Sosiaalisen median maksetulla mainonnalla ja hakusanamainonnalla on kummallakin paikkansa digimarkkinoinnin paletissa. Näillä kahdella on kuitenkin merkittäviä eroja, vaikka molempien perimmäinen tarkoitus onkin usein myynnin edistäminen markkinointiviestinnän keinoin.
Hakusanamainontaa voi tehdä esimerkiksi Googlessa ja Bingissä, joista selvästi suositumpi on Google. Käyttäjälle eli ns. “googlaajalle” mainokset näkyvät hakutulosten joukossa yleensä ensimmäisten joukossa.
Mainokset sisältävät orgaanisten hakutulosten tapaan otsikon, sivun lyhyen kuvauksen ja laajennuksia, joista käyttäjä voi navigoida suoraan mainostetun sivuston eri osioihin. Mainonta kohdennetaan tietyille hakusanoille ja mainosten tarkoitus on ohjata ihmiset etsimänsä sisällön pariin. Mainonta toimii huutokauppamenetelmällä ja hakusanamainonnassa maksetaan ainoastaan toteutuneista klikeistä.
Sosiaalisessa mediassa maksettua mainontaa voi tehdä monella eri tavalla ja mainokset näkyvät monipuolisesti eri paikoilla orgaanisen sisällön välissä niin videon, kuvan kuin tekstin muodossa.
Mainontaa voi kohdentaa esimerkiksi käyttäjien kiinnostuksen kohteiden mukaan tai sivustosi kävijätietojen perusteella ns. uudelleenmarkkinointi (eli retargeting) -periaatteella. Myös somemainonta toimii huutokauppaperusteisesti, mutta maksaa voi esimerkiksi myös näytöistä, videokatseluista tai liideistä klikkien sijaan.
Milloin hakusanamainonta kannattaa?
Sosiaalisessa mediassa mainonta perustuu algoritmien arvauksiin siitä, voisitko sinä olla kiinnostunut klikkaamaan mainosta, ostamaan mainostajalta tai muutoin täyttämään halutun tavoitteen.
Hakusanamainonnassa on jo selvää, että käyttäjä on kiinnostunut mainostamastasi aiheesta, sillä hän on itse jo kirjoittanut termin hakukenttään ja haluaa tietää aiheesta lisää tai ostaa kyseisen tuotteen/palvelun. Hakusanamainonta kannattaa siis silloin, kun ihmiset osaavat hakea kyseisellä sanalla tietoa.
Jos tuotteesi on tuntemattomampi eikä siitä vielä tiedetä, on sosiaalisen median maksettu mainonta todennäköisesti kannattavampaa, jotta saat ensin kasvatettua kohderyhmäsi tietoisuutta ja kiinnostusta aiheesta.
Hakusanamainonta soveltuu loistavasti ostoprosessin harkintavaiheeseen, jossa ostaja tietää jo mitä hän haluaa, mutta kyse on enää siitä, kuka tämän palvelun tai tuotteen hänelle pystyy tarjoamaan sopivaan hintaan ja oikeilla ominaisuuksilla.
Kisaan pääsee parhaiten olemalla näkyvillä hakutuloksissa ja vastaamalla potentiaalisen asiakkaan kysymyksiin laadukkaalla sisällöllä varustetulla laskeutumissivulla.
Testaa, optimoi ja tee datan pohjalta päätöksiä
Jos olet epävarma hakusanamainonnasta, helpoin tapa saada vastaus kannattavuuteen on yksinkertaisesti kokeilla sitä. Testaamalla selviää, millä hakusanoilla saat parhaiten liikennettä ja laatupisteet sekä klikkien hinnat kertovat nopeasti, miten kannattavaa mainostaminen on. Testaaminen on helppoa ja kevyttä, sillä maksat vain toteutuneista klikeistä. Jos niitä ei tule, et siis myöskään maksa turhasta.
Ota yhteyttä, kun tarvitset apua teknologiayrityksen somemarkkinointiin. Me autamme sinua mielellämme niin suunnittelussa kuin toteutuksissa.