Fintech on cool. Sen ympärille on mahdollista luoda kivoja kertomuksia. Paremmin kuitenkin toimii tarina, joka generoi luottamusta ja arvoa.
Hyvin hiottu narratiivi herättää huomion. Kun tarina synnyttää mitattavia tuloksia ja materialisoituu liikevaihtona, se saa aikaan paljon enemmän – luottamusta rakentaen ja yrityksen arvoa kasvattaen.
Johtoryhmissä käsiteltävä kysymys ei niinkään ole ”mikä on meidän tarinamme?” vaan ”millaista arvoa tarinamme tuottaa?”. Vahva kertomus, joka johtaa selkeisiin liiketoimintatuloksiin, nostaa meidät keskiarvoisen markkinointisäpinän yläpuolelle, kiinni strategisiin kasvumahdollisuuksiin.
Fintechissä liiketoiminnan riskit ovat kouriintuntuvia. Toimialan luonne on, että ratkaisevia liikkeitä voi tapahtua millisekunneissa, ja lainsäädännön muutokset saattavat vavisuttaa markkinaa yhdessä yössä.
Maine ei ole pehmeä mittari fintech-toimijalle – se on aineeton määre, joka kuitenkin konvertoituu lisäarvoksi taseessa.
Olemme kaikki nähneet yrityksiä, jotka luottavat kiiltokuvaviestintään saadakseen jalansijaa markkinalla. Mutta jos tarinan perusta on heikko, voi viestintä nakertaa luottamusta sen rakentamisen sijaan. Ja fintechissä yksi virhe – epäonnistunut viestintä, ylisuuret lupaukset tai ongelmat mukautua sääntelyyn – voi romahduttaa liiketoiminnan jatkuvuuden kertaheitolla. Asiakkaat karkaavat, sijoittajat kyseenalaistavat johdon toimet ja viranomaiset aloittavat tehostetut tarkastukset.
Ensin kärsii maine. Sitten lähtevät eurot.
Jos johto aliarvioi maineen merkityksen, jossain vaiheessa sen merkitys yleensä avautuu karujen kokemusten myötä, mutta oppi voi tulla liian myöhään. Maineen korjaaminen saattaa maksaa monin verroin enemmän kuin sen ennakoiva suojaaminen.
Miten siis toimia?
Loppupeleissä fintechissä kaikki riippuu luottamuksesta. Siksi maineen rakennuksen ja hallinnan strategian on tultava ennen tarinaa. Vasta kun mainestrategia on määritelty, voi viestintä rakentua systemaattiseksi, johdonmukaiseksi ja järkevästi mitattavaksi.
Otetaan esimerkki pääomasijoittamisen puolelta. Mahidhar ja Davenport ovat havainneet (HBR, 6/2025), että pääomasijoitusyhtiöt, jotka ottavat tekoälyn käyttöönsä suunnitelmallisesti – eivät kokeillen – luovat mitattavaa arvoa. Sama systemaattinen lähestyminen toimii fintechin maineen rakentamisessa.
Kolme peruspilaria:
Luottamus on tuote. Asiakkaat ja sijoittajat ostavat ennen kaikkea mielikuvaa. Viestinnän on korostettava luotettavuutta, operaatioiden resilienssiä ja sääntelyn ymmärrystä – ei vain tuotteen innovatiivisuutta.
Strategia ensin, tarina sitten. Narratiivin on heijastettava liiketoiminnan tavoitteita. Kuten Rod (Cuba Gooding Jr.) sanoi Jerry Maguirelle samannimisessä elokuvassa vuonna 1996: ”Show Me the Money.”
Ihan hyvä periaate, edelleen.
Luova, mutta sääntelytietoinen viestintä. Kun toimiala kehittyy ja sääntely rajaa liikkumatilaa, kannattaa olla yhtä aikaa cool ja täsmällinen, rohkea ja sääntelynmukainen sekä vakuuttava ja totuudenmukainen.
Fintech kantaa yhteiskunnassa yllään rahoitusalan viittaa. Jo ammoisina aikoina Cicero paalutti institutionaalisen luottamuksen (hänen tapauksessaan oikeuden) pohjaa: ”Sillä oikeusjärjestelmän perusta on näet hyvä usko – tarkoittaen totuutta sekä lupauksista ja sopimuksista kiinni pitämistä.”
Maine insinööritieteenä
Strategia, jonka ytimessä on maine, houkuttelee pääomia, tukee sääntelynmukaisuutta ja lopulta kasvattaa yrityksen arvoa. Huonosti toteutettuna se muuttuu taakaksi.
Huolellisesti rakentaen maineesta tulee strateginen vipuvarsi ja kilpailuetu.
Yksi tapa ajatella maineenrakennusta voi olla ”trust engineering”. Tässä katsantokannassa varmistetaan, että yrityksen käytössä ovat suunnitelmallisen luottamusteknologian osatekijät: prosessit, protokollat sekä huolellisesti muotoillut viestit ja tarinat, jotka yhdessä vahvistavat sidosryhmien luottamusta.
Hyödyt korjaavat ne, jotka harjoittavat systemaattista ja kurinalaista maineenrakennusta. Kyseessä on operatiivinen valinta, joka edellyttää aikaa, vaivaa ja taloudellista panostusta. Voittajat tunnistavat yksinkertaiset perusprinsiipit:
- Ei investointia, ei tuottoa.
- Ei strategiaa, ei tarinaa.
- Ei toimeenpanoa, ei tuloksia.
Organisaatiosi todennäköisesti hyötyy, jos se rakentaa mainestrategiansa liiketoiminnan perusfundamenteille trust engineering -periaatetta noudattaen ja harjoittaa tarinankerrontaa myös compliance-näkökulman huomioiden.
Ehkäpä juuri nyt olisi hyvä aika tehdä maineesta strateginen bisnesajuri?
Ja huomio, siltä varalta, että sattuisimme kuvittelemaan tekoälyn ratkaisevan yllä käsitellyn asian lähivuosina, niin ei. Suurten kielimallien kyvyt ovat vielä kovin kaukana maineen kokonaisstrategian suunnittelusta ja toteutuksesta.
Lisää ihmisen ja koneen työnjaosta voit lukea kiitetystä Insight Track 2025 -raportistamme.