TikTok on videoiden jakamiseen erikoistunut sosiaalisen median alusta, joka viehättää erityisesti nuorempaa yleisöä. Palvelussa käyttäjät luovat lyhyitä, 15 sekunnin videoita, joita on mahdollista editoida esimerkiksi lisäämällä niihin filttereitä tai vaikkapa musiikkia.
TikTokia on nyt ladattu ympäri maailman jo 2 miljardia kertaa ja lähes puolet sen käyttäjistä ovat 18-34 -vuotiaita. Sovelluksen ikäraja on virallisesti 13 vuotta, mutta silti myös sitä nuoremmatkin ovat löytäneet tiensä sovellukseen. Nyt poikkeusolojen aikaan TikTok ja siellä leviävät tanssit ovat tulleet entistä suuremman yleisön tietoisuuteen: tämän vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana sovellus ladattiin hurjat 315 miljoonaa kertaa.
Markkinointi TikTokissa
Markkinointi TikTokissa on vielä lapsen kengissä, mutta sen odotetaan kehittyvän tulevaisuudessa. Yleisesti ottaen brändeillä on kolme tapaa TikTok-markkinointiin:
1. Brändit voivat luoda itselleen kanavan ja tuottaa sinne omia videosisältöjään.
2. Brändit voivat toimia yhdessä vaikuttajien kanssa levittääkseen sisältöjään laajemmalle yleisölle.
3. Brändit voivat ostaa maksettua mainontaa suoraan alustalta.
Mainostamisesta kiinnostuneiden on syytä miettiä, löytyykö yrityksen tai brändin kohdeyleisöä TikTokista.
Sensuuria, syrjintää ja tietoturvauhkia?
TikTokin iloisen pinnan alla on toinenkin puoli. Yhtiötä on syytetty niin sensuurista kuin syrjinnästäkin. Uiguurimuslimien kohtelusta kertoneen videon julkaisun jälkeen sen tehneen käyttäjän tili suljettiin yllättäen. Yhtiön tietoturvallisuusjohtaja kertoi tilin sulkemisen tapahtuneen vahingossa, samalla kun yhtiön moderointiryhmä sulki tuhansia tilejä väärinkäytösten takia.
TikTokin kerrotaan myös piilottaneen vammaisten, seksuaali- ja sukupuolivähemmistön edustajien sekä ylipainoisten käyttäjien julkaisemia videoita. Eräs TikTokin työntekijä kertoi saksalaiselle Netzpolitik -sivustolle, että videoiden piilotusten tarkoituksena oli estää käyttäjiin kohdistunut verkkokiusaaminen. Yhtiön mukaan käytöntö oli kuitenkin vain väliaikainen ja se poistettiin käytöstä jo aiemmin.
Tämän lisäksi TikTokin on väitetty keräävän käyttäjistään muun muassa yhteys- ja sijaintitieoja - silloinkin kun sovellus ei ole käytössä. Lisäksi sovelluksen keräämiä tietoja on väitetty lähetettävän kiinalaispalvelimille. Tietoturvayhtiö CheckPoint puolestaan kertoi, että sovellus kärsi haavoittuvuuksista, joiden kautta hyökkääjä olisi voinut lähettää tekstiviestejä mihin tahansa puhelinnumeroon TikTokin nimissä. Yritys itse kertoo korjanneensa palvelunsa heikkouksia.
Janoatko lisää tietoa TikTokista? Kokosimme napakan lukulistan kotimaisista ja kansainvälisistä lähteistä:
TechCruch: TikTok top 2 billion downloads
Influencer Marketing Hub: TikTok Marketing for Beginners
Tivi: Some-palvelu jäi kiinni: piilotti lihavien ja vammaisten julkaisuja
Kuva: Kon Karampelas, Unsplash
Haluatko lukea lisää kiinnostavia artikkeleita?