Sisältömarkkinointi etsii jatkuvasti vastausta kysymykseen: mikä sisältö puree? Jokainen uusi trendi kiertyy saman kysymyksen ympärille. Itse uskon niche-sisältöjen nousuun, koska niche on ylivertaisen relevantti keino päästä shortille.
Niche ja shortlist tulivat itselleni läheisiksi, kun viime talvena syöksyin ankaran shopping spreen syövereihin ja poltin viihde-elektroniikkaan enemmän rahaa kuin koskaan ennen. Päätin luoda kauan uneksimani kotiteatterin. Sitä varten tarvitsin uuden av-vahvistimen, projektorin ja valkokankaan.
Ostopäätöksiä edelsi pitkä kartoitusvaihe. Tongin läpi vinkkejä, mitä kotiteatterissa kannattaa huomioida. Googlasin eri valmistajien nettisivuilta hyötytietoa ja kahlasin tuotearvosteluita. Pääosan tärkeimmistä sisällöistä löysin erikoistuneiden kauppiaiden nettisivuilta. Isojen kauppiaiden sivut tyytyivät vain myymään. Ennen ostopäätöksiä keskustelin sähköpostitse kolmen pienen kotimaisen kauppiaan kanssa.
Mitä johtopäätöksiä kokemuksestani voi tehdä markkinoinnin näkökulmasta?
Olin tyyppiesimerkki siitä, mihin inbound-markkinointi perustuu: ostaja hankkii tietoa verkosta paljon ennen ostopäätöksen tekoa ja yhteydenottoa myyjään. Asiakkaat kasaavat itselleen shortlistin potentiaalisimmista ostokohteista. Sisältömarkkinoinnin täytyy johtaa siihen, että yrityksesi on mukana.
Sisältömarkkinoinnin täytyy johtaa siihen, että yrityksesi on mukana asiakkaan shortlistillä.
Luin äskettäin, että sisältömarkkinoinnissa niche on yksi tämän vuoden kolmestatoista trendistä. Allekirjoitan. Kun asiakas on tosissaan liikkeellä, niche on vahvaa valuuttaa. Vain erikoistunut sisältö tarkasti rajatusta aiheesta ja tietylle kohderyhmälle on asiakkaalle relevanttia.
Löysä, geneerinen lätinä aiheen ympäriltä on nollan arvoista, eikä liidi lotkauta sille korvaansa, vaan siirtyy eteenpäin. Naseva niche pysäyttää ja vangitsee huomion.
Mistä niche-teemoja löytää?
Kollegani Maisa kirjoitti äskettäin, kuinka sisältömarkkinoinnin suurtapahtuman Inboundin keskeinen teema tulee olemaan markkinoinnin klassikko, kilpailijoista erottautuminen. Teema on kriittisen tärkeä, koska saman toimialan kilpailijat kilpailevat saman yleisön huomiosta samankaltaisilla sisällöillä. Markkinat ovat kylläisiä – ja kyllästyneitä.
Voiton avain on niche-sisällöissä. Luo niitä rohkeasti ja erotu eduksesi. Mutta mistä niche-aiheita alkaisi penkoa?
Inbound-markkinoinnissa tekemisen ja sisältöjen lähtökohtana on ostajan polun ja ostajapersoonien määrittely. Helposti ostajapersoonat jäävät liian ohuiksi, eikä niiden pohjalta synny skarppia sisältöä. Kannattaa syventää, jatkojalostaa koko ajan ja miettiä, miten hyvin määrittelyt vastaavat todellisuutta ja miten hyvin ne edistävät shortille pääsyä.
Aloita kartoittamalla, mitä alipalveltuja kohderyhmiä tai aiheita toimialallasi löytyisi. Jos kaikki puhuvat tekoälystä kaupassa tai teollisuudessa, mitä jos käsitteletkin tekoälyä jäätelökaupassa tai makeisteollisuudessa? Parasta on edetä tiukan konkreettisin asioihin. Kun olet tunnistanut muutaman niche-sisällön aihion, raivaa näille löydöille tilaa sisältökalenteristasi.
Sisällön on luonnollisesti syytä käsitellä ratkaisuja asiakkaiden todellisiin pulmiin. Tässä iso apu ovat olemassa olevat asiakkaasi. Tiedustele heiltä, mikä painoi vaakakupissa, kun he päätyivät yrityksesi palveluiden tai tuotteiden pariin. Analysoi kaikki verkkosivuiltasi saatava data. Se kertoo lahjomattomasti, mikä nykyisistä sisällöistäsi kiinnostaa.
Niche ja SEO tykkäävät toisistaan
Rohkeutta tarttua niche-trendiin voi hillitä pelko, että lukijamäärät saattavat jäädä pieniksi. Mutta pelkoa voi hälventää pari tärkeää tekijää.
Mieti ensinnäkin, kuinka arvokas on ihminen, joka on kiinnostunut kapealle kohderyhmälle tärkeän ongelman ratkaisusta. Olisiko kyseessä todennäköinen tuotteen tai palvelun ostaja? Ei tietenkään haittaa, vaikka sisällön löytää olemassa oleva asiakas. Osoitus kovasta substanssiosaamisesta nostaa arvoasi asiakkaan silmissä, saa kenties tämän puhumaan puolestasi omissa verkostoissaan.
Niche-sisältö on hakukoneoptimoinnin hyvä ystävä, koska se mahdollistaa korkean rankingin saavuttamisen.
Se vähentää SEO-kikkailun tarvetta. Lisäksi tiukkarajainen sisältö tuottaa sivukäyntejä selvästi pidemmän aikaa. Toisin sanoen niche-sisällöllä on arvostettu long tail.
Luota siis nichen voimaan. Se on pitkä ketunhäntä kainaloosi. Siihen kaikkein arvokkaimmat liidit tarttuvat hanakasti ja syöksyvät inbound-suppiloon.
Miten muuten kävi kotiteatterissani? Projektorin valitsin valmistajalta, jonka Euroopan-webbisivut informoivat hyvin ja ilman bugeja. Av-vahvistimen valintaan vaikutti paljon valmistajan sivuilta löytynyt tarkka tieto. Poikkeuksena 100-tuumaista valkokangasta en ostanut sieltä, missä oli parhaiten minua palvellut sisältö. Kauppiaalla oli toimitusvaikeuksia, enkä jaksanut odottaa.
Lue markkinointiautomaatio-oppaastamme lisää siitä, miten saat sisällöt vastaamaan asiakkaidesi tarpeita.