Essi Isomäki 13.11.2024 13:38

PR-konsulttina Stuttgartissa – mitä opin saksalaisesta viestintäkulttuurista?

Minulla oli hiljattain tilaisuus viettää viikko "vaihto-oppilaana" saksalaisessa PR-toimistossa Stuttgartissa. Communication Consultants (CC) kuuluu Netprofilen kanssa samaan kansainväliseen viestintätoimistojen verkostoon, GlobalComiin. Siksipä toimistot myös muistuttavat toisiaan monella tapaa: molemmat keskittyvät B2B-asiakkaisiin ja palvelevat useimmiten teollisuuden ja IT-alan asiakkaita. CC on kuitenkin 60 työntekijällään isompi ja toimialueeltaan osin laajempi. Viikko tarjosi siis ainutlaatuisen mahdollisuuden tutustua saksalaiseen viestintämaailmaan ja sukeltaa paikalliseen yrityskulttuuriin.

Kokosin tähän blogiin muutamia oivalluksia PR:stä vaikkapa Saksan markkinoista haaveileville suomalaisyrityksille sekä käytännön vinkkejä kaikille konsulteille, jotka harkitsevat tämän tyyppistä kansainvälistä vaihtoa. 

Oivalluksia saksalaisesta viestintäkentästä

  • Ammattimedian voima

Saksan toimialamedian ekosysteemi on laaja ja vaikutusvaltainen. Huolimatta globaalista siirtymästä digitaaliseen, painettu media on yhä merkittävässä roolissa monilla toimialoilla. Medioita riittää pilvin pimein: jo pelkästään yhdelle koirarodulle saattaa löytyä kolme eri lehteä. Tämä eroaa selkeästi Suomen mediakentästä, joka on nopeasti siirtynyt digitaaliseen maailmaan ja samalla kutistunut kutistumistaan. Keskustelut Saksassa vahvistivat, että suomalaiset yritykset tarvitsevat strategista PR-osaamista astuessaan Saksan markkinoille – pelkkä googlettaminen ei riitä! Perinteinen mediatyö, joka pohjaa toimittajien työn ja kiinnostuksen tuntemiseen on edelleen Saksassa voimissaan.  

  • Kieli on tärkeämpi kuin uskotkaan

CC:n digitaalinen tiimi korosti yhteisömanageroinnin ja asiakkaidensa ajatusjohtajien tukemisen tärkeyttä. Saksassa kieli on PR-työssä avainasemassa. Jotta yleisöön voi aidosti saada yhteyden, brändien on kyettävä kommunikoimaan saksaksi, aidosti kohdemarkkinansa kielellä. Jos yrityksellä ei ole puhehenkilöä paikan päällä, vähintä mitä voi tehdä on kääntää koko verkkosivustonsa saksaksi – ei pelkkää etusivua. Satunnainen saksalaisviesti, joka johtaa lopulta englanninkieliseen sisältöön, ei paaluta uskottavuutta, vaikka englannilla pärjääkin kasvokkaisissa kohtaamisissa mainiosti.

  • Ei oikoteitä: strategisen ajattelun merkitys

Saksalainen toimisto, jossa työskentelin, ilmentää strategista lähestymistapaa kaikessa tekemisessään. Heidän iskulauseensa, "Reindenken. Rausfinden. Mehr draus machen." (Mieti syvällisesti. Kehitä. Jalosta), kiteyttää täydellisesti heidän filosofiansa. Saksassa pinnallinen viestintä ei yksinkertaisesti toimi; kampanjat suunnitellaan huolella ja syvällisesti, jotta ne resonoivat yleisön kanssa. Suomalaisittain ketterälle toimijalle perinpohjainen suunnittelu voi tuntua hitaalta ja kankealta. Kärsimättömyydellä on kuitenkin hintansa, jos syväosaaja tulkitaan helppoheikiksi. 

Essi6 (1)

  • Tekoäly PR-maailmassa: digitaalinen liittolainen

AI, eli künstliche Intelligenz (KI), on yhä suuremmassa roolissa PR-prosesseissa, data-analytiikasta sisällöntuotantoon. CC jakaa oman toimistoni kulttuurin uusien teknologioiden uteliaasta tutkimisesta. Tekoälyä oli heillä jo otettu mukaan erilaisiin tehtäviin, kuten vaikkapa asiakaslehden vakiopalstan ideointiin ja henkilökunta jakoi oivalluksia säännöllisin AI-tietoiskuin.

