Liisa Yli-Ojanperä 12.4.2023 15:22

Uhkaako talouskuri viedä budjettisi? Näin perustelet viestintä- ja markkinointipanostuksia matalasuhdanteessa

Kun nousevat korot ja inflaatio heittävät tummia pilviä yritysten talousnäkymien ylle, ensimmäisinä leikkauslistalla ovat valitettavan usein markkinointi ja viestintä. Tällainen ajattelu on kuitenkin kuin veisi nälkiintyneeltä vaeltajalta viimeisetkin eväät.

Viestintä ja markkinointi kun eivät ole mitään ylimääräistä hupia, vaan elintärkeitä toimintoja, jotka rakentavat yrityksen menestystä yhtä lailla kuin vaikkapa myynti ja tuotekehityskin. Jos yritys aikoo selviytyä taantumasta ehjin nahoin, nyt ei todellakaan ole aika nipistää viestinnästä ja markkinoinnista. Tähän on useita syitä:

1. Tunnettu brändi valitaan, kun rahasta on tiukkaa

Markkinoinnin ja viestinnän avulla ylläpidetään yrityksen tunnettuutta. Etenkin silloin, kun asiakkailla on kukkaronnyörit tiukalla, on elintärkeää pysyä ensimmäisenä mieleen tulevana yrityksenä alalla, jotta mahdollisimman moni valitsisi sinut eikä kilpailijaasi.

Taantumassa asiakkailla on vähemmän kokeilunhalua, sillä etenkään nyt he eivät voi ottaa riskiä rahan tuhlaamisesta huonoon tuotteeseen. Silloin valitaan se, jonka osaamiseen ja laatuun luotetaan. Luottamusta synnytetään ajatusjohtajuutta rakentavalla viestinnällä, joka luo vahvaa mielikuvaa yrityksen korkeatasoisesta osaamisesta.

2. Asiakkaat kaipaavat hyviä perusteluja rahankäytölleen

Markkinointi- ja viestintäpanostukset kasvattavat nykyisten asiakkaiden lojaliteettia. On syytä muistuttaa asiakkaita siitä, että yritys on edelleen sitoutunut tuottamaan arvoa ja korkeaa laatua, taloustilanteesta riippumatta.

Pidä siis kiinni arvokkaista asiakassuhteistasi ja muistuta heitä erinomaisista palveluistasi ja tuotteistasi. Nyt kannattaa myös luoda uskoa tulevaan kertomalla, miten yrityksen palvelut auttavat asiakkaita taantuman yli.

3. Myynnin huvetessa on löydettävä uusia asiakkaita

Tiukassa taloustilanteessa asiakkaat voivat pienentää ostojaan tai etsiä halvempia vaihtoehtoja. Siksi yritysten on löydettävä uusia asiakkaita korvaamaan menetettyjä tulovirtoja. Markkinointi ja viestintä tuottavat usein ensimmäisiä kosketuspisteitä potentiaalisen asiakkaan ja yrityksen välille, ja ne ovat siten huipputärkeitä lenkkejä asiakkaaksi tulon polulla.

4. Kohdennettu markkinointi on tehokkainta myynnin edistämistä

Tiukka kulukuuri ei voi tarkoittaa, että viestintä ja markkinointi lopetetaan kokonaan. Budjetin pienentyessä kannattaa panostaa tarkkaan kohdennettuihin viestintä- ja markkinointitoimenpiteisiin, joiden ROI (Return on Investment) on mahdollisimman hyvin mitattavissa. Tällaisia ovat esimerkiksi digitaalinen markkinointi kanavissa, joissa pystyt kohdentamaan viestisi tarkkaan juuri halutulle kohderyhmälle.  

Saat rahoille parhaiten vastinetta suunnittelemalla huolellisesti sisältöpolun, jonka kautta asiakasta kuljetetaan tunnettuuden lisäämisestä kohti harkintaa ja lopulta ostopäätöstä. Tällöin sinun on pystyttävä myös mittaamaan, miten paljon markkinointi on tuottanut yhteydenottoja, liidejä ja lopulta myyntiä.  

5. Kun suhdanne kääntyy, vahvat ovat jo liikkeellä ja vetävät etumatkan telineisiin jääneisiin

Jokainen hitaan kasvun aika tai taantuma päättyy joskus. Kun nousukausi alkaa, haluat olla hyvissä asemissa. Jos kilpailijasi ovat leikanneet viestinnästä ja markkinoinnista kulukuurin nimissä, sinulla on nyt loistava mahdollisuus kahmaista markkinaosuutta heiltä.  

Pyörät kannattaa pitää pyörimässä, ottaa johtava asema alalla ja kasvattaa kilpailuetua muihin. Näin olet reippaalla etumatkalla siinä vaiheessa, kun taloudessa on taas enemmän vipinää.