Marja Sänkiaho 5.1.2022 14:57

Tietoa ymmärrettävässä ja kauniissa muodossa

Visualisoinneilla tietoa voidaan esittää kiinnostavalla ja mieleenpainuvalla tavalla. Kuvalla kertominen selkeyttää ja yksinkertaistaa monimutkaista asiaa. Visualisointeja hyödyntämällä voi myös helpottaa laajan raportin ymmärrettävyyttä ja tehdä lukukokemuksesta visuaalisesti miellyttävän.

Yksi tapa esittää tietoa visuaalisessa muodossa on infograafi. Infograafit ovat yhdistelmä kuvia, tekstiä ja numeerista dataa selkeässä ja nopeasti hahmotettavassa muodossa. Tekstin määrä infograafeissa on yleensä vähäinen ja kuvien tarkoitus on tuoda nopeasti esille se, mistä puhutaan. Kaikkien tuntema esimerkki infografiikasta on sääkartta. Itse ainakin vilkaisen mieluummin sääkarttakuvaa, kuin luen sääennusteen tekstinä.

Maapallon ympäri vai 690 konttia

Erittäin isojen lukujen ja mittasuhteiden hahmottaminen saattaa tuottaa monelle vaikeuksia. Useasti lukuja yritetäänkin havainnollistaa vaikkapa kertomalla matkan olevan esimerkiksi yhtä pitkä kuin kymmenen kertaa matka maapallon ympäri. Jokainen ymmärtää luvun olevan suuri, vaikka harvalla meistä on omakohtaista kokemusta maapallon kiertämisestä. Kun yhteys arkielämään puuttuu, suuruusluokan hahmottaminen voi jäädä epämääräiseksi. Jotta asioiden oikeat mittasuhteet ja suuruudet tulisivat paremmin ymmärretyksi, tulisi infograafeissa ja visualisoinneissa käyttää arjesta tuttuja vertailuja.

Otetaan tähän väliin yksinkertainen esimerkki. Jos asetamme iPhone 13 -puhelimia pitkittäin jonoon niin, että ne kiertävät maapallon, tarvitaan puhelimia noin 273 miljoonaa kappaletta. Aika monta siis! Jos pakkaamme saman määrän puhelimia rahtikontteihin, tarvitaan kontteja 690*. Ainakin minulle rahtikontin nähneenä tämä vertaus selkeyttää lukumäärää paremmin. **

iPhone_jonossa_vs_pinossa_kontti

* Laskelmassa maapallon ympärysmittana on käytetty 40 000 km,  iPhone 13:n mitat ovat  146,7mm x 71,5mm x 7,65mm ja konttina käytetty DC20'-konttia, jonka tilavuus on 31,8 m3.
** Alkuperäisessä julkaisussa olleita laskelmia tarkastettu ja korjattu. 

(iPhone 13 tuotantomäärä on Bloombergin artikkelin mukaan arviolta noin 80 miljoonaa puhelinta vuonna 2021)

Tiedon visualisointi helpottaa ymmärtämään

Datan visualisoiminen ei kuitenkaan ole itsetarkoitus, vaan itse tieto on tässä kohtaa tärkeämmässä roolissa. Tiedon visualisoinnin tehtävä ei ole koristella, vaan tuoda tärkeitä näkökulmia esille ja viedä viesti perille. Nämä eivät tietenkään ole toisiaan poissulkevia, vaan toisiaan tukevia. Visualisointi ja infograafit ovat työkaluja, joiden avulla tieto tiivistetään helposti pureksittavaan muotoon. Tiedon visualisointi ei merkitse ainoastaan asioiden yksinkertaistamista, vaan sen avulla helpotamme datan tulkintaa, jäsennämme tietoa ja teemme sen vertailukelpoiseksi. On siis oleellista ymmärtää, mitä dataa tai asioita kannattaa visualisoida.

Infograafien käyttö yritysviestinnässä on tehokas keino, jota mielelläni näkisin enemmän. Esimerkiksi kyselytutkimuksista voidaan laatia kiinnostavia ja silmää miellyttäviä infograafeja. Niitä voidaan käyttää tutkimusraportin kuvituksessa ja jakaa yrityksen sosiaalisen median kanavissa. Laajemmat infografiikat voi myös palastella pienempiin kokonaisuuksiin, joita on helppo jakaa useissa julkaisuissa. Lisäpuhtia infograafeihin voidaan tuoda animoinneilla tai videoilla. Nopeasti ahmaistava visuaalinen sisältö toimii sosiaalisessa mediassa tehokkaana pysäyttäjänä ja liikenteenohjaajana yrityksen omille verkkosivuille. 

Infograafi herättää lukijan mielenkiinnon

Hyvä infograafi kertoo oleellisen yhdellä silmäyksellä. Parhaat infograafit opettavat ja lisäävät katsojan/lukijan tietomäärää sekä tietenkin herättävät kiinnostuksen asiaan. Infograafit voivat olla myös viihdyttäviä ja ilahduttavia.

Joten olkaapa hyvät, loppukevennyksenä tarjoan dataa netprofilelaisista:
Kysyimme netprofilelaisilta, ovatko he enemmin kissa- vai koiraihmisiä. Puolet meistä kertoo olevansa koiraihmisiä ja vajaa neljännes taas kissojen miellyttävän enemmän. Joukkoomme mahtuu myös molemmista pitäviä ja heitä, jotka eivät niin välitä kummastakaan. Kaiken kaikkiaan tuloksista voi päätellä meidän pitävän eläimistä, sillä 90 % kertoo pitävänsä koirista tai kissoista tai molemmista.  


Kuva Oletko kissa- vai koiraihminen -kyselystä

Oletko kissa- vai koiraihminen?

Ota yhteyttä ja elävöitetään sinunkin datasi uuteen uskoon!