Moni firma kuvittelee, että tapahtumat ovat aikaan ja paikkaan sidottuja mahdollisuuksia. Paljon jää kuitenkin saavuttamatta, jos toimenpiteet rajataan vain pariin tapahtumapäivään ja näkyvyys vain tapahtumassa läsnä oleviin vieraisiin.
Kävin hiljattain kollegani Essin kanssa Turussa pitämässä Shift Business Festivalin kumppaneille inspiraatiopuheenvuoron, jossa kannustimme Shiftin partnereita pohtimaan tapahtuman hyötyjen kunnianhimoista maksimointia.
Listasin alle kokemus- ja digimarkkinointiin keskittyneen puheenvuoromme tärkeimmät opit!
Ennen tapahtumaa
- Suunnittele häikäisevä messuosasto
Mieti mitä ständillä mahtuisi tekemään? Luo visuaalisesti kiinnostava tila, josta ihmiset haluavat ottaa kuvia. Panosta siihen, että osastollasi pääsee tekemään tai kokeilemaan jotain – ja pistä tarjolle jotain muuta kuin niitä iänikuisia konvehteja. Muista, että jono on ystävä. Jonottajalla on aikaa kuvata osastoasi ja jutella odotellessaan myyjäsi kanssa.
- Kerro maailmalle, että olette mukana tapahtumassa
Eikö olisikin mahtavaa, jos tilaisuuteen tulevat prospektit tietäisivät jo ennalta, millaisista asioista teille kannattaa tulla juttelemaan ja mistä teidät löytää? Jos firmanne tuottaa artikkeleita, blogeja, videoita tai podcasteja, varaa julkaisukalenterista hyvissä ajoin muutama sisältöpaikka tapahtumaa koskeville aiheille. Jos ei tuota, ehkä nyt olisi hyvä hetki aloittaa?
- Viritä somekanavasi tukemaan messutiimin tekemistä
Käsi ylös – kuinka moni tekee kullekin tapahtumalle oman somesuunnitelman? Kyllä kannattaisi! Tapahtumaan liittyviä postauksia voi hyvillä mielin pistää tulille jo reilusti ennen tapahtumaa. Kerro niissä esimerkiksi osastonne sijainti, tarjoa maistiaisia osaston aktiviteeteista ja tee tutuksi läsnä oleva henkilökuntanne. Puhdas intoilukin on sallittua, jos se sopii firmanne digitaaliseen äänensävyyn.
Tapahtuman aikana
- Anna läsnäolosi näkyä myös tapahtuman ulkopuolella
Facebook- ja Instagram Livet ovat erinomaisia työkaluja tunnelmien välittämiseen ja saavat kanavissa hyvin orgaanisia näyttöjä. Liven vieraaksi voi pyytää vaikkapa jonkun omista liideistä tai prospekteista, jolloin heidät saa luontevasti jallitettua osastolle juttelemaan samalla muustakin. Muista käyttää ahkerasti tapahtuman virallista hashtagia ja kohdistaa myös somemainontaa sen käyttäjille.
- Tuota sisältöä myöhempää käyttöä varten
Tapahtumissa on läsnä paljon asiantuntevaa ja esiintymiskykyistä porukkaa, joten mikset käyttäisi tilaisuutta hyväksesi? Ota kuvia, nauhoita videoita tai podcasteja, ja haastattele asiantuntijoita tulevia artikkelisisältöjä varten. Yksi takuuvarma blogiaihe on ”Nämä 3-5 asiaa opin tapahtumasta X”, joten myös tilaisuuden puheenvuoroista kannattaa tehdä hyvät muistiinpanot.
- Valmistaudu hoivaamaan liidejä
Hyvänä messupäivänä voit saada kymmeniä, ellet satoja käyntikortteja, mutta tapahtuman villien jatkojen jälkeen et osaa enää yhtään sanoa, kehen kannattaisi olla ensimmäisenä yhteydessä. Hyvä idea on jemmata erilliseen taskuun niiden kortit, jotka vaikuttivat eniten kiinnostuneilta tarjoomastanne. Fiksu kirjoittaa korttiin myös avainsanoja aiheista, joista uuden tuttavuuden kanssa keskusteli, niin follow up -viestiin saa henkilökohtaisemman sävyn.
Tapahtuman jälkeen
- Julkaise sisältöjä ja kerää uusia liidejä
Heti tapahtuman jälkeen on hyvä hetki julkaista tapahtumaan suorimmin liittyvät sisällöt: opit, tunnelmat ja kiitokset mukana olleille. Asiantuntijahaastattelujen pohjalta tehtyjä artikkeleita, podcasteja ja videoita puolestaan voi julkaista vielä pitkään tapahtuman jälkeenkin. Muistathan ohjata kaikista sisällöistä eteenpäin saitillasi, sillä jokainen tsäänssi on mahdollisuus (Nykänen, 2013).
- Palaa tunnelmiin somessa
Tapahtuman parhaita paloja voi jakaa omille someseuraajille vaikka koko vuoden läpi, kunhan on ollut tapahtumassa skarppina kameran kanssa. Hyödynnä ainakin #ThrowbackThursday Twitterissä ja Instagramissa, ja pidennä Live-tallenteiden elinkaarta promoamalla niitä kohdennetusti oikealle väelle. Nämä toimenpiteet lämmittelevät hyvin jo seuraavankin vuoden tapahtumaa.
- Hehkuta saavutuksianne sisäisesti
Tässä kohtaa olet tehnyt ison työn! Älä anna sen tulosten jäädä omaan tietoosi, vaan kerää sisäiselle uutiskirjeelle tai tiimipalaveriin reippaasti katsaus tapahtuman annista. Kerättyjen liidien lisäksi voit tehdä vaikutuksen kollegoihisi kertomalla paljonko katselukertoja Livenne saivat, kuinka moni julkaisi somepostauksia ständiltänne ja miten paljon sisältöjä tapahtuman tiimoilta on vielä myöhemminkin tulossa.
Netprofile on tänä vuonna Shift Business Festivalin partneri ja tapahtumassa läsnä tulee olemaan koko tiimimme. Mikäli haluat sparrailla omaan tapahtumamarkkinointiisi liittyvää kokonaisuutta kanssamme joko Shiftiin tai johonkin muuhun tapahtumaan liittyen, älä epäröi ottaa yhteyttä!
Kuva: Shift Business Festival