Markkinointiautomaatiosta puhutaan paljon, mutta usein se käsitetään vain jonkinlaiseksi kapeaksi tekniseksi ratkaisuksi.
Markkinointiautomaation sydän ovat laatusisällöt, jotka kiinnostavat ja hyödyttävät yrityksen potentiaalisia asiakkaita.
No helppoa kuin heinänteko! Jokainen yrityshän tietää, millainen sisältö puhuttelee juuri heidän potentiaalista asiakaskuntaansa.
Asiakkaiden houkuttelu kiinnostavilla ja hyödyttävillä sisällöillä on hikistä hommaa – siinä missä heinäntekokin. Jos heinänteko vaatii hauista, vaatii vaikuttava asiakasymmärrys ja sisältömarkkinointi istumalihaksia ja aivonystyröitä.
B2B-teknologiayrityksillä on usein käsitys yrityksen potentiaalisesta asiakaskunnasta, mutta sen hiominen ja jalostaminen esimerkiksi ostajapersooniksi on jäänyt usein korkeintaan puolitiehen.
Markkinointiautomaatio on julmaa
Markkinointiautomaatio haastaa yritykset ajattelemaan asiakasta, kun mainontaa ei yksinkertaisesti kannata tuutata valtaville massoille. Silloin ei enää puhuta asiakkaista yritystasolla vaan esimerkiksi siitä, mikä valvottaa toimitusjohtajaa yöllä ja miten hän uskoo yrityksensä liiketoiminnan kehittyvän lähivuosina.
Markkinointiautomaation maailmassa sisältö on kuningas. Väärä otsikko voi tuoda myynnille vain kymmenyksen liidejä siitä, mitä paremmalla otsikolla olisi saanut. Oikean otsikon laatiminen vaatii asiakkaiden perinpohjaista tuntemista ja sen tuntemuksen viemistä sisältöön.
Kenelle sinä myyt? Jos vastaus on ”yrityksille”, on vastauksesi väärä. Sinä myyt toimitusjohtajille, tietoturvapäälliköille, sairaanhoitajille sekä pienten ja keskisuurten kuljetusyritysten omistajille. Volyymin kääntäminen kaakkoon ei auta – kaiuttimesta pitää tulla mieluista musiikkia.
Haluatko lukea lisää? Lataa Netprofilen opas B2B-teknologiayrityksen 7 askelta markkinointiautomaation maailmaan.
Kuva: iStockPhoto/Siphotography