Sisältömarkkinointi on juuri nyt erityisen ajankohtaista, sillä alan suurin tapahtuma, Bostonissa vuosittain järjestettävä Inbound on aivan nurkan takana. Uskon, että viime vuosien tapaan tapahtuman kuumimmat puheenaiheet rantautuvat tälläkin kertaa suomalaisten sisältömarkkinointitoimistojen arkeen. Netprofile tourin merkeissä myös minä itse lähden paikan päälle haistelemaan tilaisuuden oppeja ja tunnelmia.
Jos haluat jo ennalta tietää loppuvuoden puheenaiheet, lue eteenpäin! Listasin iloksesi teemat, jotka korostuvat tämän vuoden Inboundin ohjelmassa.
1. Erottautuminen
Kilpailijoista erottautuminen on markkinointitrendien klassikko. Jatkossa erottautumisessa korostuu se, kuinka eri kuluttajat kokevat brändit. ”Meidän firma on toisenlainen kuin naapurifirma” muuttuu muotoon “sinä näet meidän firmamme tällaisena ja naapurisi toisenlaisena”. Inboundissa aihetta käsitellään nimellä radical relevance, ja itsevarmin puhuja lupaa jopa 100 erilaista tapaa erottautua.
2. Monimuotoisuus
Muun muassa kulttuuriin, ikään ja sukupuoleen liittyvä monimuotoisuus puhuttaa monilla foorumeilla. Näin on myös Inboundissa, jonka puhujat peräänkuuluttavat monimuotoisuutta esimerkiksi bränditason markkinointiin, mainoksiin ja työpaikkojen arkeen. Suomme ehdottomasti tämän keskustelun jatkuvan kunnes sisällöistä, tapahtumista ja konttorien käytäviltä todella löytyy monenlaisia ihmisiä!
3. Kasvu
Kasvuun tähtäävän markkinoinnin trendikkyys ei hiivu. Itse asiassa sana kasvu esiintyy peräti 30 Inboundissa kuultavan esityksen otsikossa tai esittelytekstissä. Firman lisäksi nyt kasvatetaan ainakin liidien määrää, asiakaskokemusta, myynnin ja markkinoinnin yhteistä tonttia, panostusta palaaviin asiakkaisiin, somebudjetteja, keskustelun merkitystä ja kasvumyönteistä kulttuuria.
4. Teknologia
Ota huikka seminaarikahvista aina, kun jonkun asian voi ratkaista tekoälyllä. Huomaat ettet tarvitse unta koko Inbound-viikolla! Sisältömarkkinoinnin saralla tekoäly tunkeutuu nyt erityisesti sisältöjen personointiin, hakukoneoptimointiin, myyntifunneliin ja botteihin perustuvaan asiakasviestintään. Tekoälyn ohella lohkoketjut ja robotit pysyvät pinnalla loppuvuodestakin.
5. Tiede
Sivistyneet arvaukset ovat edellisen sesongin hommia. Sisältömarkkinoinnin tieteellinen tutkimus on parhaillaan kiinnostunut etenkin myynnin psykologiasta, engagementiin johtavasta aivotoiminnasta ja siitä, millaisilla tieteellisesti todistetuilla malleilla asiakkaiden käytöstä voi ohjailla haluttuun suuntaan.
6. Data
Data – tuo uusi musta, oranssi, kulta ja öljy. Markkinointiautomaation hyödyntäminen on kasvattanut markkinoijien käytössä olevaa datamassaa merkittävästi viime vuosina. Loppuvuoden datatrendit sisältävät muun muassa ennakoivaa analytiikkaa sisältömarkkinoijille, markkinointiautomaatiotyökalujen optimointia datan avulla ja markkinointidatan visualisointia.
7. Ääni
Hiljaisia suomalaisia tämä voi hirvittää, mutta äänisisältöjen määrä kasvaa yhä. Inboundissa aihetta lähestytään monista näkökulmista. Yksi peräänkuuluttaa brändille omaa äänimaailmaa, toinen antaa vinkkejä podcast-juontoihin ja kolmas kertoo, kuinka hyödyllisiä Alexan kaltaiset ääniohjatut avustajat ovat työpaikoilla.
Yllä olevien lisäksi edelleen puhuttavat: videot, luovuus, asiakkaan matka, yhdessä tekeminen, vaikuttajamarkkinointi, sisältömarkkinoinnin etiikka, kokemusmarkkinointi ja tehokkuus.
Miten on, nähdäänkö Inboundissa? Tapahtumaa odotellessasi lataa katsaus viime vuoden Netprofile tourilta keräämiimme kokemuksiin ja oppeihin!
Kuva: rawpixel, Unsplash