Ida Vehnämäki 26.10.2021 14:02

Asiakkaasi ei ymmärrä, miksi hänen pitää ostaa Vitkutin 2.5 hintaan 500 euroa

Ajattelin paljastaa kahden melkein samannäköisen markkinointitermin suuren eron.  

Markkinointiviesti ja markkinointiviestintä eroavat sanoina vain kolmen kirjaimen verran. Silti niiden hyödyntämisen ero ratkaisee sen, kuka kaupat tekee. Molemmille on oma paikkansa ja aikansa. Onnistunut markkinointi alkaa eron ymmärtämisestä ja näiden keinojen osaavasta käytöstä.

Markkinointiviesti on usein mainosmainen viesti, jonka päätavoite on myydä palvelua tai tuotetta mahdollisimman suoraviivaisesti organisaation asiakkaille tai potentiaalisille asiakkaille. Markkinointiviesti sanoo usein suoraan, ”osta meiltä tätä”.

Markkinointiviestintä puolestaan on organisaation kokonaisvaltaista viestintää, joka kohdistuu ulkoisiin sidosryhmiin ja jonka tarkoituksena on herättää kiinnostusta ja edistää luottamusta. 

Onnistuessaan markkinointiviestintä synnyttää vastaanottajassa arvokkaita ajatuksia, tuo hänelle lisäarvoa ja rakentaa myönteisiä mielikuvia lähettäjästä. Se ei odota asiakkaalta ostotilausta, vaan syvempää ymmärrystä.

Jos näiden termien erottaminen tuntuu edelleen hähmäiseltä, älä huoli. Selvennän: olet tällä hetkellä markkinointiviestintäsisällön äärellä.

Tämän blogikirjoituksen tarkoitus on palvella sinua herättämällä ajatuksia ja lisäämällä kiinnostustasi tehdä kanssamme yhteistyötä. En kaupittele kiloa viestintää, vaan lisään yhteistä ymmärrystä, jolla voimme tehdä menestyksellistä yhteistyötä.

 

”Mahtava IoT-anturi 25 € / kpl”

Markkinointiviestit ovat luonnollisesti keskeinen osa markkinointiviestintää. Jos yritys ei tiedä, mitä se kauppaa ja mihin hintaan, ei liiketoimintakaan voi kukoistaa. On siis äärimmäisen tärkeää osata kiteyttää yrityksen tarjonta asiakkaan ymmärtämään muotoon. 

Kuluttajakaupassa mansikkakauppias voi myydä tuotettaan kirjoittamalla kylttiin ”makea mansikka, 7 €/litra”, mutta mitä abstraktimpaa tuotetta tai palvelua kaupataan, sitä enemmän sen sisältöä, käyttötarkoitusta ja vaikutusta tulee selittää ostajalle.

Yritysten välisessä kaupassa ostaminen on aina prosessi, joka vaatii tietoa ja ymmärrystä sekä ostajalta että myyjältä. Harva ostaa asiakkuudenhallintajärjestelmän, tekoälyohjelmiston tai IoT-anturin vain lyhyen kuvauksen ja hinnan perusteella.

Mitä enemmän tuotteen tai palvelun ostaminen ja käyttöönotto vaativat asiakkaalta toimenpiteitä, omaa kehitystyötä, muutoksia tai koulutusta, sitä enemmän hän haluaa kuulla myös muiden asiakkaiden käyttökokemuksista. Harvan yritystuotteen tai -palvelun käyttötarkoitus, hyödyt ja merkittävyys ovat itsestäänselvyyksiä niiden ostajille ja käyttäjille.

Usein yritykset myös toivovat, että heidän itsensä lisäksi myös muut välittäisivät heidän viestejään eteenpäin. Se onnistuu ani harvoin pelkän markkinointiviestin voimin. 

 

Ketä kiinnostaa?

Lääkärikeskus Aavan markkinointijohtaja Pauli Waroma kuvasi markkinoinnin ja viestinnän kenttää eräässä webinaarissa toteamalla suoraan, että ketään ei kiinnosta. Asiahan on juuri näin, ketään ei kiinnosta yrityksesi, palvelusi tai viestintäsi. Sinun on tehtävä siitä kiinnostavaa.

Olennainen kysymys lienee, kuinka yrityksen markkinointiviesti sitten taipuu kiinnostavaan muotoon? Ymmärrä asiakkaasi maailma. Sen sijaan, että kuvailet viidensadan sanan voimin, kuinka mahtava ja ketterä ohjelmistopäivityksesi on, kerro mihin asiakkaan tunnistamaan ongelmaan päivitys vaikuttaa. 

Asiakastasi kiinnostaa muut asiakkaasi. Onko yrityksesi asiakas saanut päivityksen avulla kilpailuetuja, säästöjä vai kenties ratkaissut koko alaa nakertaneen ongelman? Onko vastaava teema näkynyt julkisessa keskustelussa? Yhdistä siis oma viestisi osaksi laajempaa kontekstia.

On kovin helppoa rakastua omaan erinomaiseen ratkaisuun, koska sen tietysti tuntee läpikotaisin. Mutta. Asiakkaasi todennäköisesti tuntevat myös kilpailijoitasi ja heidän tarjontansa. 

Ammattimainen markkinointiviestintä ymmärtää kilpailukentän, tunnistaa asiakkaidensa kipukohdat ja auttaa ratkomaan niitä paremmin kuin muut. Voittava markkinointiviestintä ymmärtää asiakasta ja suhtautuu intohimoisesti yhteisten ongelmien ratkaisemiseen. Vaikuttava viestintä on tarinoita, joihin ihastumme ja joita haluamme myös jakaa. 

…ja jos kiinnostavan tarinan rakentaminen ja jakaminen yksin tuntuu vaikealta, tiedät kenen puoleen voit kääntyä. 

Kaipaatko apua viestinnässä? Tutustu asiantuntijoihimme ja ota yhteyttä!