Vanhan totuuden mukaan myyjä on vahvimmillaan, kun kauppaa ei ole pakko saada. Silloin vältetään pahin sudenkuoppa: väkisin tuputtaminen, väärällä hetkellä, hinta edellä. Luukuttajista ja kylmäsoittajista ei tykkää kukaan.
Vaan kuinka päästä tilanteeseen, jossa myyntiin voi suhtautua rennosti, itseensä luottaen? Resepti on yllättävän yksinkertainen.
Myyntityössä tieto ei lisää tuskaa. Päinvastoin.Mitä enemmän myyjä tietää asiakkaastaan, sitä varmemmin hän osaa ehdottaa ratkaisuja, jotka tuottavat aitoa lisäarvoa sopivaan hintaan. Nyt kun asiakaskokemus on vihdoin hiipinyt hitaimmankin agendalle, jokainen tietää, että myynnin suunnittelun pitää lähteä asiakkaasta.
Jo jonkin aikaa nousussa ollut termi social selling on verkkoajan versio siitä, minkä parhaat myyjät ovat aina tienneet. Kun asiakkaan silmät vilkkuvat oikealla tavalla, on aika siirtyä suhdetoiminnasta klousaukseen. Kuulakärkikynä povitaskusta ja kättä päälle.
Verkon työkalujen ansiosta yhä useampi meistä voi olla yksi parhaista myyjistä. Suhteiden avaaminen ja kehittäminen on mahdollista kaikille. Mikä parasta, liidistä kauppaan voidaan edetä murto-osassa siitä ajasta, joka suhteiden luomiseen ennen kului.
Suhdetoiminta on verkossa paitsi tehokasta, myös tervettä: vatsa ei kasva eikä krapula vaivaa.Social selling, suomennettuna myyntityö verkossa tai sosiaalinen myynti on prosessi, jossa potentiaalisia asiakkaita etsitään, koukutetaan ja jalostetaan verkossa. Keinona ovat tarkkaan kohdistetut sisällöt, vinkit ja kehotukset. Simple as that.
Potentiaalisten asiakkaiden tiedonjanon palveleminen ei ole helppoa, mutta mahdollista se on - ja oikein tehtynä äärimmäisen tehokasta.
Onnistumisen resepti on osaavan myyjän asiantuntemus yhdistettynä laadukkaaseen viestintään ja oikeisiin kanaviin. Näistä aineksista syntyy asiakkaita hyödyttäviä sisältöjä, joita parhaassa tapauksessa jaetaan innolla myös eteenpäin.
Kuten aina, liikkeelle kannattaa lähteä eilen. Ensimmäisten askelten helpottamiseksi koostimme työkirjan, jonka selkeiden ohjeiden avulla pääset nopeasti käynnistämään uuden ajan myynnin tärkeimmissä sosiaalisen median kanavissa. Lataa työkirja täältä!