Vaikuttajamarkkinointi yleistyy nyt vauhdilla. Netprofilella vaikuttajamarkkinointiin on erikoistunut muun muassa Hanna-Maria Lifländer, joka nimitettiin viestintäkonsultiksi lokakuun alussa.
Hanna-Maria on aiemmin työskennellyt Netprofilen projektipäällikkönä niin monikansallisten brändien kuten Lenovon ja Plantronicsin sekä kotimaisten startupien, kuten SongHin kanssa.
”Kansainvälisille yrityksille vaikuttajamarkkinointi on paljon tunnetumpi työkalu. Suomalaisille yrityksille vaikuttajamarkkinointia saa yhä myydä hieman enemmän”, Hanna-Maria kertoo.
Vaikuttajamarkkinoinnilla on vahva kuluttajamarkkinoinnin leima. Samaan aikaan myös B2B-palveluiden ostopäätöksiä tekevät ihmiset, jotka ovat niinikään kiinnostuneita muiden kokemuksista.
Suomessa B2B-vaikuttajaverkostot ovat viime vuosina nostaneet päätään, ja Netprofilekin on rakentanut niitä yhdessä muiden suomalaisten toimijoiden kanssa.
”Sisältöpuolella vaikuttajamarkkinointi B2B-blogeissa yleistyy kovaa vauhtia, ja esimerkiksi podcast-vierailuja tullaan varmasti hyödyntämään”, Hanna-Maria sanoo.
Vaikuttajamarkkinoinnissa pysyvää on muutos
Uutena alana vaikuttajamarkkinointi on koko ajan käymistilassa. Viime vuosina kenttä on Hanna-Marian mukaan selkeästi ammattimaistunut: vaikuttajat osaavat myydä omaa yleisöään, ja yritykset yhä paremmin sitä ostaa.
”Budjetit ovat kasvaneet, ja kanavia sekä uusia formaatteja on tullut lisää. Vaikuttajamarkkinoinnissa tehdään paljon lifestyleä, jolloin teknologiayritysten ja etenkin B2B-yritysten pitää olla hyvin tarkkana, kenen kanssa he alkavat yhteistyöhön. Vaikuttajamarkkinointi on investointi siinä missä muukin markkinointi, ja sen pitää tuoda muutakin kuin näkyvyyttä”, Hanna-Maria sanoo.
Tämän hetken trendeistä Hanna-Maria nimeää erityisesti podcastit. Videoiden rooli, etenkin Youtuben rooli jatkaa kasvuaan. Instagramissa tarinoiden käyttö monipuolistuu, ja niissä nähdään aiempaa enemmän videoita. Samaan aikaan tulosten eli tykkäyksien, jakojen ja kommenttien saaminen vaatii yhä enemmän tietämystä ja kanavien parempaa hallintaa.
”Kiinnostavimmat jutut löytyvät nyt Youtubesta, josta löytää eri tyyppisiä tubettajia asiantuntijoista transnuoriin. Itse seuraan esimerkiksi kuopiolaista Tiia Suomalaista, jonka Youtube-kanavan nimi on Tiiavoitto. Hän on kuopiolainen, lääkikseen pyrkivä nuori nainen. On mukavaa saada perspektiiviä pääkaupunkiseudun ulkopuoleltakin.”
Hanna-Marian kolme vinkkiä vaikuttajamarkkinoinnin ostoon
1. Määritä tavoitteet huolella
Mieti tarkkaan, kenet haluat tavoittaa ja mikä on oikea kohderyhmä. Vaikuttajamarkkinoinnissa kohderyhmät ovat pieniä, jolloin oikean yleisön miettimiseen pitää käyttää aikaa. Kentän tunteminen vaatii työtä. Juuri nyt pinnalla oleva lifestyletubettaja ei ole paras valinta, jos tavoitteena on myydä pilvipalvelua yrityksille.
2. Lopeta pihistely
Yhteistyö ammattimaisesti toimivien vaikuttajien kanssa maksaa, ja hinnat voivat olla hyvinkin korkeita. Jos rahaa ei ole yhtään ja tuote on riittävän arvokas, voit kuitenkin kokeilla antaa sen ilmaiseksi vaikuttajien käyttöön. Tuotteen saaminen ilmaiseksi ei velvoita vastaanottajaa tekemään siitä mitään sisältöä.
3. Aseta raamit ja luota ammattitaitoon
Kun ostat vaikuttajamarkkinointia, ostat vaikuttajan sisältöosaamista. Voit asettaa yhteistyölle jotain raameja esimerkiksi siitä, mitä ominaisuuksia halutaan korosta. Älä höngi niskaan ja päsmäröi itse tekoprosessia. Vaikuttaja tuntee oman kohderyhmänsä parhaiten. Vaikuttajamarkkinointia ostaessa pitää ymmärtää vaikuttajan maailmaa ja eri videoformaatteja sekä luottaa vaikuttajien osaamiseen.