LUE JA OPI!

Netprofilen blogi kertoo, mitä viestinnän maailmassa tapahtuu juuri nyt.

Asiantuntijuus on vaaraksi aikuisen kehitykselle

29.08.2016

asiantuntija

”Minäpä kerron! Selitän, avaan, listaan, pohdin ja jaan! Minulla on paljon kokemusta ja viisaita ajatuksia!”

Kuulostaako tutulta? Sosiaalisen median virtamme täyttyy päivittäin oman erinomaisuutensa toitottajista. Yksi tietää SEO:sta, toinen social sellingistä ja kolmas osaa kertoa, missä sijaitsee sisältömarkkinoinnin keskiö.

Tavallaan kuulun itsekin näihin ihmisiin. Silloin kun en twiittaa Pokémon Gosta tai jaa Instagramiin festarikuvia, tuon mielelläni esiin ajatuksiani somemarkkinoinnista ja kerron yrityksemme uusista aluevaltauksista. Näin muutkin saavat tietää, että olen asiantuntija.

Asiantuntijuudella on kuitenkin myös kääntöpuolensa: jämähtäminen. On kiva puhua siitä, mistä parhaiten tietää. Hyvässä tapauksessa siitä saa vieläpä julkista kiitosta. Ja sehän on mukavaa, muttei valitettavasti millään tavoin motivoi kehittämään itseään eteenpäin.

Miksi asiantuntija juuttuu niin helposti itsensä toistamisen kierteeseen ja lakkaa innostumasta uusista asioista?

Kun omalle tietämykselle riittää kysyntää, on henkilökohtaiseen kehittymiseen käytetty aika usein pois tuottavasta työstä. Samoja slaideja on helppo näyttää digitalisaatiotapahtumasta toiseen, ja samoilla ratkaisulla saa tyytyväiseksi useita asiakkaita. Tätä halutaan juuri nyt.

Maailma kuitenkin muuttuu ja samalla muuttuvat myös asiakkaiden ongelmat. Jos asiantuntija itse ei muutu – mieluiten ensimmäisten joukossa – hänestä tulee turha.

Meillä osakkaiden ja työntekijöiden kehittymiseen panostetaan onneksi melkoisella tarmolla.

Vielä joitakin vuosia sitten asiantuntijoidemme kysytyintä antia olivat mahtavat media- ja vaikuttajasuhteet. Nyt samat asiantuntijat käyttävät suvereenisti monimutkaisiakin markkinointiautomaatiojärjestelmiä ja tuottavat analytiikkaa asiakkaiden kaikkiin tarpeisiin.

Tämän vuoden aikana olemme myös reissanneet pitkin maailmaa #NetprofileTour-kiertueen merkeissä, oppineet tulkitsemaan enneagrammeja, vieneet maaliin ensimmäiset podcast-tuotantomme ja kuvanneet lukuisia 360-videoita.

Jään mielenkiinnolla odottamaan, mitkä näistä taidoista paljastuvat tulevaisuudessa hyödyllisimmiksi. Sitä odotellessa lupaan varauksetta innostua muista uusista asioista, jotka tutkalleni tupsahtavat!

Tilaa Netprofilen uutiskirje!

Kuva: iStock

Tagit: Sisältömarkkinointi, Sosiaalinen media

    Kirjoittanut

    Uusimmat

    Kategoriat

    see all

    Twitter