Yrityskentällä on tällä hetkellä harvinaisen kahtiajakautunut tilanne. Ravintola- ja tapahtuma-alalla liikevaihto on pahimmillaan loppunut tykkänään, toisaalta esimerkiksi osa teknologiayrityksistä kasvaa kymmeniä – jopa satoja prosentteja vuodessa.
Käytännössä osa vaappuu konkurssin partaalla, toisten päivänpolttava ongelma on rekrytoinnit. Mistä löytää tekijöitä näin nopeaan kasvuun?
Koronan osalta railo on poikkeuksellisen julma: en keksi lähihistoriasta yhtäkään kriisiä, joka iskisi näin totaalisesti tiettyihin toimialoihin.
On silti aika siunauksellista elää koronakriisi tällä vuosikymmenellä eikä vaikka kaksi vuosikymmentä sitten. Kaksi vuosikymmentä sitten Suomen talous ei olisi supistunut poikkeuksellisena pandemiavuonna 2,8 prosenttia. Sekin on muuten saavutus, koska euroalueen talous supistui viime vuonna keskimäärin 6,4 prosenttia.
Ei vaadi kovin tummanpuhuvia silmälasia ennustaakseen, että vielä kaksikymmentä vuotta sitten vastaava kriisi olisi voinut aiheuttaa massiivisia häiriöitä maksuliikenteeseen – ja sitä kautta koko talouden toimintaan.
Kun keskustat autoituivat, keksi moni yrittäjä uusia tapoja tavoittaa asiakkaansa. Pullabiilit ja muut ruokarekat kurvasivat lähiöön, torikortteleiden ravintoloiden keskuskeittiöt ilmestyivät Woltiin, ja moni erikoiskauppa alkoi paketoida toimintaansa uusiksi. Itähelsinkiläisenä pullaposkena olen tästä luonnollisesti hyvin tyytyväinen.
Vanha klisee siitä, että on pimeintä ennen aamua, pitänee koronankin osalta paikkansa. Kun tilanne kiristyy lähikuukausina, menettää moni yrittäjä jälleen ne lyhyetkin yöunensa. Samaan aikaan edessä on jälleen yksi rutistus, kun toiminta pitää reivata tulkinnanvaraisen sääntelyn ja aallon numero N kestäväksi.
Menestyville teknologiayrityksille juuri nyt voisi olla se aika, kun pitkäaikainen asiakassuhde menee lyhyemmän liikevaihdon optimoinnin edelle. Jokainen onnistuminen verkkokaupassa ja paremmaksi koettu uusi tapa tehdä lujittaa myös yrityksen suhdetta teknologiatoimittajaan.
Osa yrityksistä on taistellut kohta vuoden olemassaolostaan. Myös asiakasviestintä kannattaa kammata niin, että se on suhteessa vallitsevaan tilanteeseen.
Ja jos koskaan olet antanut toimialapohjaisia alennuksia, juuri nyt voisi olla sen aika. Ravintolayrittäjän ahdingossa jokaisella eurolla on merkitystä.
Suomi on selvinnyt globaalisti katsottuna uskomattoman vähällä. Vedetään vielä loppusuora!
Kuva: Eric Mclean