Essi Isomäki 6.6.2019 10:36

Viestinnän kiertotalouden lyhyt oppimäärä

annie-spratt-1137629-unsplash-1

Hyvä ihminen kierrättää kotona pahvit ja muovit. Työpaikallakin hän viskaa banaaninkuoret tunnollisesti biojätteeseen. Jopa printterin päällä kasvaa sammalta, kun konttori on niin paperiton.

Me viestintäalalla toimivat ekopyhimykset voimme ulottaa kierrätyksen jopa työhömme ja pelastaa sisällönpaisumuksessa kärvistelevän internetin turhilta kilotavuilta! Näin se käy:

  1. Jaa hyvä sisältö uudelleen 

Muistatko, millä sanoilla ennätyshelteitä viime kesänä lehdissä kutsuttiin? Tietysti, käristyskupoli! Muistatko, millä sanakäänteillä ennätyksellistä lämpöä sitten itse jutussa kuvailtiin? Tuskinpa vain. Läpi olisi mennyt vaikka viimekesäinen tai vuoden 2004 uutinen samasta aiheesta.

Jos kirjoitit hyvän blogin vuosi sitten ja asia on edelleen ajankohtainen, jaa stoori ihmeessä uudelleen someen tai päivitä se mitä päivittää pitää. Tai tuoreuta vaihtamalla kuva ja otsikko.

  1. Laita hengentuote poikimaan

Tuotitko hiki otsalla erinomaisen podcast-jakson? Hienoa. Nyt pilko siitä pätkiä, kirjoita artikkeli tai toinenkin ja jaa otteita somessa. Yhdestä pitkästä sisällöstä jalostat pienellä ajatustyöllä kymmeniä uusia sisältöjä.

Ekologinen viestijä tuottaa mieluummin yhden hiotun ja jalostuskelpoisen sisällön kuin monta kertakäyttöistä tekelettä.

  1. Koosta ja kuratoi

Kirjoittiko yrityksesi johtoryhmä vuoden aikana lukuisia terävänäköisiä blogeja? Koosta niistä e-kirja ja lähetä kesälahjaksi asiakkaillenne. Tai pyydä samettiäänistä kesäharjoittelijaa lukemaan tekstit äänikirjaksi.

Koostamalla lyhyempiä sisältöjä jonkin aiheen tiimoilta yhteen saat myös vähällä vaivalla synnytettyä verkkosivustollesi skrollattavan pitkiä ja perinpohjaisia sisältöjä. Hakukoneet rakastavat niitä.

 

Sitten vain sädekehää kiillottamaan, maailma on lähes pelastettu! Äläkä turhaan esitä yllättynyttä, jos kohtaat tämän saman blogin uudelleen vielä jossain…

 

Tutustu sisällöntuotannon palveluihimme!

Kuva: Annie Spratt / Unsplash