Podcast palautti puheen puhelimeen

23.08.2016

Podcast_1_073.jpg

Tyypillinen amerikkalainen podcastien kuuntelija on teknologian, elokuvien ja monien muiden kuluttajatuotteiden aikainen omaksuja, kertoo Adweek. Hänellä on yliopistokoulutus ja yli sadantuhannen taalan vuositulot kokoava perhe. Eikä tässä vielä kaikki: häntä ei suuresti häiritse, että podcasteissa on mainoksia. 

Kun media elää mainostuloista, viimeistään tässä kohtaa on selvää, että podcastit ovat nyt kovassa nousussa.

Radion digitalisoituminen on nostanut puhesisällöt uuteen kukoistukseen. Aikaan sidottujen puhelähetysten rinnalla nousevat podcast-tallenteet ovat kuin tehtyjä paljon liikkuvalle mobiiliajan kansalaiselle. Podcastit tarjoavat asiaa ja viihdettä tilanteissa, joissa video tai kirjat ovat formaatteina hankalia.

Todellinen syy podcastien nousulle on kuitenkin hillittömän korkea ROI.

Adweekin siteeraaman podcast-tutkimuksen mukaan kaksi kolmesta podcast-kuuntelijasta oli toiminut kuulemansa mainoksen perusteella, joko hakemalla lisätietoa tai jopa ostamalla mainostetun tuotteen. Yhdysvaltalaisen Midroll-mainosverkoston mukaan peräti 63 % podcast-kuuntelijoista olisi ostanut mainostetun tuotteen.

Podcastien nousu etenee Atlantin länsipuoli edellä, tälläkin kertaa. Yhdysvalloissa verkon äänisisältöjä kuunteli viime keväänä jo yli puolet yli 12-vuotiaasta väestöstä. Suomessa kuuntelutottumusten muutos on hitaampaa, mutta käynnissä.

Noin kolmasosa suomalaisista on kuunnellut radiota kännykällään ainakin joskus. Mitä nuoremmista on kyse, sitä tavallisempaa mobiilikuuntelu on.

Yhdysvalloissa muutama nopea printtikustantajakin on alkanut panostaa podcast-tuotantoihin. Podcastit paitsi monipuolistavat tarinankerrontaa ja syventävät reportaaseja, myös tavoittavat uutta yleisöä nykyisen tilaajakunnan ulkopuolelta.

Perinteiseen radio-ohjelmaan verrattuna podcastilla on selkeitä etuja: sen kestoa ei rajoita mainoskatkojen määrä tai ohjelmablokkien perinne. Sisältöjen ei myöskään tarvitse olla tiettyyn aikaan tai päivän puheenaiheisiin sidottua, kun niitä on tarkoituskin nauttia silloin, kun kuulijalle itselleen sopii.

Podcastit sopivat vaikkapa kuntosalille, lenkille, työmatkoille tai kotitöiden piristykseksi. Ääni hyppää autossa ja kotona sujuvasti kännykästä kaiuttimiin, kuulokkeet taas luovat oman tilan mihin vain.

Suurilla Yhdysvaltojen markkinoilla uskotaan hyperpaikallisuuteen ja pieniin segmentteihin, joita tavoitellaan täsmätuotannoilla. Pienessä Suomessa pitää laskeskella tarkkaan, mikä niche on sekä riittävän kiinnostava että tarpeeksi suuri, jotta kohdistettu tuotanto kannattaisi. 

Esimerkkejä orastavasta suomalaisten podcastien genrestä ovat esimerkiksi hyvinvointia eri näkökulmista käsittelevä Biohakkerien podcast sekä työn tulevaisuuteen pureutuva DNA:n podcast-sarja Uuden työn ääniä, jota olen itsekin saanut olla tekemässä. Muita Netprofilen väen suosikkipodcasteja löydät täältä.

Viime elokuussa julkaistun tutkimuksen mukaan mainostajat Suomessa satsaavat nyt ennen kaikkea omaan mediaan. Podcastien osuus kakusta on vasta vaivaiset viisi prosenttia, joten uskallan ennustaa, että nousua on luvassa.

Social selling -opas

Tagit: podcast, radio, mainonta, mobiili

Kirjoittanut

Uusimmat

Kategoriat

see all

Twitter