Pariisissa on käynnissä planeettamme tulevaisuuden kannalta keskeiset ilmastoneuvottelut. Samalla ilmastonmuutos on ainakin hetkeksi tehnyt paluun yhdeksi median kärkiaiheista.
Riippumatta median agendasta ilmastonmuutos ja luonnonvarojen ylikäyttö ovat kiistatta aikamme mullistavimpia megatrendejä. Vastuullisuudessa ei ole kyse nukkavierusta viherpiiperryksestä: nämä aiheet koskettavat kaikkia säätyyn katsomatta.
Olen odottanut, että ekologisuus nousisi markkinointiviestinnän keskeisten argumenttien joukkoon myös Suomessa. Odotus jatkuu.
Ekologisuuden tiedostaminen ja sisäistäminen kielii siitä, että 1) seuraa aikaansa, 2) suunnittelee toimintaansa pitkällä aikatähtäimellä ja 3) osaa mukauttaa toimintaansa jo ennen kuin on aivan pakko. Positiivisia viestejä, kaikki kolme. Siksi ympäristöystävällisyys on paitsi oikein, myös hyvää markkinointia.
Tässä viisi vinkkiä kuinka kertoa ekologisista ratkaisuista ja toimintatavoista:
1. Ole rehellinen
Toimittajat ja kuluttajat ovat terävää porukkaa ja arvostavat rehtiä peliä. Älä siis horjahda viherpesuun vaan ole rehellinen. Puhu asiaa, älä sen vierestä. Viestiä ei kannata pakata säkkiin, sen sijaan läpinäkyvyys on valttia.
2. Teot ovat parasta markkinointia
Ympäripyöreys ei herätä kiinnostusta. Älä siis tyydy toteamaan, kuinka “toteutatte kestävää kehitystä” tai “paransitte yhteiskuntavastuuta”. Kerro suoraan, mitä teette ja mitä siitä seuraa: otitteko ehkä käyttöön Green Office -käytännöt? Kuinka strateginen suunnanmuutos näkyy organisaationne käytännön toiminnassa? Miten palvelunne tai tuotteenne vähentää asiakkaidenne ympäristökuormitusta?
Erinomainen esimerkki yrityksestä, joka on strategisella tasolla päättänyt uudistaa tekemistään kokonaisvaltaisesti ja kertoo siitä avoimesti, on Ekokem.
3. Ota selvää, mistä nyt puhutaan
Puhu asioista sellaisilla nimillä, jotka ovat ihmisten huulilla. Ennen puhuttiin elinkaaren hallinnasta, sitten hiilijalanjäljestä ja tänään kiertotaloudesta (eng. circular economy). Keskusteluun pääsee helpommin mukaan, kun termit ovat kaikille tuttuja.
4. Puhu ympäristöteoista myös silloin, kun muut eivät
Fiksu puhuu ympäristöteoista myös silloin, kun ne eivät ole yleisesti tapetilla. Pitkäjänteisyys on pelin henki. Kun eetteri ei ole tukossa, myös erottuminen on helpompaa.
Vaatebrändi Patagonialle vastuullisuus on ollut keskeinen osa liiketoimintaa jo pitkään.
5. Hauskuus ei ole pannassa!
Elämme ironian kyllästämää aikakautta. Vaikka en kaikille suosittelekaan sarkastista lähestymistapaa – tai ainakin se vaatii herkkyyttä ja kontekstin vahvaa ymmärrystä – niin tämä ei tarkoita, että huumori olisi vakavista asioista kerrottaessa kielletty. Päinvastoin. Nauru yhdistää, läpäisee parkkiintuneemmankin pinnan ja saa katsomaan toisin.
Meillä Suomessa panostuksilla koulutukseen ja tuotekehitykseen on luotu sivistystä ja upeita innovaatioita, mutta tarinan välittäminen suurelle yleisölle jää yhä liian usein puolitiehen.
Eihän jätetä vastuullisuudesta viestimistä vakan alle, eihän.
Pääkuva: unsplash.com/Harman Wardani