Muutin hiljattain. Aiemmin käyttämäni kuntosali jäi, ja aloin selvitellä uusien kotikontujeni kuntoilumahdollisuuksia. Näin jo mielessäni, kuinka laihdun silmissä ryhmäliikuntatunneilla, joiden nimet ovat rekisteröityjä tuotemerkkejä.
Uusi koti, uusi keittiö, uusi vartalo! Sain kodin ja keittiön, en vartaloa. Kuva: iStockPhoto/GeorgeRudy
Päädyin Googlen kautta erään kuntosaliketjun sivuille. Sali sijaitsee lähellä kotiani. Tartuin innolla minulle tarjottuun maksuttomaan kokeilujaksoon ja jätin yhteystietoni myynnille.
”Meillä on tapana onnistua”, sivuilla luvattiin. Olisipa minullakin!
Päivät kuluivat. Minulle soittivat äiti ja jääkaappini hukanneen lähettifirman kuski, joka oli eksynyt. Avopuoliso halusi kaupasta niitä kirpeitä salmiakkeja. Ystävä soitti myös, ja päädyin bisselle. Kuntosalilta ei kuulunut mitään.
Tässä vaiheessa olin selannut koko kuntosaliketjun sivuston läpi. Mainosalgoritmi oli määritellyt minut (sinänsä ihan oikein) erittäin kiinnostuneeksi kyseisestä kuntosalista ja tarjosi vielä pidempää ilmaista kokeilujaksoa. Tartuin tarjoukseen ja jätin yhteystietoni vielä kerran.
Jäin odottamaan puhelua. Keittiöfirmasta soitettiin. He halusivat asentaa keittiöömme puuttuvan listan ja teräslevyn. Kuntosalilta ei kuulunut mitään.
Ilokseni huomasin, että ketju aloitti samaan aikaan suuren ulkomainoskampanjan kyseisellä ”Meillä on tapana onnistua” -sloganilla. Katsoin kuntosalin asiakaspalvelun päivystysajat, tartuin pontevasti puhelimeen ja soitin kaksi kertaa kuntosalille. Puhelimeen ei vastattu.
Miten perustellaan markkinointi, joka ei tuo kauppaa?
Puhumme töissä tosi paljon myynnin ja markkinoinnin yhteistyöstä. Tässä tapauksessa kyse on täydellisestä yhteistyön puutteesta, jossa markkinointi osaa käyttää rahaa mainostilaan mutta kukaan ei myy erittäin ostohaluisille asiakkaille. En usko, että olin ainoa, joka koki vastaavan kohtalon.
Markkinointiin voi käyttää niin paljon rahaa kuin huvittaa. Siitä ei valitettavasti ole mitään hyötyä, jos kukaan ei hoida hommaa loppuun. Olisi kiinnostava kuulla se keskustelu, jossa tämä markkinointibudjetti on perusteltu ylimmälle johdolle.
Kokemukseni on toki ääriesimerkki myynnin ja markkinoinnin yhteistyön epäonnistumisesta. En tiedä, oliko kuntosalilla esimerkiksi jonkinlainen viikkoja kestävä poikkeustilanne, jossa henkilökunta on ollut äärimmäisen lujilla esimerkiksi sairaustapausten vuoksi. Ehkä markkinointi on omassa viisaudessaan luonut yhteydenottolomakkeen, jota kautta tulevat yhteydenotot päätyvät jonnekin menetettyjen mahdollisuuksien avaruuteen?
Yhteydenottoa on nyt odoteltu kahdeksan kuukautta. Minulle on toistaiseksi mysteeri, miten kyseisen kuntosalin asiakkaaksi pääsee. Surku sinänsä, sillä ryhmäliikuntakalenteri vaikutti todella monipuoliselta.
Viikkojen kärsivällisyyden jälkeen otin yhteyttä kilpailevaan kuntosaliin. Puhelin soi seuraavana päivänä, jolloin sovimme esittelykäynnin. Sitouduin käynnillä vuoden kuntosalijäsenyyteen.
Teknologiasta, viestinnästä ja verkon mahdollisuuksista kiinnostuneet osaajamme kyttäävät tiiviisti uutisia ja trendejä Suomessa ja maailmalla, pitävät jatkuvasti yhteyttä tärkeimpiin vaikuttajiin – ja tuottavat takuulla laadukasta sisältöä. Tilaa ajoittain ilmestyvä uutiskirjeemme, joka kokoaa blogauksia, tiedotteita, uutisia, linkkejä ja kenties muutakin: asiaa ja ajatuksia digiajan viestijän iloksi ja hyödyksi.