Tulin kahdeksan vuotta sitten töihin Netprofilelle toistakymmentä vuotta kestäneen toimittajauran jälkeen. Urasiirto ei ollut mitenkään tavaton, vastaavan liikkeen on tehnyt vuosien varrella moni kollega. Median murros jylläsi voimakkaana viime vuosikymmenellä, mikä toimi useimmilla todennäköisesti ainakin yhtenä pontimena alan vaihtoon. Ja joskus on mukava tehdä uusia asioita ihan vaihtelunkin vuoksi!
Toimittajan ja viestintäammattilaisen työssä on paljon samaa. Molemmat vaativat kielen hallintaa, oivalluskykyä ja suurta kiinnostusta ympäröivän maailman selittämiseen. Kun minulta kyseltiin alan vaihdon jälkeen kokemuksia, sanoin usein, että siirtymä oli ollut yllättävänkin helppo. Viestinnässäkin ihmisiä haastatellaan, juttuja kirjoitetaan ja somepäivityksiä laaditaan.
Varsinaisissa työn tekemisen tavoissa on erittäin paljon samaa, erot löytyivät näkökulmista.
Kun toimittajan lähtökohtana on lukijan palveleminen kertomalla mitä maailmassa tapahtuu, viestinnässä asiakkaana on useimmiten yritys tai järjestö, jonka toiminnasta kerrotaan valikoituja asioita. Parhaassa tapauksessa toimittaja saa tiedotteesta tai somepäivityksestä juttuaiheen, jota täydennetään omalla tiedonhankinnalla.
Toimittaja vaihtaa usein aiheesta toiseen ja seuraa omaa aluettaan laajalla rintamalla, viestijä taas tavallisesti tekee pitkäjänteistä työtä harvojen asiakkaiden kanssa.
Silmiinpistävä asia alanvaihdossa oli, kuinka vähän toimittajat ja viestintäammattilaiset tiesivät toistensa arkipäivän työstä, vaikka keskinäisiä kontakteja oli paljon. Molemmat elävät hieman omissa siiloissaan, ja toisen saappaisiin asettuminen on tunnetusti hankalaa.
Erilaisia väärinkäsityksiä oli paljon. Viestijöille ei esimerkiksi makseta palkkiota sen mukaan, kuinka monessa mediassa tiedote julkaistaan, mikä oli yllättävän yleinen käsitys toimittajien keskuudessa. Toimittajan työn kiireisestä arjesta ja juttukriteereistä ei taas viestintäpuolella ollut useinkaan selkeää näkemystä.
Toimituksissa usein vitsaillaan alanvaihtajan siirtyneen "pimeälle puolelle". Viestintätoimistoissa etiikka on kuitenkin aivan yhtä vahvassa roolissa kuin toimitustyössä. Kerrottavien asioiden on oltava tosia, eikä osatotuuksilla pötki pitkälle.
Uskon, että tulevina vuosina viestintäala ja toimitukset lähestyvät vieläkin enemmän toisiaan. Markkinoinnilliset natiiviartikkelit ovat vakiintuneet osaksi medioiden sisältövirtaa, ja yritysviestinnässä otetaan käyttöön yhä enemmän journalistisia keinoja.
Itse olen kahdeksan hienon viestintävuoden jälkeen vaihtamassa uudelleen alaa, tällä kertaa johonkin ihan muuhun. Viestintä on kuitenkin siitä hieno asia, että sen rooli on kaikessa inhimillisessä toiminnassa äärimmäisen tärkeä. Ilman hyvää viestimistä ei millään alalla enää pärjää.
Jos tarvitset hyvän viestintätoimiston, jossa ymmärretään myös median maailmaa, ota yhteyttä asiantuntijoihimme!