Instagramin käyttäjien määrä ylitti syyskuussa 400 miljoonaa, mikä tarkoittaa, että yhteisö on jo suurempi kuin Twitter. Mainonta lanseerattiin maailmanlaajuisesti kuun lopusssa, ja Suomessakin moni on jo havainnut mainoksia kuvavirtansa joukossa.
Mutta miltä kaupalliset sisällöt näyttävät palvelun pitkäaikaisen käyttäjän silmin? Juttelin aiheesta Meri Kukkavaaran kanssa, joka myös vetää virallista IGersHelsinki-ryhmää.
Valokuvauksesta kiinnostunut Meri liittyi Instagramiin pian palvelun käynnistyttyä eli nyt jo melko tasan viisi vuotta sitten syksyllä 2010. Oikeisiin aihetunnisteisiin linkittyminen toi nopeasti lisää seuraajia. Myöhemmin hänen tilinsä nostettiin kahdeksi viikoksi Instagramin Suggested Users -listalle, jolloin hän näkyi käyttäjille suositeltujen tilien kärjessä. Sitä mukaa seuraajamäärä karttui nopeasti. Merin @ektara-nimisellä tilillä on nykyisin yli 23 400 seuraajaa.
Keväällä 2012 Meri osallistui kainsainväliseen Instagram-kongressiin Espanjassa ja tapasi IGers-verkoston perustaja Philip Gonzalezin, joka ehdotti Merille Instagramers Helsinki -ryhmän perustamista. Ensimmäinen tapaaminen pidettiin samana kesänä ja siitä lähtien niitä on ollut kerran kuussa.
Tapaamisia kutsutaan myös photo walkeiksi eli kuvakävelyiksi ja niitä varten valitaan aina tietty kohde, jota lähdetään yhdessä kuvaamaan. Samalla jaetaan vinkkejä kuvaamiseen ja kuvankäsittelyyn ja tutustutaan toisiin kuvaajiin. Pari kertaa vuodessa Insta-kuvaajat ympäri maailmaa kuvaavat määrättyä teemaa yhden viikonlopun ajan myös globaaleissa InstaMeeteissä ja jakavat kuvansa samoilla tunnisteilla.
"Oikein toteutetuissa projekteissa kaikki hyötyvät ja yhteistyö synnyttää yritykselle myönteistä näkyvyyttä"
Suomessa aktiivisin IGers-ryhmä löytyy tätä nykyä juuri Helsingistä, mutta kansainvälisesti niitä on jo yhteensä yli 400. Muualla maailmassa on myös tehty yritysyhteistyötä. Parhaimmillaan sponsoroidut kävelyt tarjoavat hauskan kuvaustilanteen ja kiinnostavan tilan, johon ei muuten pääse. Oikein toteutetuissa projekteissa kaikki hyötyvät ja yhteistyö synnyttää yritykselle myönteistä näkyvyyttä.
Hyvänä esimerkkinä Meri mainitsee lentoyhtiö TAP Portugalin, joka kutsui paikallisen Igers-ryhmän vastikään hangaareilleen jakamaan kuvia tunnisteella #instaTAPMRO. Tapahtumaan osallistui kuvaajia, joilla on kymmeniä tuhansia seuraajia ja kuvia löytyy Instagramista tällä hetkellä jo yli 80 kappaletta.
Meri itse valitsee oman kuvavirtansa sisällön tarkkaan, myös tilit joita hän seuraa. Viime aikoina myös yritysten Instagram-tilien seuraaminen on noussut ajankohtaiseksi mielenkiintoisten yritysten löydettyä tiensä Instagramiin. Instan uusi ilmiö eli mainokset kuvavirran välissä ärsyttävät toistaiseksi jonkin verran, sillä Instagram on tähän mennessä toiminut mainosvapaana kuvaportfoliona. Mikäli Insta-mainontaan lähtee, pitäisi kuvien olla ehdottomasti laadukkaita ja myös sisällöllisesti kiinnostavia, Meri Kukkavaara neuvoo.
Kolme vinkkiä sponsoroidun Instagram-kävelyn järjestämiseen:
- Kutsu valikoitu joukko kuvaajia, joita kohteen kaltaiset ympäristöt kiinnostavat muutenkin
- Pidä ryhmä maltillisen kokoisena (alle 10) ja muista, että pienelläkin määrällä voi tavoittaa suuren joukon seuraajia
- Älä kontrolloi kuvaustilannetta liikaa – pakkopullamainoksiin ei lähde kukaan
Hei Helsingin galleriassa on parhaillaan esillä Merin tuottama Instagram-näyttely Urban Encounters, johon on kutsuttu 23 Instagram-valokuvaajaa 13 maasta. Näyttelyn tavoitteena on osoittaa kuinka laadukasta kännykkäkuvaus nykyään voi olla ja näyttää erilaisia valokuvaustyylejä erilaisista kulttuureista. Näyttelyyn pääsee tutustumaan 13.10. saakka Kieseleffin talossa. Meri valvoo näyttelyä satunnaisesti, mutta muuten hänet tavoittaa Hillo Helsingin kautta.
Otsikkokuva: Meri Kukkavaara