Kukapa ei haluaisi olla paras. Helmikuussa palkittiin taas menestyneimpiä työpaikkoja ja moni asiakkaistamme oli tähtikaartin joukossa. Palkintopalleille nousivat muun muassa digitaalinen insinööritoimisto Nitor, joka voitti Great Place to Work -tutkimuksessa työntekijämäärältään keskisuurten sarjan ja DNA, joka tuli samassa tutkimuksessa suurten organisaatioiden sarjassa hopeasijalle. Salesforce puolestaan sijoittui ensimmäiseksi Fortune-lehden vuotuisessa 100 Best Companies to Work For -listauksessa.
Miten parhaaksi tullaan?
Kun mestarit paljastavat menestyksensä avaimet, nousevat esiin luottamus ja sitoutuneisuus, pitkäjänteisyys ja jatkuva kehitys sekä osallistaminen ja asioihin vaikuttaminen. Ja tärkeimpänä tietysti: ihmiset.
Mutta mitä nämä kauniit sanat todellisuudessa tarkoittavat? Kuinka DNA, Nitor ja Salesforce ovat yltäneet näille palkintosijoille? Saavutetaanko kyseiset tunnustukset sanomalla oikeita asioita? Enpä usko. Kaikki kolme ovat tehneet pitkäjänteistä työtä – oikeita tekoja – jotta ovat saaneet luotua menestyvät ja palkitut ilmapiirit. Työympäristöt, joissa työntekijät ovat kaikista mieluiten töissä.
Onko sattumaa, että Salesforce nimettiin myös Ethisphere instituutin World’s Most Ethical Companies -listalle? Epäilen. Vastuullisuus vaikuttaa olennaisesti koko organisaation yleiseen ilmapiiriin. Voisitko kuvitella, että epämiellyttävän vastuuton yritys olisi sekä loputtoman menestyvä että kilpailtu työpaikka? Sen sijaan kuulostaa järkeenkäyvältä, että vastuullinen ja reilu organisaatio on myös mukava ja haluttu työnantaja. Eettisesti toimiva yritys miettii vastuullisuutta myös työllistämisnäkökulmasta. Ja yritysvastuu, se jos jokin on tekoja, ei puhetta.
Parhaat osaajat vievät parhaisiin tuloksiin
Kuten Great Place to Workilla todetaan: ”Tämän vuoden listamenestyjät ovat hyviä esimerkkejä siitä, kuinka positiivinen työntekijäkokemus korreloi suoraan asiakastyytyväisyyden kanssa. Useiden uusien tutkimusten mukaan työntekijäkokemuksella on merkittävin vaikutus asiakkaiden kokemukseen yrityksestä, sen tuotteista, palveluista, brändistä, imagosta sekä laadusta.”
Mikäpä järkevämpää, kuin pyrkiä olemaan halutuin työnantaja? Rekrytointirintaman kova kisa parhaista osaajista jatkuu edelleen. Hyvämaineinen paikka houkuttaa parhaat yksilöt. Hyvät tyypit puolestaan luovat hyvän hengen. Ja kuka sieltä sitten enää haluaisi pois. Niinpä.
Potentiaaliset työnhakijat muodostavat mielikuvansa organisaatiosta sen perusteella, mitä se viestii ulospäin. Tai on viestimättä. Myös se on viesti.
Rekrytointiviestintään panostaminen siis kannattaa. Ja mikä parasta – nyt tulee muistinvirkistys – kaikki organisaation ulkoinen viestintä on myös rekryviestintää. Potentiaaliset työnhakijat muodostavat mielikuvansa organisaatiosta sen perusteella, mitä se viestii ulospäin. Tai on viestimättä. Myös se on viesti.
Lisäksi onnistunut viestintä ei vain houkuta uusia, mutta myös motivoi vanhoja työntekijöitä – huuda ”hep”, jos et missään nimessä haluaisi olla juuri sillä mielenkiintoisimmalla ja puhutuimmalla työnantajalla töissä. Positiivinen kaiku, niin potentiaalisten työnhakijoiden, nykyisten työntekijöiden kuin tunnustuksenkin muodossa, on juuri sitä tavoiteltua kiitosta työnantajalle: jotain on mitä ilmeisimmin tehty oikein.
Sanotko vai teetkö?
Hyvä viestintä on erinomaisen työpaikan salaisuus: sillä taklataan organisaation ongelmia, luodaan loistava ilmapiiri ja taataan toimiva työyhteisö. Kun viestintä on hyvää, työyhteisö voi olla timanttia. Ja timantit näkyvät tuloksessa. Ei siis ihme, että tarinamme tähdet, DNA, Nitor ja Salesforce, ovat menestyviä, eivät vain työnantajina, vaan myös viivan alla.
Tärkeintä ei ole mitä viestit, vaan miten viestit – eli mitä teet.
Teot ovat parasta viestintää. Voimakkainta, aidointa ja uskottavinta.
Ne ovat aina viestintää. Mutta viestintä ei ole aina tekoja.
Vai kumpaa uskot: sitä, joka sanoo tekevänsä vai sitä, joka tekee?
Jos haluat lukea lisää viestinnän tuoreimmista trendeistä, lataa maksuton Markkinointiviestintä murroksen kourissa -selviytymisoppaamme!