Sofia Väänänen 27.12.2021 9:00

Lahjaksi sulle 10 lukuvinkkiä – mikä viestinnän maailmassa puhuttaa?

Kiinnostaisiko sinua oppia ladattavan oppaan toteuttamisesta, visuaalisuuden hyödyntämisestä omassa viestinnässäsi tai kenties etäpodcastaamisen saloista? Kokosimme yhteen 10 “hyödyllistä tietää”-lukuvinkkiä blogistamme.



1. Ketään ei kiinnosta yrityksesi

Kuinka paljon eroa on markkinointiviestillä ja markkinointiviestinnällä? Kolmen kirjaimen verran. Todellisuudessa hyödyntämisen ero ratkaisee sen, kuka kaupat tekee.

Markkinointi romahtaa helposti jo alkutekijöissä, jos näiden termien välistä eroa ei ymmärrä, eikä markkinoinnin keinoja hyödynnetä oikein. Projektipäällikkömme Ida Vehnämäki avaa blogissaan markkinointiviestien ja markkinointiviestinnän eroja sekä antaa vinkkejä voittavaan viestintään.


2. Miten luot loistokkaan ladattavan oppaan?

Maailma on turvoksissaan erilaisia oppaita ja ladattavat oppaat nauttivat suurta suosiota yritysten markkinoinnin työkaluna. Mutta miten syntyy hyvä opas? Siis sellainen, jota kohdeyleisö todella arvostaa ja josta on hyötyä myös liiketoiminnan kannalta.

Onnistunut ladattava opas toimii oivana työkaluna asiakkaan palvelemisessa ja yrityksen markkinoinnissa. Blogissaan viestintäkonsulttimme Ari Saarelainen jakaa vinkkinsä lukijaa palvelevan oppaan suunnitteluun ja toteutukseen.

 


“Muutostilanteen sisäisen viestinnän pitää olla kuin notkuva noutopöytä.”

 
3. Viisi valttia sisäiseen viestintään

Sisäistä viestintää kehutaan harvoin – eikä juuri koskaan ainakaan muutostilanteissa. Moni johtaja ei muutoksen keskellä aina ymmärrä viestinnän merkitystä ja sen vaatimuksia. Taustalla on usein johtoryhmän hyväntahtoinen halu “saada kokonaiskuva” ennen kuin muutosta avataan henkilöstölle. Maailman muuttuessa kokonaiskuva ei kuitenkaan koskaan ole valmis.

Kitsaasti jaellun jargonin sijaan muutostilanteen sisäisen viestinnän pitää olla kuin notkuva noutopöytä. Näin kuvailee viestintäkonsulttimme Topi Kanniainen kirjoituksessaan.


4. Miksi visuaalisuus on niin tärkeää?

Visuaalisuuden merkitys viestinnässä kasvaa edelleen, ja siitä onkin tullut osa viestijän arkipäivää. Visuaalisuuden merkitystä ei tule aliarvioida, sillä hyvä visu ei synny vahingossa. Onnistunut viestinnän perillemenoa edistävä toteutus vaatii ajatustyötä ja huolellista suunnittelua.

Tiedon esittäminen visuaalisessa muodossa helpottaa ymmärrettävyyttä ja
luettavuutta. Blogissaan visuaalinen suunnittelijamme Marja Sänkiaho kertoo, miten sinäkin voit oivallisesti hyödyntää kuvallista ja graafista sisältöä viestinnässäsi.


5. Mitä kuuluu somevaikuttajille?

Minkälaisen jäljen pandemia on jättänyt somevaikuttajien arkeen? Ehkä hölmöltä kuulostava kysymys, onhan vaikuttajien työ ollut aina vahvasti digitaalista. Blogimaailma on kuitenkin muuttunut ulkoasultaan ja sisällöltään. Moni vaikuttaja on jopa lopettanut blogin päivittämisen kokonaan. Mistä tämä ilmiö kumpuaa?

Viestintäkonsulttimme Hanna-Maria Lifländer ottaa blogissaan katsauksen kesän 2021 keskeisimpiin trendeihin.

 


“Myönteiset kasvukokemukset vahvistavat itsetuntoa.”

 
6. Hyvä itsetunto vie läpi harmaan pelon

Mistä rakentuu hyvä itsetunto? Siihen vaikuttavat monet asiat, kuten työ, kulttuuri ja harrastukset. Myönteiset kasvukokemukset vahvistavat itsetuntoa, mutta sitä voi myös kehittää. Näistä asioista kirjoittaa viestintäkonsulttimme Joni Svärd blogissaan, jossa pohditaan itsetunnon roolia ja muutoksia niin työelämässä kuin vapaa-ajalla.

 

7. Näin luot Instagramiin omia tarroja

Jos olet joskus nähnyt Instagram Storyn, olet todennäköisesti törmännyt myös Instagram Story -tarraan. Mutta tiesitkö, että voit luoda yritystilillesi myös omia tarroja? Tarrat tuovat sisältöihin visuaalisuutta ja vuorovaikutteisuutta, joten miksipä et niitä hyödyntäisi! Somespesialistimme Paula Penttisen blogista löydät vinkit tarrojen luomiseen Instagramissa.

 


“Etätyöoloissa olennaista on asioiden ääneen sanominen.”

 
8. Psykologinen turvallisuus on onnistunutta viestintää

Ensisijaisesti psykologinen turvallisuus työpaikalla on viestintää, etenkin sanallista sellaista. Etätyöoloissa olennaista on asioiden ääneen sanominen ja tunteen välittäminen siitä, että jokainen kohdataan omana itsenään. Tästä aiheesta kirjoittaa blogissaan projektipäällikkömme Pauliina Savola.


9. Näin teet onnistuneen podcastin etänä

Podcastin teko poikkeusoloissa on saattanut tuottaa monelle podcastaajalle harmaita hiuksia. Etäpodin tekemisessä on kuitenkin omat etunsa, joista projektipäällikkömme Judit Vikman kertoo blogissaan syvemmin. Esimerkiksi useiden ihmisten sisällyttäminen jaksoon on nyt helpompaa.


10. Optimisti vs. pessimisti

“Harva meistä tunnustautuu pessimistiksi. Realistiksi identifioituminen on sitäkin yleisempää.” Näin kirjoittaa toimitusjohtajamme Juha Frey blogissaan, jossa hän kertoo johdon viestinnän haasteista sekä siitä, miten omalla toiminnallaan voi näyttää innostavaa esimerkkiä työyhteisölle sekä rakentaa luottamusta tulevaan.

 


Tilaa uutiskirjeemme niin saat uusia lukuvinkkejä kuukausittain ja pysyt kartalla siitä, mitä viestinnän maailmassa tapahtuu juuri nyt!