Lokakuun alussa tiimimme hyppäsi kirkkoveneeseen soutamaan Itämeren puolesta. Samoihin aikoihin otimme kuvaannollisesti katsoen ensimmäiset aironvedot kohti kestävämpää ja vastuullisempaa toimintaa.
Oma kädenjälkemme vastuullisuudessa riippuu paljolti siitä, miten konsultoimme asiakkaitamme heidän valinnoissaan. On silti tärkeää selvittää myös oman pesämme tilanne.
Kun noudatamme lakeja ja normeja sekä vastaamme eettisen toiminnan minimivaatimuksiin, seisomme tukevasti yritysvastuun alimmalla portaalla.
Vastuullisen yritystoiminnan asiantuntijan Sari Kuvajan käyttämässä yritysvastuun ambitiotasoa kuvaavassa pyramidissa tämä alin porras on nimeltään Compliance. Suomeksi se voisi olla vaikkapa vähän tönkösti vaatimustenmukaisuus. Tälle portaalle kuuluvat tyypillisesti satunnaiset projektit ja toimet vastuullisuuden edistämiseksi.
Satunnaisiksi projekteiksi voisi laskea osallistumisen yllä mainittuun hyväntekeväisyystapahtuma Silakkasoutuun tai ukrainalaisten viestijöiden auttamisen sodan ikeessä. Satunnainen tai ainakin kertaluontoinen toimi on myös toimialan eettisten sääntöjen läpikäynti uusien työntekijöiden perehdytyksessä.
Vastuullisuus ei ole kuitenkaan projekti vaan prosessi – ei revoluutio vaan evoluutio. Välillä sen edistäminen tarvitsee arviointia ja uuden energian tuomaa vauhtia kohti seuraavia portaita. Niitä ovat tiimipäivässämme alustaneen Kuvajan pyramidissa seuraavana Advantage ja huipulla Leadership.
Advantage- eli etulyöntitasolla luodaan strategista kilpailukykyä ja erottaudutaan kilpailijoista. Se tarkoittaa selkeää strategiaa, tavoitteita ja mittareita. Omassa toiminnassamme ensimmäisiä tehtäviä on sanoittaminen: teemme jo monia asioita vastuullisesti, mutta liian moni niistä jää hiljaiseksi tiedoksi tai toimintatavaksi.
Esimerkiksi omassa kuukausittaisessa akatemiassamme vieraillut sateenkaariviestinnän asiantuntija Hannu Medina muistutti meitä siitä, että sateenkaarimyönteinen työnantaja viestii asiasta myös omissa kanavissaan. Seksuaalivähemmistöön kuuluva työnhakija hakee mieluummin työpaikkaa, jonka suhtautumista ei tarvitse arvailla tai varsinkaan jännittää.
Leadership-tasolle kiivennyt yritys näyttää suuntaa koko toimialalle ja avaa jopa uusia markkinoita. Se tarjoaa kestävää kehitystä edistäviä ja tukevia ratkaisuja sekä palveluita. Tälle johtajuuden tasolle meillä on vielä matkaa, eikä visio tällä tasolla operoivasta markkinointiviestintäalan yrityksestä vielä ole selkeä. Se varmasti tarkentuu pikkuhiljaa, myös yhdessä koko toimialan kanssa. Mikäpä olisi parempi tilanne kuin se, jossa viestintätoimistot kilvoittelevat vastuullisuudessa.
Emme myöskään halua, että osaamisemme vastuullisuusasioissa lepää vain muutaman asiantuntijamme harteilla. Siksi olemme viime aikoina kuulleet koko tiimin voimin asiantuntijoita, osallistuneet kotimaisiin ja kansainvälisiin vastuullisuutta käsitteleviin tapahtumiin sekä kahlanneet läpi resurssipankkeja netissä. Uskomme, että vain näin voimme olla avuksi myös asiakkaillemme, jotka raivaavat omia polkujaan muuttuvassa maailmassa.
Jotta homma ei jäisi satunnaiseksi sekoiluksi, nimitimme meille vastuullisuustiimin. Oli sykähdyttävää, että niin monella oli intoa lähteä aikaisempaa systemaattisemin pohtimaan toimintamme ekologista ja sosiaalista vastuullisuutta sekä hallintotavan kestävyyttä. Yhteisillä aironvedoilla pääsemme myös vaikuttavasti eteenpäin valitsemallamme reitillä.
Pysy kuulolla Netprofilen tuoreimmista uutisista ja tilaa uutiskirjeemme!
Kuva: Peter Forsgård