Essi Isomäki 23.10.2017 11:29

Haku päällä - Q&A:n paluu

Q&A_paluu.jpg

Hyviä uutisia retron ystäville! Bostonin massiivisessa Inbound 2017 -tapahtumassa hakuartistiksi itseään tituleeraava Dan Golden kehotti markkinointiväkeä häätämään koiperhoset rulokaapista ja kaivamaan oitis esiin vanhan kunnon “Usein kysytyt kysymykset” -listan.

Jösses, kuka niitä nyt muka enää kaipaa? Ainakin kaksi tahoa: hakukoneet ja botit.  

Hakukoneet ovat viime vuosina kehittyneet huimasti. Vielä pari vuotta sitten Google tuotti hakuvastaukseksi linkkilistan tarkoituksenaan noutaa tietovarastoista hakijalle linkki oikeaan paikkaan. Tänään haku ei tuota vain linkkejä ulos Googlesta, vaan palvelu haluaa tarjota vastauksen etsittyyn asiaan suoraan. Tuloksena sivulle generoituu Wikipedia-kortteja, muita nostoja, kuvia ja videoita.  

Samaa kyytiä on muuttunut hakeminen. Itsekin syötin joskus ennen hakukoneen kenttään informaatikon sydäntä lämmittäviä eksakteja hakutermejä. Nyt kysyn kuin Jeevesiltä aikoinaan: 

Mitä kello on Wellingtonissa? Kuinka granaattiomena avataan? Miten pääsee jonnekin? 

Jos mielit nähdä yrityksesi tuotteen tai palvelun hakutuloksissa, sinun on tarjottava eväitä hakukoneelle, sanoo Golden. Pelkkä SEO-sanojen ripottelu ei enää riitä, sillä hakukonetta kiinnostavat asiayhteydet. Google tai Bing haluaa oppia ja osua oikeaan yhä useammin. 

Yksi tehokas tapa auttaa hakukonetta on palauttaa usein kysytyt kysymykset -palsta verkkosivuilleen ja muutenkin pyrkiä tuottamaan sisältöä, joka vastaa kysymyksiin. 

Puheenkaltaisen hakemisen seuraava askel on puhumalla hakeminen, joten valmistautuminen suomea taitavan Alexan tai Sirin tuloon on sekin vallan hyvä idea. 

Toinen, jolle Q&A maistuu, on keskustelubotti.  

Vaikka meille ensimmäisen sukupolven netinkäyttäjille olisikin luontevaa kelata lävitse usein kysyttyjen kysymysten listaa, seuraava sukupolvi haluaa mieluummin vastauksen vain omaan kysymykseensä. Botilta asiaa voi kysyä hetkessä.  

Kysytäänkö aspassa aina samoja kysymyksiä? Sellaisia, joihin vastaaminen on suhteellisen suoraviivaista. Miksipä et siis rakentaisi bottia? Botinrakennus nopeutuu huomattavasti, kun otat käyttöön vanhat kunnon usein kysytyt kysymykset!  

Esimerkiksi Microsoftin Qnamaker-palvelussa voit syöttää viestintätiimin hartaudella hiotut kruununjalokivet - usein kysytyt kysymykset - palveluun, joka pyöräyttää niistä botin vauhdilla. Meillä tietenkin odotellaan kieli pitkällä Hubspotin bottiominaisuutta, joka saadaan tositoimiin ensi vuoden alussa.   

Eikä tässä vielä kaikki! Lue lisää Inbound 2017 -tapahtuman oppeja Juhan blogista.


Tilaa-Netprofilen-uutiskirje


Photo by Armando Ascorve Morales on Unsplash