Essi Isomäki 14.9.2018 14:34

Sikatylsä brändikin kiinnostaa, kun se tarjoillaan KUPLIVAN kera

charlotte-coneybeer-146590-unsplash

Kreisit tempaukset ja boheemisti mutkittelevat aasinsillat eivät ole vain seksikkäitä kuluttajatuotteita markkinoivien työkaluja. Tapahtumamarkkinoinnin dynamo Patrika Alis Cheston innosti Bostonin Inbound-tapahtumassa B2B-väkeä erottautumaan rohkeasti luovuudella, vaikka oma tuote olisikin monimutkainen, läpeensä kilpailtu tai peräti umpitylsä.

Hänen asiakkaansa, joihin kuuluu muun muassa tilifirmoja ja oikeusteknologian parissa toimivia yrityksiä, ovat kääntäneet puuduttavimmatkin toimialamessut voitokseen hyödyntämällä osallistujien inhimillistä puolta. Asiakkaat kun ovat ensisijaisesti ihmisiä ja vasta toissijaisesti ostajia.

Cheston vertaa tapahtumia ja yritysten välistä kilpailua huutokuoroon:

Ääntään ei saa kuuluville huutamalla lujempaa, vaan huutamalla eri tavalla kuin muut.

Hän on itse menestyksekkäästi viekoitellut messuväen aisteja esimerkiksi tuoksulla ja äänellä – kas näin:

Messuständille tuotiin popcorn-kone, joka paahtoi paukkumaissia aina seminaarin tauoilla. Tuoksu levisi kauas houkutellen messuväkeä. Kun brändiväritetyt pussukat täytettiin vasta asiakkaan saavuttua ständille, ehti myyntireiska kertoa pari valittua asiaa firman tuotteesta ja tehdä käyntikorttivaihtarit. Eli kuten Cheston sen sanoo: jono on ystäväsi.

Suurin osa meistä erottaa skumppapullon korkin poksahduksen vaikka tuomiopäivän pasuunoiden pauhusta. Messuständin lähellä pyöriviä kutsuttiin päivän mittaan iltapäivästä pidettävälle skumppatunnille. Tunnin alettua ständin työntekijät alkoivat poksautella pulloja auki yksi kerrallaan. Ja katso, väki saapui heidän tykönsä kuin lumottuna!

Ja mikä parasta, tapahtuman jälkeen myös myyntireiskan follow-up-sähköposti huomattiin, kun hän saattoi otsikoida sen vaikkapa ”Maistuiko kuohuviini?” ja palata kupliviin tunnelmiin yhdessä prospektin kanssa.

Case Roller Disco – fiilistä ja meininkiä Slushissa

Slush on Suomessa tärkeä näyttäytymispaikka monelle kasvuyritykselle. Toisilla on tarjota kuumaakin kuumempi maailmaamuuttava tuote, mutta toisilla innovaatio voi olla monimutkaisempi tai abstraktia lähentelevä. Silloin ei auta kuin kaivaa Chestoninkin peräänkuuluttama raivokas luovuus takataskusta ja ottaa homma haltuun suuren maailman tyyliin.

Näin otat tehot irti (yleensä kalliista) messupaikasta:

  • Unohda karkit ja flaijerit.
  • Mieti, mitä ständillä mahtuisi tekemään.
  • Tarjoa kouriintuntuva esimerkki tai jotain aisteja stimuloivaa.
  • Luo visuaalisesti kiinnostava tila, jossa on paljon valokuvattavaa ja videoitavaa.
  • Viritä somekanavasi tukemaan messutiimin tekemistä. 

Omasta mielestäni yksi esimerkki onnistuneesta kokemusmarkkinoinnista oli vuoden 2016 Slushissa järjestämämme 70-luvun Roller Disco -teemainen parturi-kampaamo. Asiakkaana oli iZettle, jonka kohderyhmää ovat korttimaksuja vastaanottavat yrittäjät, kuten parturit ja kampaajat.

Tempaus toimi ylläolevaa listaa noudatellen, koska:

  • Karkkien ja flaijerien (jotka muuten ovat Slushissa kiellettyjä) jakelun sijaan ständillä tapahtui jotain kiinnostavaa.
  • Ständille mahtui parturi, kampaaja ja jättimäinen graffititeos, ja ympäristöön vielä muutama rullaluistelijakin.
  • Ständillä maksupäätteellä sai maksaa palvelusta, ja rahat toimitettiin hyväntekeväisyyteen. Kaikki ständin vierailijat saivat kokemuksen iZettlen tuotteesta.
  • Kaikki ständillä oli valokuvauksellista ja videoitavissa. Ständi erottui muista ja herätti huomiota.
  • Omat somekanavat olivat hereillä jakamassa sisältöä sekä tykkäämässä ja retweettaamassa yleisön viestejä.

Ja mistä Patrika Cheston varmasti olisi antanut papukaijamerkin: ständillä oli jatkuvasti pitkä jono!

Tämän vuoden Slushiin on vielä muutama kuukausi aikaa. Onko ständi on jo varattuna? Nyt kannattaa alkaa miettiä, kuinka täytät sen sellaisella kokemuksella, joka tuntuu ja tuo tuloksia!

P.S. Jos haussasi on näkyvyyden sijaan vain liidejä myynnille, suosittelen investoimaan rahat messujen sijaan markkinointiautomaatioon ja myyjien social selling -koulutukseen.

Lataa Netprofile-tour opas

Kuva: Charlotte Coneybeer / Unsplash