Jos olet joskus eläessäsi nähnyt Instagram Storyn, olet todennäköisesti myös nähnyt Instagram Story -tarran. Ne ovat niitä, joissa lukee tenhoavalla ilmeellä #mood tai #friyay, tai ne voivat olla vaikkapa liikkuvia otoksia samaistuttavista hetkistä suosituissa tv-ohjelmissa.
Kotimaisista yrityksistä muun muassa Uhana, Siili Solutions, Marimekko ja VersoFood ovat luoneet omat tarrakokoelmansa, joita jokainen voi käyttää hakemalla esimerkiksi tuotteen tai yrityksen nimeä Instagramin GIF-tarrahausta.
Mitä jos tekisit ihan oman tarrakokoelmasi muun kansan nautittavaksi, ovathan tarrat todella kivoja!
Aloitetaan alusta.
Miksi tarvitsisit virtuaalisia tarroja?
Aluksi totuus. Omia tarroja ei tarvitse onnistuakseen some- tai sisältömarkkinoinnissa. Instagramin kattavat tarravalikoimat pääsääntöisesti kattavat yritysten tarpeet. Instagramin omasta valikoimasta erityisen hyödyllisiä ovat – muutaman mainitakseni – poll-, sijainti, linkki- ja lähtölaskenta-tarrat.
Omat tarrat ja tekstit kuitenkin tuovat postausvirtaan visuaalista tarinallisuutta ja interaktiivisuutta. Lisäksi ne voivat lisätä saavutettavuutta. Tarroilla voit esimerkiksi kehottaa yleisöä laittamaan äänet päälle storya katsoessa ja ohjata eri aktiviteetteihin. Yrityksen omalla tarrakokoelmalla saattaa siis olla paikkansa.
Luo tarroja, joiden viesti ei vanhene hetkessä ja joiden ilmekin kestää aikaa. Tarrojen kannattaa olla myös käytännöllisiä, jotta niiden käyttö olisi helppoa ja luontevaa. Liikkuva tarra saattaa olla näyttävämpi kuin still-kuva.
Hyvä apuväline oman tarrakokoelman kartuttamiseen on GIF- ja tarrakirjasto Giphy. Lue Giphyn hyödylliset lisäohjeet tarrojen luovan ilmeen määrittelyyn tästä.
Kun tarrakokoelma on valmis
Kun kokoelma ihastuttavia tarroja on valmis, on suurin haaste takana, ja voit onnitella itseäsi. Seuraava vaihe on helppo, mutta saattaa vaatia kärsivällisyyttä, jotta saat tarrakokoelmasi maailmanlaajuiseen levitykseen. Alkuun päästäksesi yrityksesi tarvitsee Giphy-tilin.
Mene Giphyyn ja tee hakemus yritystilistä täällä.
Hakemuksen täyttöön on hyvät ohjeet, mutta älä lannistu, jos hakemuksesi hylätään. Voit ottaa yhteyttä Giphyn asiakaspalveluun ja perustella miksi tarvitset yritystilin. Giphy kuuntelee hyviä argumentteja, ja useimmissa tapauksissa hakemukselle tulee hyväksyntä. Tämän jälkeen voit ryhtyä lataamaan tarroja tilille.
Tarrat näkyvät Instagramin haussa noin vuorokauden kuluessa, joten älä jätä tarrojen valmistumista viime tinkaan. Kun tarrat ovat valmiita, voit hakea niitä valitsemillasi kriteereillä ja lisätä tarroja tarinoihisi niin paljon kuin haluat. Kaikki on valmista tarrakokoelmasi ilosanoman jakamiseksi maailmalle!
Kaipaatko asiantuntevaa apua some- ja sisältömarkkinointiisi? Tutustu asiantuntijoihimme ja ota yhteyttä!