Pauliina Ihalainen 19.2.2020 14:12

Testaa testaa testaa toimii myös sosiaalisessa mediassa

IMG_2971 (1)

Tiedätkö, mitä yhteistä on Facebookilla, Twitterillä, LinkedInilläYoutubella, Instagramilla ja Snapchatilla? Jokainen kanava on omansa mutta kaikkia näitä yhdistää kuitenkin samat periaatteet. Jos et ole ottanut selville, missä kanavissa ja miten tavoitat oleellisimmat asiakkaasi, markkinointiponnistuksesi voivat men kanavassa kuin kanavassa pieleen.

Tärkeää on määrittää kohdeyleisö, jolle haluat kohdistaa mainoksesi ja ketkä ovat tai voisivat olla potentiaalisia asiakkaita. Mieti, millaista sisältöä heille kannattaa tarjota, ja mitkä kanavat ovat tämän sisällön levittämiseen kaikista olennaisimmat. Pyri keskittymään niihin, joissa tavoitat brändillesi oikeat ihmiset. 

Miten menestyä sosiaalisessa mediassa?  

Viime marraskuussa Lissabonin Web Summitissa pohdittiin somemarkkinoinnin 2020 peruspilareita, jotka on hyvä pitää mielessä seikkaillessa somen ihmeellisessä maailmassa. Luottamus ja vuorovaikutus, tässä ovat ainekset somemenestykseen. 

Kuten Emmin blogissakin todettiin, luottamus nousi painavaksi teemaksi. Kuinka sitouttaa asiakkaat brändiin ja kuinka saada heidän luottamuksensa pysymään. SurveyMonkeyn toimitusjohtaja Zander Lurie sanoo, että asiakkaiden kuunteleminen on tärkeämpää kuin koskaan ennen. 

Somessa vuorovaikuttaminen yritysten ja asiakkaiden välillä on oleellista, ovathan somekanavat loistavia paikkoja asiakaspalvelulle. Maailmanlaajuisen uutisyhteisön AJ+:n toimitusjohtajan Dima Khatibin mukaan positiivisen sitouttamisen ohella kielteisiäkään kommentteja ei tarvitse pelästyä, sillä ne kertovat vain siitä, että jotain tehdään ja asioihin vaikutetaan aktiivisesti.  

Millä sitten valloitetaan asiakkaiden sydämet? 

Hyvän sisällön lisäksi persoonallisuus on se juttu, jolla voitat oikean kohderyhmän puolellesi. Se tekee brändistä mielenkiintoisen, herättää huomiota ja synnyttää keskustelua ja jää näin mieleen. 

Viestien ohella tietysti myös kuvitus on oleellista – hyvin suunniteltu kuva tai video kiinnittää kohderyhmän huomion jatkuvassa somevirrassa. Siegel+Galen markkinointipäällikkö Margaret Molloy kiteyttää asian ytimen näin:

“Löydä kohdeyleisö, näytä persoonallisuus ja suunnittele mitä sisältöä tuotetaan ja mille alustalle”.

Somessa kuten muuallakin markkinoinnin osa-alueilla yksi sääntö nousee kuitenkin ylitse muiden: testaa, testaa ja testaa. Se kyllä maksaa itsensä takaisin.  

 

Lue Emmin blogista lisää Web Summitin antimista!