On vuosi 2016 ja vaikuttaa siltä, että viimeisetkin perinteisen markkinoinnin mohikaanit ovat pikkuhiljaa kiinnostuneet blogiyhteistöistä, brändilähettiläistä ja muista sosiaalisen median tarjoamista mahdollisuuksista. Nuorisolaisten keskuudessa tubettajat ovat suositumpia kuin poptähdet, ja mediatalot haalivat talliinsa blogaajia oikealta ja vasemmalta.
Vaan kenelle tästä kaikesta maksetaan ja mitä?
Pikaisen somekierroksen perusteella alan palkkiokäytännöt vaihtelevat. Rahan ohella blogikirjoituksista on tarjottu palkkioksi esimerkiksi näkyvyyttä, pähkinöitä, vessapaperia ja lisää näkyvyyttä. Osa ehdotuksista on loukannut vaikuttajien ammattikuntaa siinä määrin, että näkyvyyttä tarjouksen tekijälle on kyllä tullut, mutta aivan toisenlaista kuin alun perin toivottiin.
Yleinen mielipide somestarojen keskuudessa tuntuu olevan, että postauksen voi kyllä tehdä esimerkiksi tuotelahjaa vastaan, kunhan tuote on riittävän mieluisa. Monet ammattivaikuttajat kuitenkin toteavat samaan hengenvetoon, että eihän kivalla tuotteella kuitenkaan laskuja makseta.
Vaikka alalle olisi alun perin lähtenyt harrastuspohjalta, ovat kampanjoiden suunnittelu, videoiden tai tekstin tuottaminen, kuvausten järjestäminen ja editointi, sekä tuotoksen markkinointi muissa somekanavissa kovaa työtä.
Kaikki ilmaiseksi tehtyyn työhön käytetty aika on pois palkallisista projekteista.
Meneekö kaikki sitten hyvin, jos yhteistyöstä maksetaan rahaa? No ei välttämättä – etenkin, jos yhteistyötä hoidetaan jonkin keskitetyn portaalin kautta. Monissa tapauksissa vaikuttaja itse ei saa ikinä tietää, paljonko yhteistyöstä on maksettu, eikä työn tilaaja puolestaan tiedä, millainen summa vaikuttajan käteen jää.
Reiluus ja läpinäkyvyys somevaikuttajien palkkioissa ovat nähdäkseni kaikkien etu. Kun yhteistyötä tehdään avoimesti ja tasavertaisista lähtökohdista, ovat myös odotukset kampanjan tuloksista samalla tasolla. Yhteistyösisällön laatu paranee ja rahat allokoituvat ansaitusti työn tekijälle.
Vasta hiljattain vaikuttajamarkkinoinnin pariin siirtyneille ammattilaisille ”oikeanlaisen” yhteistyömallin löytäminen voi tuntua vaikealta. Sääntöjä rakastavat suomalaiset eivät onneksi jää yksin asian kanssa, sillä eettisiä ohjeita ja vinkkejä löytyy runsaasti. Aloita vaikka näistä:
- Ping Ethicsin pelisäännöt sisällöntuottajille
- Ping Ethicsin pelisäännöt yhteistyön tilaajille
- kuluttaja-asiamiehen linjaus mainonnan tunnistettavuuteen blogeissa.