Netprofilen kriisiviestintätyössä näemme paljon riskialttiita tilanteita. Yrityksen ylin johto on poikkeuksetta mukana ehkäisemässä kriisien eskaloitumista.
Yksi oleellinen havainto aivan viime kuukausilta on sama kuin monien vuosien aikana aiemminkin – hyvän kriisijohtajan tunnusmerkit ovat selkeitä.
Tässä niistä tärkeimpiä.
Yhteistä hyvin päättyneille kriisinhallintaoperaatioille on johtaja, joka ei pelkää ajatella mahdollisia skenaarioita pahimman vaihtoehdon kautta. Pahin toteutuu harvoin jos koskaan. Siihen varautuminen kuitenkin tekee kevyempien skenaarioiden hallinnasta helppoa.
Raskaimman kautta ajattelu voi aiheuttaa kriisinhallintaryhmässä stressiä ja ahdistusta – lyhyellä tähtäimellä. Mutta pitkällä tähtäimellä se todennäköisesti vähentää niitä. Joka tapauksessa kriisitilanteen lauettua asian yhteinen käsittely ja stressin purkaminen ovat osa hyvää kriisiviestintäprosessia.
Hyvä kriisijohtaja kuuntelee tiimiään ja asiantuntijoita. En ole tavannut ihmistä, joka esimerkiksi kyberrikostilanteissa kykenisi yhtäaikaisesti ja keskeytyksettä käsittelemään tapauksen liiketoiminta-, teknologia- ja juridiikkaulottuvuuksia asian vakavuuden edellyttämällä laadulla – ja vielä samalla johtamaan kriisiprosessia.
Kompleksisissa tilanteissa tarvitaan useita hyviä aivoja ja ajatuksia. Egot on syytä jättää narikkaan. Parhaat ajatukset voittavat.
Mistä päästään seuraavaan ominaisuuteen.
Kriisitilanteissa fokuksen säilyminen on onnistumisen avain. Paljon kyvykkäitä ihmisiä samassa tilassa tarkoittaa paljon puhetta. Hyvät johtajat ovat mestareita tekemisen fokusoinnissa.
Hyvä kriisijohtaja karsii eskaloituvan keskustelun rönsyt tyylikkään määrätietoisesti ja ohjaa kohti tarvittavia ratkaisuja. Aika on kriittinen resurssi. Se on käytettävä tehokkaasti.
Ja lopuksi: kun ihmiset kokevat olevansa turvassa, he ajattelevat paremmin.
Sen vuoksi hyvä kriisijohtaja luo ympärilleen turvallisen ilmapiirin.