Mistä valmistuu sometieteen tohtoreita?

08.11.2018

good-free-photos-773344-unsplash

Jos unelma-ammattisi on lääkäri, poliisi, insinööri tai vaikkapa viestintäkonsultti, polku tähän on selkeä. Valitset vain sopivan opinahjon, jossa saat pätevää koulutusta, ja muutaman vuoden kuluttua olet valmis astumaan tutkintopaperit kourassa koulun porteista ulos työelämään.

Mutta entäpä jos intohimonasi on sosiaalinen media? Missä voisit opiskella sometieteiden maisteriksi ja/tai saavuttaa timanttisen käytännön ammattitaidon?

Some on erinomainen esimerkki äärimmäisen nopeasti kehittyvästä ja muuttuvasta alasta, jossa käytännön taidon ylläpitämiseksi on pakko opetella jatkuvasti uutta. Mm. viestinnän opiskelijoille tarjotaan nykyään myös sosiaalisen median kursseja yliopistoissa ja korkeakouluissa, mutta juuri someen keskittyvää tutkintoa ei vielä ole tarjolla.

Työ on usein paras opettaja, mutta taitoja kannattaa kerrata ja syventää joko itse opiskelemalla tai livekurssille ilmoittautumalla. Seuraavassa on tärppejä sosiaalisen median huippuammattilaisen koulutusohjelmaksi. 

Facebook Blueprint

Facebook on sosiaalisen median kuningatar, joten siitä on hyvä aloittaa. Facebookin Blueprint tarjoaa erittäin monipuolista koulutusta sekä FB:n että Instagramin tehokkaaseen hyödyntämiseen, mainonnan optimointiin ja moneen muuhun.

Halukkaat voivat kurssien jälkeen kokeilla taitojaan myös kokeessa ja suorittaa sertifikaatin osaamisestaan.

MOOC-jättiläiset

Coursera on MOOC-nettikoulutuksen pioneeriyritys, eikä olekaan ihme, että sen kurssitarjonta on vahva myös sosiaalisen median osalta. Coursera yhdistää kursseissaan usein varsin onnistuneesti yliopistomaisen lähestymistavan ja käytännön esimerkit. Tiivis online-yhteisö pitää usein vielä huolen siitä, että opiskelumotivaatio ei pääse lipsumaan. 

Yksittäisten kurssien lisäksi Coursera tarjoaa opintokokonaisuuksia, jossa on tavallisesti 5–7 kurssimoduulia sekä päättötyö, jossa kurssien teoriat pannaan käytäntöön. Olin itse erittäin vaikuttunut Courseran digitaalisen markkinoinnin kokonaisuudesta, jossa myös sosiaalisella medialla oli roolinsa.

Puhtaasti someen keskittyy esimerkiksi Northwestern Universityn Courseran alustalla tarjoama Social Media Marketing -kurssikokonaisuus.

Kursseilla menestyminen vaatii kohtalaisen hyvää englannin osaamista, mutta luentovideoiden tekstitykset sekä litteroinnit auttavat opin omaksumisessa.

Kolmesta MOOC-jättiläisestä myös kaksi muuta, edX ja Udacity, antavat someoppia. Eri alustoja ja kursseja kannattaa vertailla ja valita itselleen sopivin. Suurinta osaa voi kokeilla ilmaiseksi. EdX:llä on usein ilmaiset kurssit, mutta suorituksen osoittavasta todistuksesta joutuu maksamaan.

Udacityllä on omat ”Nanodegree”-kokonaisuutensa, joista hyödyllisin sometekijöille on mm. Hootsuiten, Facebookin, Googlen ja Hubspotin tukema digimarkkinoinnin arvosana. Udacityn paketti on noin 1000 dollarin hinnallaan selvästi esimerkiksi Courseran vastaavia kalliimpi.

Ohjelmistovalmistajien kurssit ja sertifikaatit

Ammattimaisesti sosiaalista mediaa hoitava tarvitsee käytännössä jonkin kolmannen osapuolen työkalun hommiensa hallintaan. Toki kahtakymmentä Twitter-tiliä voi päivittää myös palvelun oman käyttöliittymän kautta, jos aikaa ja järjestelmällisyyttä riittää, mutta erillinen hallintatyökalu maksaa nopeasti itsensä takaisin ajan ja hermojen säästönä.

