Netprofile on voittanut Finnish Comms Awards -kilpailussa kriisi- ja poikkeustilaviestinnän kategorian Taloyhtio.Infon kyberkriisin hallinnasta ja viestinnästä.
Keväällä 2019 kansainvälisten kyberrikollisten hyökkäyksen kohteena olivat satojen tuhansien suomalaisten tiedot. Taloyhtio.Infon liiketoiminnan täysin pysäyttänyt tietomurto saatiin nopeasti hallintaan, minkä ansiosta vaikutukset toimintaan, asiakkaisiin ja suomalaiseen yhteiskuntaan jäivät kohtuullisiksi. Toisinkin olisi voinut käydä.
“Kyberkriisi on yrityksen henkilökunnalle äärimmäisen rankka kokemus sekä henkisesti että fyysisesti. Erittäin tiukkojen ja meidän tapauksessamme ketjutettujen aikarajojen saavuttaminen kaiken paineen alla tuntuu nyt jälkeenpäinkin hurjalta saavutukselta. Christina Forsgårdin vetämät Netprofilen konsultit luotsasivat meidät kriisin läpi ja valoivat pimeimmilläkin hetkillä uskoa koko meidän tiimiin”, Taloyhtio.Infon toimitusjohtaja Tuomas Saarelainen sanoo.
Kyberkriisit ovat aina vakavia liiketoiminnan kriisejä, joissa koko organisaation liiketoiminnan jatkuvuus on vaakalaudalla. Kyberhyökkäyksen kohteeksi joutunut verkkoliiketoiminta pysähtyy usein kokonaan, jolloin vaikutukset asiakkaisiin ovat palvelun kriittisyydestä riippuen monella tavalla merkittäviä.
”Kaikki suomalaiset tietävät nyt miten vakavia seurauksia tietomurrolla voi olla, ellei sitä hoideta ajoissa ja kunnolla. Kun yritys joutuu kyberhyökkäyksen kohteeksi, oikeat toimenpiteet on käynnistettävä nopeasti: GDPR:n aikakaudella meillä on käytännössä vain 72 tuntia ottaa kriisi hallintaan. Tästä syystä olemme mallintaneet runsaasti erikoisosaamista vaativan kyberkriisien hallinnan tarkasti yhdessä yhteistyökumppaniemme kanssa”, kyberkriiseihin erikoistunut Netprofilen viestintäkonsultti Christina Forsgård kertoo.
“Tietosuojarikkomukset ja kyberkriisit vaativat kokonaisvaltaista toimintamallia organisaatiota avustavien tahojen kanssa ja myös niiden välillä. Juridiikkavaatimukset on tunnettava ja samalla hahmotettava eri osapuolten käytännön tason vastuut. Viestinnän olennaista roolia asiakkaiden, viranomaisten ja muiden sidosryhmien välillä ei voi olla korostamatta”, asianajaja Markus Myhrberg Lexia Asianajotoimistosta sanoo.
”Onnistunut kyberkriisinhallinta on tiivistä yhteistyötä organisaation johdon, viestinnän, juristien, forensiikan, IT-osaajien, viranomaisten ja keskeisten sidosryhmien kanssa.
Kyberkriisi on äärimmäinen luottotesti myös pelastusorganisaatiossa toimivien organisaatioiden ja ammattilaisten välillä”, Christina Forsgård jatkaa.
MTL:n järjestämä viestintäalan ammattitaitoa ja yhteistyötä asiakkaiden kanssa esiintuova Finnish Comms Awards -kilpailu järjestettiin tänä vuonna kymmenen kerran.
Lisätietoja:
Christina Forsgård, Netprofile Finland
christina@netprofile.fi
puh. 040 5719192