Jirimiko Oranen 10.2.2023 9:45

Menestyjät etsivät innovaatiokumppaneita, eivät orjia - ja kaksi muuta kriittistä vinkkiä Cambridgestä 

Do or die. Tämän päivän edistynein teknologia on huomisen vintagea. Digitaalisuuden käsite elää nopeasti. Kenttää hallitsevat digitaaliseksi syntyneet yritykset, mutta niidenkin on kirittävä kovaa pitääkseen kiinni kilpailuedustaan.

Suoritin hiljattain Cambridgen yliopistossa Judge Business Schoolin digitaalisen innovaation ja transformaation sertifikaatin. Kahden intensiivisen päivän aikana huippuosaajat Irlannista Indonesiaan ja Iso-Britanniasta Afrikkaan paneutuivat digisiirtymässä voittamisen avainasioihin.

Cambridgen tärkeimmät opit:

1. Toimi pitkällä tähtäimellä – digitaalinen bisnes tehdään ekosysteemeissä

Digitaalisen transformaation aallonharjalla pysyminen ei ole helppoa. Onnistumisen ytimessä on kyky ennakoida tulevaa, innovoida aidosti mullistavia liiketoimintakonsepteja, jotka pitävät yhtiön kilpailijoidensa edellä.

Yrityksen suunnittelemien tuotteiden täytyy tuoda pöytään jotain uutta. Alustoilla ja palveluilla on oltava vahva ainutkertainen myyntiargumentti markkinaosuuden saavuttamiseksi. Mikäli näin ei ole, niiden paikan radalla ottavat nopeammat tulokkaat. Markkinajohtaja on aina vaarassa ajautua hitausvoimien ja hajaannuksen hetteikköön.  

Leirin ulkopuolella kiertävät nälkäiset leijonat. Onneksi siellä on ystäviäkin.

Onnistunut liiketoiminta johtaa ekosysteemiä, joka linkoaa kaikki mukanaolijat menestyksen lentoradalle, kohti kasvavaa liikevaihtoa ja tavanomaista vahvempia voitto-osuuksia. Nämä ekosysteemit lipuvat nyt pilviympäristöihin, mutta toimialasta riippumatta menestys rakentuu moninaisten teknologioiden hyödyntämiselle.

Uudessa taloudessa markkinamenestyksen ylläpito on mullistanut kumppanien suhteen. Ajatus ”alihankkijasta” on tunkkaisen menneisyyden mädättämä – ja suorastaan vaarallinen. Tiheässä digiviidakossa tarvitaan luotettavia joukkuekavereita. Tämä näkyy tavassa, jolla innovatiivisimmat yritykset toimivat partneriensa kanssa.

Menestyjät todellakin etsivät innovaatiokumppaneita, eivät mitään tyhjiin puristettavia orjia. Huippuasiantuntijoita nöyrän palvelijan rooli ei kiinnosta. Ja ilman huippuosaajia digitaalinen liiketoiminta kuolee.

2. Muutu tai kuole. Osallista tai kuole. Vakuuta tai kuole. 

Sidosryhmien saaminen mukaan muutokseen voi olla hankalaa. Harmi kyllä heidät on pakko saada matkaan. Muuten digisiirtymä ennen pitkää tyssää. Pahimmassa tapauksessa loppuu koko bisnes.

Ulkoisia sidosryhmiä ovat esimerkiksi potentiaaliset työntekijät, asiakkaat, omistajat ja rahoittajat. Sitten on tietenkin henkilöstö – ja organisaatiokulttuurin kuumottava ongelmatiikka.

Olen aiemmin kirjoittanut toiveikkaan ajattelun tappavasta taudista, joka lymyää nurkan takana. Puhun siitä harhaisesta tilasta, jossa ajattelemme, että kaikki organisaatiossa tietävät sen minkä mekin ja ovat kanssamme samaa mieltä.

Tuskin.

Vaikkapa raskaan ja vanhanaikaisen teollisen ajattelumammutin muuttaminen ketteräksi, sprint-orientoituneeksi digigepardiksi on iso savotta. Ja epäonnistuminen alkaa usein jo alkumetreiltä.

3. Jaksa jauhaa

Organisaation täytyy ymmärtää, miksi se haluaa – ja miksi sen täytyy – muuttua. Jos urgenssin tunne puuttuu, eikä palkintoja ole näköpiirissä, työyhteisön heimo ei käsitä miksi sen pitäisi liikkua. Organisaatio tarvitsee yhteisen digitaalisen vision, johon samaistua.

Loppu onkin sitten periaatteessa helppoa. Kerrot joukoille, että nyt alkaa uusi digivaihe ja kaikki vauhdilla eteenpäin. Helppoa kuin heinäseiväs. Vai onko?  

Tosiasiassa työ on valtava. Viittaan aikaisempaan asiaa käsittelevään postaukseeni. Vanhasta maailmasta ponnistava organisaatio joutuu kilpailemaan digitaaliseksi syntyneitä kilpailijoita vastaan. Ajatus- ja työtapojen on muututtava – ja ihmisten on tiedostettava, että kukin joutuu uudelleenluomaan nahkaansa.  

Tiedämme kaikki, että tämä on vaikeaa.

Aivan ensimmäiseksi kulttuurin muutoksen tulee näkyä organisaation näkyvissä artefakteissa eli fyysisissä ilmentymissä – kuten työtiloissa. Seuraavassa vaiheessa sisäistettyjen arvojen tulee aidosti ohjata yksilöitä ja tiimejä oikeaan suuntaan. Sitten muutoksen täytyy vielä valua organisaation ajattelun syvimpiin syövereihin ja imeytyä osaksi työympäristöä koskevia alitajuisia, työyhteisön käytöstä ohjaavia käsityksiä.  

Mikäli viimeinen taso jää saavuttamatta, voi organisaatio päätyä limboon – samalla kun kilpailijat ravaavat vauhdilla eteenpäin.

Siitä puheen ollen – palkitut muutosprosessit apunasi

Netprofile on työskennellyt monien johtavien organisaatioiden kanssa muutoshankkeissa ja tullut niistä palkituksi – viimeksi Finnish Comms Awardsissa vuosina 2021 ja 2022.

Projektit ovat vaihdelleet järjestelmäimplementaatioista tiimien yhteen hitsaamiseen yrityskauppatilanteissa. Tiedämme, että muutoksen läpivienti ei ole helppoa, mutta tiedämme myös mitä pitää tehdä, jotta organisaatio liikkuu oikeaan suuntaan.

Oleellista on, että ymmärrämme organisaatioiden digisiirtymän juurimotivaation ja syyt – ja toimimme tiiviisti yhdessä uraauurtavien tekkifirmojen kanssa, jotka auttavat bisneksiä muuttumaan tulevaisuuskestäviksi.

Jos koet, että jatkopohdinnasta olisi hyötyä, klikkaa alla olevaa painiketta, lähetä viesti jiri@netprofile.fi tai soita +358 40 75 66 655. Kuulen mielelläni, mitä sinulla on mielessäsi.