Sara Järvinen 5.5.2022 9:13

Muotitalot ovat jo digitaalisen tilan edelläkävijöitä ja metaversumin pioneereja 

Monet bisnes- ja teknologiajulkaisut ovat määritelleet metaversen eli metaversumin tämän vuoden ykköstrendiksi. Harva kuitenkaan tietää mistä on konkreettisesti kyse. Siihen on selkeä syy: kehittäjät puhuvat eri asioista.

Metan toimitusjohtajan Mark Zuckerbergin kuvailema metaversumi muistuttaa eniten lisättyä tai virtuaalista todellisuutta, jossa käyttäjät voivat olla vuorovaikutuksessa toistensa kanssa.

Web3-intoilijoiden kuvaama metaversumi on kuvaus siitä, miten käyttäjät kokevat hajautetun internetin digitaalisessa maailmassa. Molemmissa toistuvat kuitenkin kolme samaa elementtiä.  

  • Virtuaalinen kokemus maailmasta: esimerkiksi VR-lasien käyttöliittymän kautta
  • Digitaalinen omistajuus: kryptovaluutat ja NFT:t  (digitaalinen uniikki aitoustodistus)
  • Avatarit: mahdollisuus olla ainutlaatuinen oma itsensä virtuaalisena 

Näiden elementtien avulla käyttäjät voivat olla vahvasti läsnä digitaalisesti ja kokea uusia asioita yhdessä muiden käyttäjien kanssa.

Olen aktiivinen peliharrastaja, siksi nämä asiat soittivat heti useita kelloja päässäni. Kun matkasin World of Warcraftin Azerothissa Saranen-paladinillani, omistin uniikin hahmon. Kellään muulla henkilöllä ei voilla olla Saranen-nimistä hahmoa kyseisellä palvelimella. Minulla oli paikallista kultaa eli “kryptoja”. Pystyin virtuaalisen hahmoni kautta elämään peliä todeksi yhdessä muiden käyttäjien kanssa.  

Hetkinen, onko metaversumi jotain muutakin kuin pelaamista?   

On helppo ajatella, että virtuaaliset pelimaailmat ovat omia metaversumejaan. Näin ei kuitenkaan käytännössä ole. World of Warcraftin vertaaminen metaversumiin, on kuin vertaisi Googlea koko internetiin.

Ymmärrämme, että Google ei ole koko internet, vaan pelkkä palvelu, joka toimii internetissä. Metaversumi onkin helpointa käsittää uutena teknologiana, joka mullistaa maailmamme, aivan kuten internet-teknologia aikoinaan.

Metaversumi markkinoijan näkökulmasta 

Markkinoijan ei vielä kannata rynnätä metaversumiin, sillä varsinaisia sovelluksia tai ratkaisuja ei markkinoilla vielä ole. Tärkeintä tässä vaiheessa on ymmärtää, miten suuresta teknologiamuutoksesta on kyse ja seurata kehitystä ketteränä, valmiina hyppäämään mukaan ja oppimaan ensimmäisten joukossa.

Metaversumi on täysin digitaalinen ja rinnakkainen kokemus maailmasta, jolloin markkinoijan on tärkeää luoda kokemus niin digitaaliseen kuin todelliseen maailmaan. Esimerkiksi vuosittain järjestettävän Vendée Globe -purjehduskilpailun ajaksi luodaan virtuaalinen regatta, jossa halukkaat voivat kilpailla ammattipurjehtijoiden rinnalla täysin virtuaalisesti.

Pelit ovat tällä hetkellä edistynein versio metaversumista, joten markkinoijat ovat ottaneet tilanteesta kaiken irti. Balenciaga ja Louis Vuitton ovat luoneet omia mallistojaan, jotka ovat käytettävissä vain tietyissä peleissä. Lisäksi pelimaailmaan on tuotu erilaisia konsertteja ja tapahtumia, joissa on esiintynyt muun muassa Ariana Grande ja Lil Nas X.

Merkittävät muotitalot ovatkin jo selkeästi digitaalisen tilan edelläkävijöitä. Pelien vaatteiden lisäksi oikeisiin valokuviin upotetut virtuaaliset vaatteet (kuvattu tämän blogin kuvassa) ovat hieno esimerkki tämän päivän jännittävimmistä trendeistä.

Uuden teknologian haasteet

Vaikka metaversumi tuo monia hauskoja ja näyttäviä ominaisuuksia käyttäjien tarjolle, on edessä vielä paljon ratkottavia ongelmia. Meta esitteli metaversumin toiminnallisuuksia erilaisten oikeassa elämässä nähtävien hologrammien avulla. Käytännössä tällaista teknologiaa ei ole, eikä sellaista ainakaan toistaiseksi pysty rakentamaan.

Toinen teknologiahaaste syntyy metaversumiin tarvittavasta laitteistosta. Kuulokemikrofonit ja lisätyn todellisuuden lasit ovat tänä päivänä vielä suuria ja kömpelöitä, eli tuotekehitykselle on vielä tarvetta. 

Virtuaalimaailman sisäisessä kulttuurissa on myös kehitettävää. Meta julkaisi tammikuussa, että jokaisen virtuaalisen hahmon ympärille tulee noin puolen metrin ”suojelukehä”, joka estää käyttäjiä häiritsemästä toisia käyttäjiä.

Verkon turvallisuus on yhä tärkeämpää käyttäjille. Turvallisuuden kehittymiseen brändit ja mainostajat voivat vaikuttaa vaatimalla teknologiakehittäjiltä vastuullisuutta sekä osallistumalla aktiivisesti itse pelisääntöjen rakentamiseen.

 

Lisää luettavaa aiheesta: 
https://www.matthewball.vc/all/themetaverse 
https://www.polygon.com/22959860/metaverse-explained-video-games  
https://www.nytimes.com/interactive/2022/03/18/technology/web3-definition-internet.html  

Kiinnostaisiko tietää lisää metaversumista? Ota yhteyttä, jutellaan!