Hanna-Maria Lifländer 5.8.2021 16:15

Huojuva, häilyvä normaali – mitä kuuluu somevaikuttajille?

Pandemiavuosi, tai nyt jo puolitoistavuotinen, on tuonut suuria mullistuksia joka ikisen elämään. Minkälaisen jäljen se on jättänyt somevaikuttajien arkeen?  

Kysymys voi alkuun tuntua ehkä jopa hassulta – vaikuttajien työhän on ollut aina vahvasti digitaalista, miksi se olisi muuttunut sen kummemmin? Moni on kuitenkin päivittänyt blogiaan hitaammin tai lopettanut sen kokonaan. Lopettaneiden joukossa on jopa monia pitkän linjan tekijöitä, jotka ovat kirjoittaneet jo vuosia, varsinkin lifestyle-segmentissä.  

Miksi näin? Päätin tutkia, miltä näyttää tilanne kesällä 2021. 

Irti täydellisyyden tavoittelusta 

Ensinnäkin blogien puolella on alkanut näkyä yhä enemmän päivityksiä, joiden mukaan elämästä ei jakseta ns. raportoida somessa yhtä aktiivisesti kuin aiemmin. Moni kertoo tänä päivänä avoimesti, että blogi on tuonut elämään ylimääräisiä paineita, eikä täydellisyyden tavoittelua enää jaksa. Arki on muuttunut vaikkapa opiskelujen myötä ja aiemmin esimerkiksi urheilulle omistautunut vaikuttaja haluaakin omistaa aikaansa muille asioille.  

Selvä vaikutus aikatauluihin on kuitenkin ollut myös rajoitteilla: päivätyön, koronahaasteiden ja bloggaamisen yhteensovittaminen on stressaavaa. On kaivattu vapaita viikonloppuja, jolloin ei tarvitse olla aina laittautumassa kuviin, suunnittelemassa seuraavia postauksia ja päivittämässä taas ruudun ääressä eri kanavia.  

Blogimaailma on muuttunut myös yleisilmeeltään. Kaikki eivät koe enää kuuluvansa siihen, eikä ajatus omasta henkilöbrändistä kiinnosta. Blogspot-maailmasta on siirrytty kohti aina ammattimaisempaa tekemistä, jossa julkisuudessa esiinnytään omalla nimellä ja sivutkin löytyvät omalla verkko-osoitteella. Kaikilla ei ole tähän aikaa, voimia eikä edes haluja.  

Toki joillekin bloggaaminen on luonut myös uuden uran yrittäjänä – kenelle valokuvaajana, kenelle sisustussuunnittelijana. Omaa yrittäjyyttä ja siihen liittyviä haasteita tuodaan hyvinkin avoimesti esiin. Samalla on myös sellaisia kategorioita, joissa minkäänlaista murrosta ei ole havaittavissa; yhtenä tällaisena esimerkiksi peli- ja teknologiatubettajat. 

Aihepiirit löytyvät nyt entistä lähempää 

Mitä sitten on tullut tilalle? Ensinnäkin on hyvä muistaa, että vaikka blogi tai tubekanava jää tauolle, hyvin monilla sisällöntuotanto kuitenkin jatkuu muissa kanavissa, ennen kaikkea Instagramissa.  

Niille, joille blogit vaativine järjestelyineen ja toteutuksineen ovat tuntuneet liian raskailta, Instagram on tarjonnut selvästi kevyemmän ja spontaanimman tavan jatkaa rakasta harrastusta luopumatta samalla mahdollisuudesta tehdä kaupallisia yhteistöitä. Toki kaikki eivät niitä halua tehdä lainkaan, mutta monille ne ovat tärkeä tapa pysyä ajan hermolla ja saada vaihtelua. Oivana esimerkkinä ruokabloggarit, joista moni aiemmin aktiivinen vaikuttaja on siirtynyt reseptien jakoon ja uutuuksien kokeiluun Instagramin puolella.  

Toinen selvä muutos näkyy itse aiheissa, joista puhutaan. Matkailurajoitukset ovat siirtäneet matkailun painopisteen kotimaahan, salitreeneistä on siirrytty retkeilyyn ja kotona vietetyn ajan kasvu on nostanut erilaisten sisustusprojektien, pihasuunnittelun, kokkailun ja käsitöiden suosiota.  

