Jenni Ahlapuro 31.10.2022 10:20

Työnantajabrändissä piilee sisäisen viestinnän ansa

Kilpailu teknologia-alan osaajista on kovaa peliä. Yrityksen on erotuttava muiden joukosta tavoiteltuja työntekijöitä aidosti kiehtovalla tavalla ja siksi työnantajabrändin kehittämisestä on tullut välttämättömyys. Markkinointia ei voida tehdä enää vain asiakkaille – nyt brändi on tehtävä tunnetuksi myös työpaikkana ja työnantajana.

Merivettä kestävä työnantajabrändi syntyy strategisella suunnittelulla ja työllä. Se vie oman aikansa, mutta vaivannäkö kannattaa. Ensivaikutelma voi syntyä vain kerran ja sillä on tapana pysyä. Ei siis mikään ihme, että juuri nyt työnantajabrändin kehittämiseen investoidaan. Se on tärkeää yrityksen menestykselle, mutta myös vaarallista, jos todellisuus potkii vastaan.

Parhainkaan työnantajabrändi ei korjaa viallista kulttuuria

Tyypillisesti työnantajabrändin rakentaminen alkaa tunnistamalla merkittävimmät osaajapersoonat. Vähän samalla tavalla kuin myynti ja markkinointi tunnistavat ostajapersoonat. Kun yritys tietää millaisia osaajia se havittelee, viestien kohdentaminen helpottuu merkittävästi. On kuitenkin yksi kohderyhmä, joka tässä työssä jää usein huomiotta. Nimittäin jo olemassa olevat työntekijät.

Ulkoinen viestintä on aina myös sisäistä viestintää. Työnantajamielikuvaa rakentavat blogit, somepostaukset ja komea mediaosuma alan aviisin urasivuilla päätyvät myös nykyisten työntekijöiden silmien eteen. Siksi on syytä pitää huolta, että myös he allekirjoittavat viestin. Jos hartaudella rakennettu työnantajamielikuva on ristiriidassa todellisuuden kanssa, korttitalo luhistuu pikavauhtia. 

Hesburgerin vastuullisuuskampanja sai kehnon päätöksen juuri tästä syystä. On vaikea allekirjoittaa kaunista viestiä vastuunsa tuntevasta työnantajasta, jos todellisuudessa aika ei riitä edes vessataukoon. Viestintäsovellus Jodelissa ja työpaikkoja rankkaavassa Glassdoor-palvelussa käy aktiivinen kuhina silloin, kun työolosuhteet eivät vastaa toiveita, inhimillisiä perusedellytyksiä tai rekrymarkkinoinnilla luotua mielikuvaa.  

Onko siis mikään ihme, että etenkin mainontaan ja markkinointiin jo lähtökohtaisesti skeptisesti suhtautuvien teknologia-alan syväosaajien keskuudessa myös työnantajabrändi aiheuttaa kuumotusta jo terminä. Mikä yrityksessä on vialla, jos sen kulttuuria täytyy brändätä?

Työnantajabrändi ei ole sumuverho ongelmien peittämiseksi

Työantajabrändin rakentaminen, kuten kaikki viestintä, kukoistaa rehellisyydestä – kakka on kakkaa, vaikka sitä kuinka yrittäisi kääriä kultapaperiin. Kalliitkaan brändirempat eivät peitä yrityskulttuurin jo murtuneita perustuksia. On ajan ja rahan hukkaamista välittää mielikuvaa avoimesta ja rennosta työpaikasta, jos johtamistyylinä on ahdistava rautanyrkki. Monimuotoisuuden edistäminenkään ei harkiten valituista kuvapankkikuvista huolimatta toteudu, jos parin Mikon kaveriksi on löytynyt yksi Timo. 

Ristiriitaisuuden tuoma riski ei ole ainoastaan kiusallisen totuuden livahtaminen päivänvaloon ja kohuksi, vaan vaivalla rekrytoitujen osaajien lipuminen kilpailijalle. Arvot määrittävät parhaiden työntekijöiden uraliikkeitä enemmän kuin koskaan aiemmin, eikä trendi näytä hiipumisen merkkejä. Mikäli yrityksen arvojen toteutuminen päivittäisessä työssä on räikeässä ristiriidassa ulkoisen viestinnän kanssa, kasvaa epäoikeidenmukaisuuden tunne entisestään.

Menestyvä työnantajabrändi syntyykin yrityksen todellisesta kulttuurista ja osaajista, jotka mielellään myös kertovat siitä tulevaisuuden kollegoille. Jos työkulttuurissa on työhyvinvointiongelmia, ne on syytä korjata ennen ulkoisen viestinnän ponnistusta. 

Työhyvinvoinnin jatkuva ylläpito ja kartoitus pitävät sormet todellisuuden pulssilla. Kun oma tupa on kunnossa, kannattaa brändityöhön valjastaa kiinnostuneita kollegoita yli tiimirajojen. Vain markkinoinnin tai HR:n siiloissa valmisteltu työnantajabrändi nimittäin sulkee ulos arvokkaita näkökulmia sieltä, mistä niitä ei ehkä osaa odottaa – työpaikan kokeneet osaajapersoonat. Työnantajabrändi, hyvä työyhteisö ja työhyvinvointi ovat koko yrityksen ja kaikkien työntekijöiden yhteisiä asioita.

Kiinnostuitko brändipuuhista? Kaipaatko uusia ajatuksia omaan viestintään? Klikkaa itsellesi Netprofilen uutiskirje inboxiin ja saat tuoreimmat kuulumiset aina kerran kuussa.