Aamukaste kimaltelee messuhallin aurinkoisella katolla. Astut sisään ja nenääsi luikertelee tuoreen metallin tuoksu. Kainalossasi on pinkka kiiltävälle A4:selle printattuja kaksipuolisia tuote-esitteitä, joiden myyntiargumentit on hiottu tuotepäällikön kanssa täydelliseksi. Se on siinä. Olet valmis päivään yrityksesi ständillä teollisuusmessuilla!
Alan messut rytmittävät monen teollisuusyrityksen markkinointiosaston vuosikelloa. Messupaikan varaus ja varustus, materiaalien painatus ja logistiikka ovat kovaa työtä, joka kannattaa tehdä kunnolla. Maksetaanhan messuille lähdöstä kovaa hintaa – ja paikalla ovat kaikki, joilla on merkitystä.
Vaan voisiko messuista saada irti vieläkin enemmän? Kokosin hyödyksesi 15 ideaa, joilla olen vuosien varrella rikastanut omien asiakkaideni messusuunnitelmia.
Ennen messuja
- Sähköpostikampanja omaan asiakas- ja prospektikantaan: kerro kontakteillesi mitä on luvassa, mistä osastonne löytyy ja avaa kalenteri tapaamisten ennakkovaraukseen.
- Video- ja artikkelisisällöt: herätä kiinnostus tämän vuoden messuteemojasi kohtaan – esittele vaikka ennalta laite, materiaali tai demo, jota pääsee paikan päällä kokeilemaan.
- PR-työ tai maksettu medianäkyvyys: pyri näkymään toimialan mediassa ajankohtaisella näkemyksellä, jotta käsitys firmasi edelläkävijyydestä vahvistuu jo ennen tapahtumaa.
- Sosiaalisen median markkinointi: jaa video- ja artikkelisisällöt relevantteihin someryhmiin ja kohdenna niiden mainonta alan tekijöille.
- VIP-paketti tärkeille vieraille: kokoa ja postita tärkeimmille messuvieraille selviytymispakkaus messuja varten. Voit laittaa mukaan vaikka välipalaa, käsidesiä, energiajuomaa, hengityksen raikastavia kurkkupastilleja ja lahjakortin, jolla saa ständiltänne pullakahvit.
Messujen aikana
- Ulkomainonta: varaa ajoissa ulkomainospaikat messualueen lähistöltä, kansainvälisten tapahtumien kohdalla myös lentokentältä ja juna-asemilta, niin brändisi näkyy ja kuuluu jo matkalla pääkallopaikalle.
- Yllättävä ilahdutus ständillä: tarjoa esimerkiksi latauspiste puhelimelle, premium-tason kahvibaari, irtokarkkilaari tai skumppaa tasatunnein. Parasta on, jos yleisö joutuu hetken jonottamaan – ja myyjäsi voi jalkautua juttusille jonottajien kanssa.
- Sisällöntuotanto: hyödynnä se, että alan parhaat konkarit ovat paikalla. Kutsu heitä haastateltaviksi videoon, podcast-jaksoon tai artikkeliin.
- Tapahtumasome: jalkauta kuvaaja ja kirjoittaja messuille ja jaa parhaita paloja livenä paikan päältä.
- Hyperkohdennettu digitaalinen mainonta: kohdenna mainontaa messualueella liikkuville mobiilikäyttäjille. Huolehdi, että mainoksista tulee ilmi ständisi sijainti!
Messujen jälkeen
- Parhaat opit jakoon: hyödynnä messuilla tuottamaasi materiaalia – blogeja, artikkeleita ja podcasteja – uutiskirjeissä, somepostauksissa ja mainonnassa.
- Pidä omat jatkot verkossa: järjestä messujen jälkeen striimattu keskustelu, jossa parhaat asiantuntijanne purkavat messujen opit, kiinnostavimmat kohtaamiset ja vastaavat yleisön kysymyksiin.
- Huolehdi liideistä: lähesty personoidulla viestillä niitä, jotka kävivät osastollanne. Kiitä heitä tapaamisesta ja kehota tutustumaan tapahtumasta tuottamiinne materiaaleihin. Ehkä he haluaisivat peräti tavata?
- Kiitoslahja: voit ilahduttaa tärkeimpiä messukontaktejasi myös fyysisellä lahjalla, kuten firmasi väreistä inspiroituneella herkkuboksilla.
- Heittäydy hassuksi: julkaise somessa video pieleen menneistä kohtauksista tai tarina messuoperaation kulissien takaa tilanteesta, jossa joku meni pieleen. Erotut joukosta ja teet brändistäsi rennon samaistuttavan. Parhaassa tapauksessa muut messuilla olleet innostuvat jakamaan kommenteissa oman tarinansa, ja postauksesi leviää orgaanisesti juuri oikealle kohderyhmälle.
Onko sinulla itselläsi mahtava messuidea, joka tästä puuttuu? Laita minulle viestiä somessa tai vaikka sähköpostilla maisa@netprofile.fi, niin jutellaan!