Uusissakin blogeissa kärkiteemat liittyvät paitsi kotoiluun myös yleiseen hyvinvointiin ja perhearkeen. Yhä enemmän näkyy lisäksi suuren elämänmuutoksen tehneitä ja kaupungista maalle muuttaneita. 

Keskeinen muutos liittyy myös yhteiskunnallisesti merkittävien aiheiden käsittelyyn. Somevaikuttajien kannanotoilla on tutkitusti vaikutusta erityisesti nuorten toimintaan. Myös pandemian yhteydessä vaikuttajat valjastettiin menestyksekkäästi kertomaan faktoja koronasta  

Lyhytvideoiden suosio kasvaa 

Snapchat oli aikanaan ensimmäinen somekanava, joka otti käyttöön Stories-toiminnallisuuden eli lyhyet videotarinat. Sitä seurasi erittäin menestyksekkäästi Instagram ja sen jälkeen moni muukin kanava, joskaan esimerkiksi Twitter ei siinä enää onnistunut.   

Videotoiminnallisuudet ovat kuitenkin monipuolistuneet koko ajan ja moni myös testailee niitä mielellään, sillä ne tarjoavat hyvän mahdollisuuden nostaa omaa näkyvyyttä. Instagramin Reels-keloja ovat tehneet kokeiluluontoisesti jo melkeinpä kaikki vaikuttajat, harvempi kuitenkaan aktiivisesti. Pidempiä IGTV-lähetyksiä näkyy sitäkin harvemmalla. 

Tiktokissa tilanne on vielä vähän hiljaisempi. Moni on rekisteröinyt palveluun tilinsä, mutta sisältöjä ei vielä kovin aktiivisesti tuoteta. Parhaiten Tiktokin ovat omaksuneet lifestyle-vaikuttajat, urheilijat ja ruuanlaittoa harrastavat. Myös meikkiopastuksia ja käsitöitä näkyy jossain määrin, samoin peli- ja teknologiavaikuttajia.  

Vaikka kaupalliset yhteistyöt eivät vielä Tiktokin puolella ole yhtä yleisiä kuin muissa palveluissa, on se silti kanava, jota kannattaa ehdottomasti pitää silmällä. Onhan se tuonut jo maailmanlaajuista huomiota ja miljoonia katsojia niin ruokabloggareille kuin ammattiurheilijoille. 

Muista formaateista viime vuosina kovasti pinnalla olleet podcastit näyttäisivät sen sijaan jääneen monilla määräämättömälle tauolle. Ehkäpä alkuinnostus on jo laantunut tai sitten koronarajoitukset ovat tuoneet uusia haasteita äänityksille (siihen muuten hyviä vinkkejä täällä). Varsinaista siirtymää esimerkiksi Clubhouseen ei kuitenkaan ole vielä havaittavissa. 

Katsaus digikristallipalloon 

Tilastokeskuksen mukaan somen käyttö kasvoi Suomessa koronapandemian myötä selvästi. Suosituimmat kanavat olivat Facebook, Whatsapp ja Instagram. Samat kanavat, Instagram ja Facebook, näkyvät myös mainostajien suosikkeina, ja suuntaus jatkunee varmasti edelleen hybridiaikana. Maailmalta tiedetään, että kaupallisiin yhteistöihin aiotaan myös sijoittaa tänä vuonna huomattavan paljon enemmän kuin aiempina vuosina.  

Samalla Suomessa Tampereen ammattikorkeakoulu on käynnistämässä vaikuttajille suunnatun ainutlaatuisen Influencers Academyn, mikä on taas askel kohti entistä ammattimaisempaa tekemistä. 

Uusia kokeiluja nähtäneen varmasti myös formaateissa, ennen kaikkea lyhytvideoiden puolella. Itse ainakin odotan mielenkiinnolla, mitä tuo tullessaan Youtuben Tiktok-vastine Shorts, joka lanseerataan beetaversiona kohta myös Suomessa. 

 

Kaipaatko kumppania vaikuttajamarkkinointiin? Ota yhteyttä!