Judit Vikman 30.1.2025 14:03

Kolme signaalia luottamustalouden noususta

Jos minulta kysyttäisiin, mikä on tämän hetken taloustermi, valitsisin epäröimättä sanan "luottamus". Tämä uuden maailman valuutta puhuttaa tällä hetkellä paljon – ja pian vielä enemmän.  

Alta löydät kolme vuoden varrelta mukaan tarttunutta näkökulmaa, jotka kertovat luottamuksen roolin kasvusta liiketoiminnan, teknologian ja viestinnän saralla.

1. Yrityksiin luotetaan muita toimijoita enemmän

Vuoden 2025 Edelman Trust Barometer paljastaa, että luottamus yrityksiin on kansainvälisesti korkeampaa kuin mihinkään muuhun instituutioon. Yritykset nähdään kaikkein pätevimpinä toimijoina, ja eettisyyttä arvioitaessa ne sijoittuvat aivan järjestöjen kintereille. Median ja etenkään julkishallinnon kannalta raportti ei ole mairittelevaa luettavaa.  

Lähes jokainen yritys kertoo nykyisin olevansa purpose-driven: yrityksen olemassaololla nähdään olevan silkkaa voiton maksimointia jalompi perusta. Muuttunut, arvoihin nojaava diskurssi toimii ajassa, jossa luottamus politiikkaan rapautuu. Polarisaation keskellä yhteisöllisyyttä voi olla helpompi löytää kanssakuluttajien joukosta kuin politiikan kentältä. 

Yrityksille on avautunut uudenlainen paikka luottamuksen, yhteisöllisyyden ja sosiaalisen oppimisen rakentajina.  

2. Helppokäyttöisyyteen keskittyminen voi johtaa luottamuspulaan 

Vierailin Malmössä The Conference -tapahtumassa, jossa Projects by IF -konsulttitoimiston Valeria Adani enteili luottamuksen murrosvaihetta. Adanin mukaan teknologiayhtiöiden tulisi varautua muutokseen, jossa luottamuksen rakentamisen nimissä on tingittävä jopa mahdollisimman helppokäyttöisestä teknologiasta ja saumattomista käyttäjäkokemuksista. 

Adanin näkemyksen mukaan helppokäyttöisyyden liiallinen korostaminen on aiheuttanut asiakkaille ikäviä yllätyksiä ja rapauttanut luottamusta. Mieleen muistuu viimeaikainen tapaus, jossa Metan käyttäjät raivostuivat yhtiön käytettyä heidän tietojaan tekoälynsä kouluttamiseen. Vaikka käyttäjät arvostaisivat tekoälyn parantamaa somekokemusta, aiheuttaa se väistämättä vastustusta, jos sulavamman käyttökokemuksen hintana ovat omat tiedot. 

Adani kehottaa teknologiayhtiöitä vahvistamaan luottamusta tuomalla käyttäjät vahvemmin osallisiksi teknologian käyttökokemukseen: vaikka helppokäyttöisyys horjuisi, arvostavat käyttäjät sitä, että he ymmärtävät teknologian toimintaperiaatteet ja sen käyttöön liittyvät riskit. Erityisen tärkeää luottamuksen rakentaminen on, kun teknologia muuttuu yhä monimutkaisemmaksi ja karkaa käyttäjän ymmärryksen ulottumattomiin.  

Luottamuksen vahvistaminen on relevantti aihe kuitenkin myös muille kuin teknologiakehittäjille, sillä yhä useampi yritys vakuutusalalta viihteeseen on tavalla tai toisella teknologiavetoinen.  

Etenkin tässä asiassa viestintä on enemmän tekoja kuin sanoja. 

3. Yhteisöllisyys ja oppien tarjoaminen ovat luottamuksen rakentamisen työkaluja

Etätyön ja teknologiavälitteisen vuorovaikutuksen lisääntyessä sosiaalinen oppiminen muuttuu ja siirtyy kahvihuoneista digitaalisille alustoille. The Conference -tapahtumassa vierailleen Redditin Lore Oxfordin mukaan kehitys tarjoaa yrityksille mahdollisuuden rakentaa luottamusta uusissa kanavissa oppimista ja yhteisöllisyyttä tukemalla. 

Oxfordin mukaan ihmiset paikkaavat sosiaalisen oppimisen aukkoja etsimällä verkkoalustoilta yhteisöjä, joilta ja joiden kanssa oppia. Erityisen suosittuja ovat aiheet, joista opinahjoissa tai työpaikoilla ei tarjota tietoa. Esimerkiksi talousosaaminen ja urasuunnittelu ovat aiheita, joihin yhä useampi ihminen kaipaa internet-yhteisön tukea. 

Brändien kannattaa tarttua tilaisuuteen ja olla mukana verkon sosiaalisen oppimisen tiloissa. Relevantin tiedon jakaminen ja yhteisöllisen oppimispaikan rakentaminen brändin ympärille lujittavat yrityksen asemaa asiantuntijana ja vahvistavat kuluttajien luottamusta. 

Koska viestintä yritysten ja (potentiaalisten) asiakkaiden välillä on teknologian ansiosta yhä vuorovaikutteisempaa, tulee yritysten olla valmiita vastaamaan hankaliinkin kysymyksiin. Se on mahdollista, kun yrityksen toimintaa määrittävät läpinäkyvyys, kyky myöntää ongelmakohdat sekä aito halu ja konkreettinen toiminta niiden parantamiseksi. 

Haluatko lujittaa asiakkaidesi luottamusta teknologiaan tai rakentaa yhteisöä brändisi ympärille? Me autamme tuottamaan aitoa arvoa yleisöllesi. Ota yhteyttä!

Kuva: Shulz, iStock