  • Perinteisen ja digitaalisen tasapainottaminen

Oma toimistoni Netprofile keskittyy vahvasti digitaalisiin julkaisuihin, mutta CC:n tiimi tuottaa myös perinteisiä yritysjulkaisuja, kuten vuosikertomuksia sekä asiakaslehtiä.  Suomessa uutiskirjeet ovat monessa yrityksessä korvanneet asiakaslehden, mutta ehkäpä painettu lehti vielä tekee paluun. Esimerkiksi paikallinen lifestyle-ilmaisjakelulehti Lust Auf Gut on niin hyvän näköinen ja laadukas, että yritykset haluavat kilvan esiintyä siinä ja saada sen aulatiloihinsa - voisiko toimia Suomessa?


Parhaat vinkit kansainväliseen PR-vaihtoon

Jos harkitset kansainvälistä vaihtoa, tässä muutamia käytännön vinkkejä, jotka auttoivat minua saamaan eniten irti ajastani Stuttgartissa:

  • Vaali kasvokkain kohtaamisten taikaa

Kasvokkain olemisessa on jotain korvaamatonta. Yhdessä työskentely johtaa niihin ahaa-oivalluksiin, joita virtuaalitapaamiset eivät koskaan täysin korvaa. Suora vuorovaikutus kollegoiden kanssa mahdollistaa spontaaneja keskusteluja, jotka synnyttävät uusia ideoita ja syventävätIMG_6111 ymmärrystä – puhumattakaan mielenkiintoisista kulinaristisista löydöistä lounastaukojen aikana! Kuvassa klassikko, eli leberkäse-lihalla täytetty sämpylä (tuttujen kesken LKW).

  • Pidä aikataulusi joustavana

Kannattaa tyhjentää kalenteria etukäteen niin paljon kuin mahdollista, jotta voi olla avoin spontaaneille tapaamisille ja yhteistyömahdollisuuksille. Itse tein osin omia Suomen töitäni etänä, osin osallistuin CC:n toimintaan. Oli antoisaa tarttua tilaisuuksiin isommin suunnittelematta ja vaikka sparrata jotain Suomeen liittyvää kampanjadetaljia kollegan ruudun äärellä.

 

  • Jaa asiantuntemustasi

Valmistaudu jakamaan näkemyksiä omasta markkinastasi ja kokemuksistasi. Esimerkiksi itse keskustelin natiivimainonnan trendeistä, mikä herätti mielenkiintoisia keskusteluja saksalaisten kollegoiden kanssa. Jälkeenpäin mietin, että vieläkin enemmän ja systemaattisemmin olisin voinut jakaa tietoa Suomen teknologiaskenestä viestintäkulmien lisäksi. 

  • Nauti paikallisesta vieraanvaraisuudesta

Kokemani vieraanvaraisuus oli uskomatonta. Isäntäni CC:llä tekivät kaikkensa saadakseen minut tuntemaan oloni tervetulleeksi, järjestäen esittelyjä, lounaita ja jopa illallisia ja retkiä. Yltäkylläisen vieraanvaraisuuden vastaanottaminen ei ollut ihan helppoa suomalaiselle, joka helposti ajattelee, ettei vaan olisi vaivaksi kellekään! Henkilökohtaisten suhteiden rakentaminen on kuitenkin yhtä tärkeää kuin ammatillisten – ja todella palkitsevaa.

Mitä jäi käteen?

Essi11Aikani Stuttgartissa oli silmiä avaava kokemus, joka laajensi ymmärrystäni kansainvälisistä PR-käytännöistä ja yrityskulttuurista. Ennen saapumistani odotin muodollisempaa, hierarkkisempaa työkulttuuria. Sen sijaan löysin rennon mutta erittäin ammattimaisen ympäristön.

Vuorovaikutus oli lämmintä, ja yrityksen arvot kuten "Wertschätzung" (arvostus) näkyivät selvästi.  Kannustava ilmapiiri sai minutkin tuntemaan oloni kotoisaksi ja arvokas muistutus siitä, että ammattimaisuus voi kulkea käsi kädessä aidon lämmön kanssa. Vahvat arvot todella edistävät tuottavaa työympäristöä!

Lämmin kiitos CC tiimille, Netprofilelle ja GlobalCom-verkostolle siitä, että teitte tästä kokemuksesta todella unohtumattoman!

Lue myös, mitä vinkkejä Communication Consultantsin perustaja Markus Engel antaa suomalaisille teknologiayrityksille, jotka mielivät Saksan markkinoille!