Sallamaari Muhonen 16.12.2015 13:40

Viisi huomiota viestinnän EM-kisoista

netprofile-izettle-european-excellence-awards-shortlist-2.jpg

European Excellence Awards 2015 oli norjalaisen PR-toimisto Triggerin ja ruotsalaisen Prime / Weber-Shandwickin juhlaa: molemmat pokkasivat raadilta neljä sarjavoittoa. Prime sai myös koko kisan Excellence-palkinnon Trygg-Hansa-vakuutusyhtiöille tekemästään ”Don’t drink and dive”-kampanjasta.

Palkintoja jaettiin kaikkiaan 45 sarjassa ja vielä 14 alueellisen kampanjan palkintoa. Suomeen ei saatu Tukholman-tuliaisia ainuttakaan, vaikka 1800 ehdotuksen joukosta shortlistalle asti oli yltänyt kaksi työtä Milttonilta sekä yhdet Head Officelta ja meiltä Netprofilesta.

Palkintogaalan sisällön ja voittaneiden töiden perusteella teimme viisi havaintoa viestinnän trendeistä juuri nyt:

  1. Ohjelmistot ovat osa viestintätoimistojen osaamista ja tarjontaa. Kisassa oli 12 sarjaa Corporate media and tools -kategoriassa, jossa palkittiin lehdet ja vuosikertomukset sekä omina sarjoinaan intranetit, mikrosaitit, some, mobiilisovellukset ja verkkovideokanavat. Niiden tekijöinä kisasivat viestintätoimistojen ohella uudemmat, sisällöntuotantoa ja sovelluskehitystä yhdistävät markkinointiviestinnän toimijat. Tämä lupaa hyvää esimerkiksi suomalaisen SmarpSharen vientiponnistuksille. Tutustupa tuohon työntekijälähettilyyttä tukevaan softa-startupiin!

  2. Numerot kertovat viestinnän voiman. Mitattavat muutokset toimivat esilletuomisen väärteinä kampanjatuloksina kautta linjan. Numerot kertovat yhtä lailla kohderyhmän reaktioista, aiheen tunnettuudesta tai liiketoiminnan kasvusta, järjestöillä esimerkiksi lahjoitusten määrästä.

  3. Tee isosti ja kerro suunnitelmallisesti. Kilpailun kärkikampanjoissa näki huolella ja kunnon budjetilla rakennettuja tilanteita ja/tai kampanjan viestiä kantavia mainoselokuvia, jolle on rakennettu oma viestintäkampanjansa sekä verkkoon että perinteiseen mediaan. Edustavina esimerkkeinä toimivat vaikkapa Primen voittoisa Trygg-Hansalle tekemä Don’t drink and dive, Hemnetille toteutettu The house of clicks -kampanja tai Coop Sverige -osuuskauppojen luomukampanja.

  4. Yhteiskunnalliset toimijat käyttävät markkinointiviestintää laajalti ja luovasti. Ykköspalkintoja pokkasivat mm. Plan, WWF ja YK:n ruokaohjelma sekä ammattiyhdistyksistä Norjan sairaanhoitajaliitto ja ruotsalainen TCO-liitto. Suomalaisissa kisoissa harvoin bongaa tällaista toimeksiantajien kirjoa yhteiskunnallisen viestinnän sarjoissa. Tiedossani tosin ei ole, ovatko nämä voittoisat kampanjat kotimaisen Tahdon 2015 -kampanjan tapaan valtaosin pro bono –työtä, joihin toimistot ryhtyvät omina vastuullisuustekoinaan tai kisasijoituksia tavoitellakseen. Oli kumpaa oli, suomalaistenkin kansalaisjärjestöjen ja laitosten kannattaisi hyödyntää paljon rohkeammin ja paljon useammin markkinointiviestinnän ammattilaisten luovuutta – ja palkintojen janoa.

  5. Parhaat asiakkaat eivät arastele. Kriisiviestintäsarjan shortlistatuissa töissä viestintäammattilaiset avaavat lukujaan ja viestintätekojaan yhtä lailla kriiseissä, jotka johtuvat olosuhteista (kuten Radission Blu –hotelli Sierra Leonen ebola-epidemian keskellä) kuin kriiseissä, joihin jouduttiin omien mokien takia. Sarjan voitti asiakasviestintäkampanja hollantilaisen röntgenlaitoksen säteilyannosvirheen jälkeen. Tekevä oppii takaiskujensa hoitamisesta ja koko ala kehittyy vertaiskokemusten jakamisesta. Enemmän tätä!