Sanelma Helkearo 13.11.2023 17:14

Vau! Kyllä Suomessa tehdään laadukasta viestintää!

Tämä jäi päällimmäisenä mieleeni, kun sain työni Finnish Comms Awards 2023 -kilpailun tuomarina päätökseen lokakuun lopulla. Kilpailuun tuli tänä vuonna 104 hakemusta, joista 53 eteni finaaliin. Jo karsintavaiheessa eron tekeminen hyvien ja vielä parempien välillä oli vaikeaa, eikä lopullinen arviointi tuomarointipäivänä ollut yhtään helpompaa.

 

Minä olin tuomarina ensimmäistä kertaa, mutta kokemusasiantuntijat kertovat, että tilanne on ollut samanlainen jo pitkään: Finnish Comms Awards -kilpailun taso on kova ja tuntuu kovenevan vuosi vuodelta. Suomessa tehdään paljon laadukasta ja vaikuttavaa viestintää, ja siitä osataan kertoa myös muille. Monet suomalaistoimistot, Netprofile mukaan luettuna, ovat menestyneet myös kansainvälisesti.

Mutta miksi viestinnässä pitäisi kilpailla? Eikö riitä, että tehdään hyvää ja vaikuttavaa viestintää? Miksi töitä pitäisi verrata toisiinsa tai laittaa paremmuusjärjestykseen?

 

On tärkeää saada kiitosta tehdystä työstä – kilpailujen tarjoama tunnustus rakentaa viestintäalan brändiä ja buustaa sekä ammattilaisten että asiakkaiden itsetuntoa.

Netprofile on jo pitkään ollut aktiivisesti mukana kehittämässä sekä kotimaisia että kansainvälisiä viestintäalan kilpailuja. Olemme olleet pohtimassa kilpailukategorioita ja niiden arviointikriteerejä, ja vuosittain jaamme myös asiantuntijoidemme kokemusta ja osaamista kilpailujen tuomaristossa. Panostamme kilpailuihin useastakin syystä.

Ensinnäkin kilpailut ovat osa viestintäalan brändinrakennusta. Usein saattaa unohtua, miten tärkeässä roolissa viestintä on organisaation menestyksessä. On ulkoista ja sisäistä viestintää, asiakas- ja sidosryhmäviestintää, muutos- ja kriisiviestintää.

Silloin kun viestintä toimii hyvin, sitä ei edes huomata, mutta kritiikin vyöry lähtee liikkeelle heti, kun viestinnässä epäonnistutaan. Me viestinnän ammattilaiset haluamme muistuttaa, että toimiva viestintä on kovan työn takana ja vaatii aitoa ammattitaitoa. Kaikki kilpailutyöt ovat hieno esimerkki ammattitaitoisesta ja vaikuttavasta viestinnästä.

Toiseksi meille on yksilöinä tärkeää, että työmme tulee näkyväksi. Arkisen aherruksen keskellä emme useinkaan pysähdy analysoimaan tarkemmin, mitä oikeastaan teemme. Ja vaikka ajatus kävisikin mielessämme, emme ainakaan ehdi sanoittamaan tekemisiämme, vaan puskemme eteenpäin seuraavaan hankkeeseen heti edellisen päätyttyä.

Kilpailuhakemuksia kirjoittaessamme meidän on pysähdyttävä tekemämme työn ääreen. Siinä tehtävämme on sanoittaa, mitä olemme tehneet, miksi ja millaisin tuloksin. Itsekin olen usein vasta siinä vaiheessa todella huomannut, miten vaikuttavaa ja arvokasta työmme on ollut.

Kolmas, eikä suinkaan vähäisin, motivaattori on se, että hakemus laaditaan yhdessä asiakkaan kanssa. Näin myös asiakas tulee pohtineeksi viestinnän merkitystä ja sen mukanaan tuomia hyviä tuloksia. Parhaimmillaan kisatyön lukeminen antaa asiakkaalle arvokkaita oivalluksia siitä, kuinka heidän viestintästrategiansa toimii ja miten sitä kannattaisi kehittää jatkossa. Kisatyöt ja mahdollinen kisamenestys ovat selväsanainen muistutus hankitun työn arvosta, ja siitä on mukavaa – toisinaan jopa tarpeellista – päästä kertomaan eteenpäin myös muille omassa organisaatiossa.    

 

Klisee tai ei, todellinen palkinto on toimiva yhteistyö ja tyytyväinen asiakas.

Netprofile on vuosien saatossa menestynyt erilaisissa kilpailuissa erinomaisesti. Siitä osoituksena on pitkä lista palkintoja ja kunniamainintoja. Tänä syksynä olemme jälleen finaalissa niin kotimaisessa Finnish Comms Awards kuin kansainvälisessä ICCO Global Awards -kilpailussa. Edellisessä loppukisassa on meiltä neljä työtä, jälkimmäisessä kaksi. Seuraavat viikot jännitämme, miten menestymme muiden alan huippujen joukossa.

Mutta vaikka finaalipaikat ja voittopokaalit lämmittävät mieltä, todellinen palkinto on lämminhenkinen ja toimiva yhdessä tekeminen asiakkaiden ja kollegoiden kanssa. Kisatyön kirjoittaminen tuo näkyvyyttä toimivalle yhteistyölle, mutta parasta ovat kuitenkin yhteiset oivallukset ja hersyvät naurut. Niiden varassa jaksaa taas monta työntäyteistä viikkoa ilman kultaista pokaaliakin.

Tutustu asiakastarinoihimme, ja ellet itse vielä kuulu samaan joukkoon, ole toki yhteydessä niin mietitään, mitä voimme yhdessä saada aikaan viestinnän ja markkinoinnin saralla!