Ida Vehnämäki 27.2.2025 12:23

Pelimaailmasta PR:ään – ”In for the forever game”

Viestintäkonsulttina kuulen itseni tai kollegoideni toistelevan asiakkaillemme, että ”PR on ennemmin maraton kuin sprintti”. Ja kyllä, niin PR kuin viestintäkin ovat pitkiä ja vaikeita pelejä, joiden vaatiman työmäärän edessä vahvempikin uhkaa taipua. Eikä näin ajattele vain viestintäkonsultti, vaan pitkän pelin merkityksen on huomannut myös pelimaailman menestyjä Ilkka Paananen. 

Supercell teki vuonna 2024 ennätystuloksen: yhtiön liikevaihto kasvoi pöyristyttävät 77 prosenttia ja tulos puolestaan kasvoi 78 prosenttia. Tällaisten lukujen edessä ei auta kuin nostaa hattua ja yrittää ottaa oppia siitä, mitä yhtiössä onnistuttiin tekemään oikein.  Paananen avaa menestyksen mahdollistaneita tekijöitä pitkässä blogikirjoituksessaan – jonka lukemista suosittelen ihan jokaiselle yritystoiminnan parissa työskentelevälle.  

Vapaasti suomennettuna ja tiivistettynä yksi yhtiön viime vuoden menestyksen salaisista aseista oli Brawl Stars, vuonna 2018 julkaistu toimintapeli. Peli suorastaan räjäytti kaikki mittarit, joilla sen menestystä tarkasteltiin. Jos peliala ei ole sinulle tuttu, on hyvin poikkeuksellista, että vuosia sitten ilmestynyt peli tahkoaa edelleen uskomatonta menestystä.  

Paananen kertoo, kuinka Brawl Starsin tiimi on vuosi toisensa jälkeen jatkanut intohimoisesti pelin kehittämistä sen pelaajia varten. Peliä ei siis ole jätetty nurkkaan pärjäämään oman onnensa nojassa, vaikka uusia pelejäkin on tuotettu. Supercellin asenne pelin jatkuvaan kehittämiseen resonoi minussa vahvasti: aina huipulle asti ei päästä ensimmäisellä versiolla, vaan kehittämällä olemassa olevaa. Tämän asenteen toivoisin juurtuvan myös viestinnän saralla jokaisen yrityksen tajuntaan. 

"Aina huipulle asti ei päästä ensimmäisellä versiolla, vaan kehittämällä olemassa olevaa."

PR:ää tai viestintää ryhdytään usein toimittamaan, kun on jotakin uutta kerrottavaa: kenties taloon on tullut huippuosaaja ajamaan muutosta tai pitkään suunniteltu tuotelanseeraus on valmis. Vaikka nämä ovat erinomaisia tilanteita ja syitä ryhtyä viestintätoimenpiteisiin mediapitchien ja tiedotteiden jakelun tulos useinkaan ole kovin kummoinen. Ja se on  turhauttavaa: tekemiseen laitetut resurssit eivät johda odotettuun lopputulokseen.  

Mutta yksittäiset ja toisistaan erilliset teot harvoin tuottavat menestystä – tuskin kukaan odottaa nostavansa salilla maksimipainoja minimiharjoittelullakaan. Älkää kuitenkaan käsittäkö väärin, on mahtavaa, että hihat kääritään silloin, kun kerrotavaa on. Yksittäisten mediatekojen kokeilemisessa silloin tällöin ei ole mitään väärää. Usein ne antavat vähintään tietoa siitä, onko mediaan mahdollisuutta päästä tietyllä kulmalla tai resonoiko aihe ylipäätään toimittajakunnassa. Täysin turhia ponnistelut eivät siis koskaan ole. 

Me viestintäkonsultit suosittelemme kuitenkin pitkäjänteisempää suunnitelmaa ruokkimaan tulevaisuuden mediamenestystä. Hyvät artikkelit nettisivuilla, somessa aktiiviset ajatusjohtajat ja säännöllinen yhteydenpito mediaan ovat menestyksen avaimia, mutta niiden systemaattinen kehittäminen vie kovimmiltakin tekijöiltä vuosia. Vaikka vanhan koulukaverisi uusi firma olisi päässyt etusivulle ilman suurempia ponnisteluja, se on juuri se poikkeus, joka vahvistaa säännön.  

 PR on projekti, joka ei lopu tiedotteen lähettämiseen, vaan alkaa siitä. Kun sille antaa aikaa ja resursseja kasvaa, se voi olla seuraava Brawl Stars. 

 Haluatko sinäkin olla medianäkyvyyden huippumenestyjä? Ota meihin yhteyttä! 

P.S. Tämä teksti ei olisi ollut mahdollinen ilman Nitorin Janne Järvisen inspiroivaa puheenvuoroa Netprofilen koulutustilaisuudessa – kiitos Janne!