Asiansa saattaminen arvostettuun journalistiseen julkaisuun on tavoittelemisen arvoista ja siinä onnistuminen ansiokasta. Haastatteluihin on tärkeä valmistautua huolellisesti ja miettiä, mitä viestejä haluaa välittää ja ennakoida millaisiin kysymyksiin toimittaja saattaa haluta vastauksia.
Joskus haastattelutilanteet voivat olla hankalia alunperinkin. Periaattessa hyvin selkeärajaisessakin haastattelussa voi nousta esiin kiusallisia tai tulenarkoja asioita, joihin on erittäin vaikea antaa yksiselitteisiä ja helposti oikein ymmärrettäviä vastauksia.
Journalistiseen haastatteluun valmistautuessa kannattaa pitää mielessä muutama neuvo.
Tunnista roolit
Journalisti tehtävä on kysyä, kyseenalaistaa ja etsiä totuutta valmiiksi pureksitun tarinan takaa. Se ei tarkoita, että toimittaja olisi haastateltavaa vastaan, vaan sitä, että toimittaja ei ole haastateltavan markkinointiviestinnän jatke. Journalisti on aina ensisijaisesti vastuussa lukijalleen. Jos journalistinen media menettää uskottavuutensa ja lukijoiden luottamuksen, jäljelle ei jää mitään.
Journalistille voi tarjota näkökulmia. Päätös lopullisesta jutun kärjestä on kuitenkin toimituksen käsissä.
Tarjoa konkretiaa
Tärkeäkin asia vesittyy, jos se ei aukea vastaanottajalle. Isoja kokonaisuuksia ei aina ole mutkatonta koota tiiviiksi ja selkeiksi kokonaisuuksiksi. Yritä kuitenkin tarjota perspektiiviä mittasuhteisiin ja auta toimittajaa - ja sitä kautta lukijaa - ymmärtämään asiaa. Suuret luvut ja tapahtumien aikajänne vaativat raameja. Tarjoa sanojesi painoksi ylätason sijaan konkretiaa ja esimerkkejä.
Ole kiinnostava!
Onpa ärsyttävä neuvo, tiedän. Toimittaja haluaa tarjota kiinnostavaa ja lukijoilleen merkityksellistä sisältöä sekä aiheita, joista lukijan pitäisi olla tietoinen. On hyvä miettiä, miten yrityksesi viesti kytkeytyy laajemmin yhteiskuntaan, työelämään tai toimialan ilmiöihin.
Oletko tehnyt arjessasi havaintoja, saanut ahaa-elämyksiä tai harrastanut jotain, mikä on avannut silmiäsi? Jalosta havaintojasi, jotta voit tuoda niitä luontevasti esille haastattelutilanteessa.
Ole rohkea
Julkisuus vaatii rohkeutta ja itsensä asettamista alttiiksi. Jännitys ja hermostuneisuus saa joskus varomaan sanomisia, mutta liian varman päälle pelaaminen vesittää usein asian. Uskalla olla asioista mieltä ja ottaa kantaa. Ympäripyöreät ja tyhjät lauseet eivät tarjoa toimittajalle koukkuja ja sisältöä, josta irtoaisi hyvä juttu. Se on turhauttavaa ja tuhlaa toimittajan aikaa.
Toimittajalle on huomattavasti innostavampaa jutella ihmisen kanssa, jolla on näkemyksiä, arvoja ja intoa, kuin sanojaan varovan tyhjänjauhajan kanssa.
Helsingin Sanomien Vision toimituspäällikkö Anu-Elina Lehti totesi maaliskuisessa kolumnissaan hienosti: ”Kun muutaman kerran yritimme tarjoilla lukijoille viestintäkoulutettujen toimitusjohtajien sisäsiistejä sitaatteja, analytiikkamme näytti kuolleen sydänkäyrältä. Vasta kun toimittaja onnistuu vangitsemaan haastateltavasta roson tai ohikiitävän inhimillisyyden hetken, juttu herää eloon.”
Koulutus auttaa
Viestintäkoulutuksen tarkoitus on kirkastaa viestiä ja terävöittää sisällön kärkiä, sekä auttaa haastateltavaa näkemään kaukaa lähelle ja tarjota työkaluja tukemaan onnistuneita kohtaamisia median kanssa. Jos viestintäkoulutus hioo haastateltavan sitaateista kaiken särmän ja empatian kosketuspinnan, se ei ollut onnistunut viestintäkoulutus!
Kun kohtaaminen toimittajan kanssa koittaa, voit suhtautua siihen rennoin ja avoimin mielin, koska tiedät, mitä haluat sanoa ja olet valmistautunut hyvin.
Paras vinkki on aina puhua totta, koska valehtelun mainehaitan jäljet ovat pitkät. Jos et osaisikaan tai pystykään vastaamaan, senkin voi todeta. Kaikkea ei voi paljastaa, mutta inhimillisyys ja aitous voittaa aina lukijan sympatian tyhjän hölinän sijaan.
Miten sinne journalistiseen mediaan sitten oikein pääsee? Ota yhteyttä ja jutellaan lisää!