Pauliina Ihalainen 3.6.2020 11:10

Älä unohda somea kesällä – lue tästä lomakauden vinkit

Pauliinan blogi

Kesällä Suomi hiljenee mutta some ei. Älypuhelin kulkee melkeinpä aina mukana, olitpa sitten toimistossa, kotikonttorilla tai mökillä etätöissä. Lomalla on enemmän aikaa selata somea ja mainostajalla näin hyvät mahdollisuudet tavoittaa laiturin nokassa kesäpäiviään viettävät lomalaiset.

Haluathan ylläpitää yhteyksiä asiakkaisiin myös kesällä? Eikä liidienkään saaminen loma-aikana ole pahitteeksi? Somemarkkinointi on nopeaa ja tehokasta, ja se tavoittaa kohderyhmät oikea-aikaisesti. Älä siis stoppaa somea kesäksi.

Mitä someen kannattaa sitten kesällä oikein laittaa? Tässä muutamia vinkkejä.

1. Tarjoa monipuolista sisältöä

Business-henkisen sisällön lisäksi kevyemmät aiheet uppoavat varmasti kesälomalaisiin. Myös erilaisia kulutusmuotoja kannattaa testata – toiset tykkäävät kuunnella podcasteja, toiset taas lukea pitkiä ja kattavia sisältöjä, kuten oppaita.

2. Kokeile kesäkampanjoita

Sitouta kohdeyleisöä erilaisilla kampanjoilla – etenkin kilpailut vetävät usein puoleensa. Suosittuja ovat esimerkiksi kuvien jakoon liittyvät kilpailut, joissa osallistujat pääsevät jakamaan suosikkikuviaan.

3. Kierrätä hyvää vanhaa

Kaiken hyvän sisällön ei tarvitse aina olla uutta. Vanhemmat kierrätyssisällöt voivat myös olla aivan ehtaa kamaa – tai ainakin pienellä päivityksellä. Tutki analytiikkaa ja poimi sieltä somen suosituimmat!

4. Kokeile uutta

Varaa somekalenterista aikaa uusille jutuille ja kokeile rohkeasti erilaisia sisältöjä ja uusia somekanavia. Kesällä luultavasti kalenterissa on muutenkin enemmän tilaa, joten hyödynnä se uuden kokeiluun.

5. Panosta mobiiliin

Kesälomilla somea selaillaan enemmän älypuhelimella kuin muilla laitteilla ja siksi mainonnassa kannattaa huomioida mobiiliin soveltuvat mainokset. Instagram Stories ja Facebookin Canvas ovat esimerkiksi kokeilemisen arvoisia.

Somevirta ei katkea kesällä, joten ota siitä kaikki irti! Somekalenterin huolellinen suunnittelu kesän sisällöistä on jo toivottavasti työn alla tai se kannattaa jo viimeistään aloittaa. Ota suunnitteluun mukaan tiimisi tai pyydä apuja somen ammattilaisilta. Hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty!

 

Oletko pohtinut markkinointiyhteistyön aloittamista suosittujen somevaikuttajien kanssa?

Lataa vaikuttajamarkkinoinnin opas