemmän feedin mainoksia.
Anonyymi Reddit
Erityisesti teknologiayhteisöissä Reddit on vahvoilla. Ajankohtaisten ja huumoriaiheiden lisäksi alustalla käydään keskusteluja esimerkiksi peleistä ja koodaamisesta. Koska Redditissä toimitaan anonyymisti, kenen tahansa on helppo kysyä yhteisöltä kysymyksiä. Monelle eri pelille, softalle ja koodikielelle on omat yhteisönsä, joissa keskustelua käydään aktiivisesti.
Käyttäjät kertovat alustalle siis paljon mielenkiinnonkohteistaan, mikä taas hyödyttää mainostajaa ihan omalla tavallaan. Mainonta on Redditissä yllättävän edullista. Klikkihinnat liikkuvat jopa niin alhaalla kuin 0,17-0,35 €. Volyymi näyttöjen määrässä on korkea ja kohdentamisessa päästään upeaan tarkkuuteen! Redditin toimivuutta voi näppärästi kokeilla pienelläkin budjetilla.
Aina vähintään pari kanavaa
Suosittelemme kampanjointia aina useammassa eri kanavassa, jotta tavoitamme mahdollisimman paljon potentiaalista kohderyhmää, ja pääsemme tavoitteisiin sekä hakemusmäärässä että laadussa. Ketterästi kokeilemalla selviää vaikuttavin tapa tehdä rekrymainontaa ja saavuttaa tuloksia. Alkuun pääsee todella pienellä investoinnilla.
Tilaa uutiskirjeemme, mikäli haluat jatkossakin lukea teknologia-alan viestinnästä, markkinoinnista ja trendeistä! Ei tule ähkyä. Se ilmestyy riittävän harvoin ja sisältää vain asiaa.
Ota yhteyttä, kun tarvitset apua teknologiayrityksen rekrymarkkinointiin. Me autamme sinua mielellämme niin suunnittelussa kuin toteutuksissa.