Mm. Hootsuite tarjoaa monien suurten softavalmistajien tavoin omia sertifikaattitutkintojaan. Jos Hootsuiten tai jonkin muun tietyn ohjelmiston käyttö kuuluu vahvasti omaan toimenkuvaan, näistä tutkinnoista voi saada paljonkin hyötyä. Opiskelu ”varmuuden vuoksi” tai vaikkapa tulevaisuuden työllistymisen toivossa ei välttämättä kuitenkaan ole aivan yhtä kannattavaa.

Hubspotilla on ohjelmistosertifikaattien lisäksi myös yleisiä digi- ja somemarkkinointiin liittyviä, oikein hyvin toteutettuja kursseja. Jenkkityyliin videot ovat varsin perinpohjaisia, mutta nopeutettuna katsottuna aika ei tule pitkäksi. Kurssit ovat lisäksi ilmaisia! Aloitteleva someninja voisi käyttää aikansa huonomminkin kuin poimimalla mielenkiintoiset tärpit Hubspot-akatemiasta.

Online-kurssien markkinapaikat

Udemy on esimerkki koulutusalustasta, jolla eri alojen asiantuntijat tarjoavat videokursseja usein varsin kohtuullista maksua vastaan. Udemyn ja muiden vastaavien markkinapaikkojen ongelmana on ylitsevuotavan runsas tarjonta ja vaihteleva laatu. Tällä hetkellä Udemyssa on reilusti toista tuhatta sosiaalisen median kurssia.

Parhaimmillaan kurssit ovat kuitenkin hyödyllisiä ja erittäin vahvasti käytäntöön suuntautuneita.

Usein kurssit tarjoavat maistiaisiksi pari ilmaista oppivideota, joten kannattaa katsoa ja kokeilla ennen kuin maksaa.  

Googlen sertifikaatit

Google+ ei ollut kummoinenkaan sosiaalisen median menestys, mutta Googlen digimarkkinoinnin kursseja ei someihmisenkään pidä ohittaman. Mm. Google Analyticsin todennettu osaaminen on todennäköisesti kaikista tässä mainituista kursseista kovinta valuuttaa työelämässä.

Ja jos itsenäinen verkko-opiskelu ei nappaa, pikaisella Google-haulla on helppo löytää asiantuntemustaan korvausta vastaan jakava kouluttaja.

Perinteinen koulutus vaihtoehtona

Eikö elämäntilanne tai itsekuri salli nettikurssien käymistä? Valitse sopiva perinteisempi koulutus joko yksityiseltä koulutusfirmalta tai julkiselta puolelta. Mm. Markkinointi-instituutti järjestää kursseja markkinointihenkisille somettajille.

Koulutustarjoajia on pilvin pimein, ja valikoimaa löytyy aivan perusteista juuri sinun firmasi tarpeisiin räätälöityyn pakettiin. Sopivan kurssin metsästyksen voi aloittaa vaikkapa koulutus.fi-sivuilta.

Ihastu uuden oppimiseen!

Tärkeintä myös sosiaalisen median opiskelussa on oma intohimo aiheeseen, olipa tapasi opiskella mikä hyvänsä. Edellä on raapaistu vain pintaa siitä, miten someammattilainen voi ylläpitää ja kehittää omaa osaamistaan.

Monta mainiota opiskelutapaa on varmasti jäänyt luettelematta, mutta toivottavasti löysit listalta jotain itsellesi uutta tai ajatuksia herättävää tapaa uuden oppimiseen. Ja tietysti myös me Netprofilella koulutamme mieluusti yritysten ja yhteisöjen henkilöstöä sosiaalisen median parhaisiin käytäntöihin.

Iloista someopiskelua!

Kuva: Good Free Photos / Unsplash 

Jos alasi on myynti, voit saada inspiraatiota sosiaalisessa mediassa toimimiseen tekemästämme Social selling -oppaasta.

Social selling -opas

 

 

 

 

Tagit: Sosiaalinen media, MOOC, koulutus, nettikurssit, opiskelu

Kirjoittanut

Uusimmat

Kategoriat

see all

Twitter