Essi Isomäki 30.7.2020 20:49

Kaikki rakastavat hybridiä

Hybridi-1

Kallis sähköauto vai ympäristölle haitallisempi, mutta halvempi bensasyöppö? Metsäpoluilla pehmeästi sujutteleva maastopyörä vai asvaltilla kevyesti rullaava kilpuri? Valitseminen on meille ihmisille yleensä tuskaisen vaikeaa, mutta yhä useammin ratkaisuksi on tarjolla hybridi. Edes golffarin ei tarvitse enää pähkäillä puu- ja rautamailan välillä, kun käden ulottuvilla on hybridimaila.

Molempi parempi - hybridi yhdistää parhaat ominaisuudet ja kuivaa valintahien otsalta.

Kevään puhutuin hybridi liittyy koronavirukseen. Suomi avautui hybridimallilla osittain, ja tässäkin hybridi osoittautui vaihtoehtoja (yhteiskunnan täysi sulkeminen tai täysi avaaminen) paremmaksi. Lisäksi mallin kutsuminen hybridiksi varmasti siivitti sen suosiota kansan parissa; kuulostaahan se dynaamisemmalta kuin vaikkapa ”kahdesta pahasta pienempi”.

Oma työni on myös eräänlainen hybridi, sillä työskentelen markkinointiviestinnän parissa. Markkinointipuoli on myynnin edistämistä, liidien hankintaa. Viestintä taas brändinrakennusta, suhteita ympäröivään maailmaan ja resilienssin kehittämistä.

Minulle kombon etu on selkeä: kun yritys tekee kiinnostavia asioita, niistä kannattaa sekä viestiä että hyödyntää niitä markkinoinnissa.

Monelle yritykselle viestinnän ja markkinoinnin yhdistävä hybridimalli on kuitenkin edelleen vaikea. Samalla tavoin kuin maastopyöräilijät ja kaupunkikruisailijat olivat (ja ovat kenties vieläkin) selkeästi omat ihmislajinsa, myös viestijät ja markkinoijat ovat usein vielä omissa porukoissaan – isommissa yrityksissä niissä kuuluisissa siiloissaan.

Muutos on kuitenkin vääjäämätön. Maasto- ja kaupunkipyörien ominaisuuksia yhdistävät hybridipolkupyörät nousivat viimeisten parinkymmenen vuoden aikana yleisimmiksi pyöriksi monipuolisuutensa ansiosta. Samaa tahtia on kehittynyt moderni ammattilaisrotu: markkinointiviestijä.

Sosiaalinen media on kirittänyt markkinointiviestijöiden esiinmarssia ja tarjonnut perinteistä vapaan pelikentän.

Somessa voi sekä viestiä että markkinoida. Tällä hetkellä parhaiten tuntuvat pärjäävän ne yritykset, joissa tuo pelikenttä on sekä markkinoinnin että viestinnän käytössä, ei vain toisen.

Tänään etätyö – tuo kodin ja työpaikan vihattu ja rakastettu hybridi – ja koronan tuomat liiketoiminnan muutospaineet tarjoavat meille mahdollisuuden tutkailla omaa työtämme ja tekemistämme mahdollisesti uudesta perspektiivistä. Viestijöille suosittelen rohkeutta liittoutua markkinoijien kanssa ja toisinpäin. Hybridiajattelu avaa uusia latuja, kasvattaa tehokkuutta ja auttaa varautumaan yllätyksiin.


Haluatko lukea lisää kiinnostavaa sisältöä?
Tilaa uutiskirjeemme!