Laura Kulmakivi 6.6.2018 16:36

Kaikkien pitäisi puhua koneoppimisesta ja 5 muuta The Next Web -teknologiatapahtumasta kotiutettua ajatusta

TWN_portti

Toukokuun lopulla vietin kaksi päivää Netprofile Tourilla Amsterdamissa, The Next Web -teknologiakonferenssissa.

Tapahtuman kantavana teemana voi pitää muutosta: Kuinka teknologia muuttaa niin työnteon, asumisen, liikkumisen, urheilun, musiikin, kaupankäynnin, markkinoinnin, todellisuuden, talouden, muotoilun, johtamisen kuin oman toimintasikin. Millaiseen tulevaisuuteen olemme matkalla?

Muutoksen merkki on myös se, että teknologiatapahtumassa naisten määrä sekä lavalla että yleisössä oli ilahduttavan suuri.

The Next Web palkitsi kävijän huiman kattavalla sisältötarjonnallaan. Tämä tosin aiheutti todellisia haasteita oman aikataulun suunnitteluun ­­– olisinpa voinut olla useammassa paikassa yhtä aikaa!

 

Muutos 1: Koneoppimisesta voi puhua ymmärrettävästi

Thing labeling. Termi, jolla Googlen hurmaava Cassie Kozyrkov osuvasti kutsui koneoppimista. ”Kaikkien pitäisi puhua koneoppimisesta”, hän julisti. ”Se on niin iso osa tulevaisuutta. Siitä puhutaan suotta aivan liian monimutkaisesti.”

Koneoppimisen malleja hän puolestaan nimitti resepteiksi. ”Kukapa haluaisi huonon reseptin päätyvän ruokalistalle”, Kozyrkov havainnollisti. Niin reseptien kuin koneoppimisen mallien tulee olla viimeisen päälle oikeanlaisia – siksi jatkuva, perinpohjainen testaaminen on kaiken ydin, hän painotti läpi puheenvuoronsa. ”Testaaminen on se, mikä pitää meidät turvassa. Testaa siis huolella. Koneoppimisen on ansaittava luottamuksesi.”

Muutos 2: Lineaarisesti ajatteleva ihminen ei osaa ennustaa tulevaa

”30 lineaarista askelta vie sinut 30 askelta eteenpäin. Kun otat 30 eksponentiaalista askelta, päädyt miljardiin”, futuristi ja elokuvantekijä Jason Silva johdatteli yleisönsä pyörryttävien singulariteettikysymysten pariin. ”Teknologia kehittyy eksponentiaalisesti. Ihminen puolestaan ajattelee lineaarisesti. Tämän vuoksi tulevan ennustaminen on meille haastavaa”, Silva havainnollisti.

Muutos 3: Verkkojen evoluutio vie kohti yhtä valtavaa verkkoa

Mesh. Sillä nimellä WIRED-lehden perustaja Kevin Kelly kutsui seuraavaa teknologista mullistusta, tulevaisuuden verkkoa. Tämä ’verkkojen verkko’, joka tottelee myös nimiä AR Cloud tai V-Cloud, kattaa alleen kaiken muun, kuten esineiden internetin (IoT) ja virtuaalitodellisuuden (VR).

”Tulevaisuudessa miltei kaikki on koneluettavaa. Juuri tätä koneluettavaa maailmaa kutsutaan Meshiksi. Siitä tulee kaikkien sosiaalisten medioiden sosiaalinen media”, Kelly jatkoi. ”Mutta kenestä tulee tämän valtavan alustan portinvartija?”, Kevin Kelly tenttasi yleisöltä.

Muutos 4: Sanoilla on edelleen väliä

Teknologioiden lisäksi myös sanoilla on väliä. Tätä painotti puheessaan Carolyn Rodz, naisyrittäjille tarkoitetun keinoälyalustan Hello Alicen toimitusjohtaja. Hän kuvaili, kuinka sillä, mitä esimerkiksi verkkosivuilla olevassa painikkeessa lukee, on suuri merkitys.

”Ihmiset painoivat monin kerroin mieluummin nappulaa, jossa luki ’Alice, esittele minut hänelle’ kuin pelkkä ’Connect’, vaikka painikkeiden toiminto oli aivan sama. Nappuloiden ohessa olevan identtisen selitetekstin vuoksi henkilöt tiesivät, että painikkeita klikkaamalla he lähettivät kontaktipyynnön toiselle henkilölle.” Kiehtovaa.

Muutos 5: Määrittelemme itsemme teknologian kautta

Puhutko koskaan itsestäsi tai muista termein ’Täytyy nollata aivot’ tai ’Nyt jäi levy päälle’? Joskus taas ’Levy menee jumiin’. Niinpä. Ihmisestä puhutaan yhä useammin teknologiatermein.

”Kuin huomaamatta määrittelemme itsemme teknologian kautta”, huomautti Alix Rübsaam, kulttuurien tutkija Amsterdamin yliopistosta, kun hän kuvaili tämän hetken digitaalisen ajan ihmisten elämää. ”Onko tekoäly uhka nykyiselle ihmisyyden määritelmällemme?”, Rübsaam kysyi.

Muutos 6: Valeuutiset vaikuttavat todellisuuteen

Tulevaisuuskeskustelua tuskin voi käydä ilman mainintaa valeuutisista. ”Fake news -ilmiö ei vaikuta vain verkossa, vaan konkreettiset vaikutukset ilmenevät myös reaalimaailmassa”, muistutti Camille Francois sosiaalisen median tutkimus- ja analyysiyritys Graphikasta. ”Valeuutiset elävät ja kukoistavat, koska disinformaatiolle on markkina”, Francois totesi vakavana.

Tilaamalla uutiskirjeemme pysyt ajantasalla myös muista viestintämaailman kuulumisista! 

Kuva: Laura Nousiainen