Minkälainen sisältö resonoi missäkin kanavassa B2B teknologiayritysten kohderyhmissä? Mitä tulisi ottaa huomioon kampanjoiden tavoitteissa lyhyellä ja pitkällä aikavälillä? Menestyvä somemarkkinointi edellyttää kirkasta tavoitteen määrittelyä työskentelyn taakse. Alta löytyvät seitsemän vinkkiä somestrategian rakentamisen tueksi.
1. Sisältö – Vältä tuoteinfoähkyä
Vaikka kohderyhmä on yritykset, asiakas on silti ihminen. Muista siis puhutella sisällölläsi nimenomaan ihmistä ammattiroolissaan. Mieti miten voit piristää postauksillasi yksittäisen ihmisen päivää, tai ohjata häntä oikeaan suuntaan työssään.
Kun ihmiset haluavat lukea upean teknologiatuotteesi ominaisuuksista, he osaavat googlata sen ja löytävät haluamansa sisällön verkkosivuiltasi. Älä siis turhaan mene liian syvälle tuotteesi ominaisuuksiin somessa. Keskity sen sijaan herättämään mielenkiinto, ilahduta ja ohjaa eteenpäin ostopolulla!
2. Tone of voice – Minkälainen tyyppi yrityksesi on?
Miltä yrityksesi kuulostaa ja miten kohdehenkilöä tulisi puhutella? Jotta viestinnällinen linja pysyy yhtenäisenä kautta somekanavien, kannattaa yritykselle määritellä persoonallinen äänensävy eli tone of voice. Onko yrityksesi kepeä vai vakava? Nuori vai vanha? Rento vai virallinen? Mitä sanavalintoja ja käännöksiä somepostauksissa ja muissa materiaaleissa käytetään? Huolellisesti määritelty tone of voice helpottaa kaikkien markkinointiin ja viestintään osallistuvien työtä.
3. Visuaalisuus – Autenttinen sisältö kannattaa aina
Somessa mielenkiinto herätetään visuaalisesti. Mieti, millainen kuva tai video vetoaa kohdehenkilöön? Mikä erottuu massasta? Kasvottoman kuvapankkiotoksen sijaan kuva omasta kollegasta saattaa toimia merkittävästi paremmin. Mainoskuvissa voi olla myös tekstiä – esimerkiksi jokin avainsana, kehote tai iskulause viestin terävöittämiseksi. Erityisesti maksetussa mainonnassa kannattaa testata erilaisia kuvavaihtoehtoja parhaiten toimivan version löytämiseksi.
Kuvapankeista löytyy usein kelpoa materiaalia, mutta harmillisesti nämä samat kuvat ja videot ovat tarjolla kaikille. Kuinka noloa olisi käyttää vahingossa samaa kuvaa kuin kilpailija? Kun puhut omalla äänelläsi, käytät omia kuviasi ja videoitasi, sisällöistäsi tulee heti mielenkiintoisempia ja autenttisempia ja siten helpommin lähestyttäviä.
4. Video on voittava mediamuoto
Videosisällöt ajavat nyt kuvapostauksista ohi 6–0, sillä ne ovat somekanavien algoritmien suosiossa. Tämä johtuu suurelta osin kilpailusta videoalusta Tiktokin kanssa. Erityisesti ”tiktokmaiset” lyhyet reels-videot leviävät sekä Facebookissa että Instagramissa loistavasti jopa orgaanisesti julkaistuna. Video on erinomainen sisältömuoto erityisesti teknologiayrityksille, sillä sen avulla voi kertoa monimutkaisempiakin asioita yksinkertaisessa ja helposti ymmärrettävässä muodossa. Laadukkaasti toteutetut videot ovat monikäyttöisiä ja pitkäikäisiä.
5. Kanavavalinnat – Valitse taistelusi
Selvitä, mitä kanavia asiakkaasi seuraavat. Suurin osa työikäisistä ihmisistä Suomessa käyttää Facebookia. Myös Linkedinin ja Instagramin käyttö ovat kovassa kasvussa. Twitter on sinnikkäästi säilyttänyt jalansijansa tietyn ihmisryhmän keskuudessa, vaikka sen suosio onkin isossa kuvassa hieman laskenut ja Elon Muskin tuomat muutokset askarruttavat nyt erityisesti.
Nuorten keskuudessa suosittu kiinalainen Tiktok on maailmanlaajuisesti ykköskanava. Vastoin monia harhaluuloja, se ei kuitenkaan ole pelkästään nuorten some. Yli 30 % reilusta miljoonasta Tiktokin käyttäjästä Suomessa ovat 25–44-vuotiaita. Kiinalaisomisteiseen Tiktokiin liittyy kuitenkin tunnistettuja tietoturvariskejä, jotka on hyvä tiedostaa ennen kanavaan hyppäämistä. Tietoturvariskeistä on kirjoittanut muun muassa Helsingin Sanomat.
Omien kokemuksieni perusteella Linkedin on ehdoton ykköskanava, kun tavoitellaan B2B-yleisöjä. Haasteena piilee kuitenkin ihmisten tapa käyttää Linkediniä – siellä vieraillaan harvemmin kuin muissa kanavissa, jolloin näkyvyys jää väistämättä pienemmäksi. Siksi myös klikit ovat tyypillisesti kalliimpia maksetun mainonnan puolella. Tasapainoisessa kampanjassa onkin mukana myös muita kanavia, kuten Facebook ja Twitter, jotta tavoittavuus on mahdollisimman laaja.
Instagram on visuaalisen luonteensa vuoksi erinomainen kanava rekrymarkkinointiin ja työnantajamielikuvan edistämiseen. Tietyille teknologia-alan yrityksille myös Reddit on osoittautunut tehokkaaksi rekrymainonnan kanavaksi.
6. Optimoi kampanjasi halutuille tuloksille
Yrityksen somemarkkinoinnin tavoitteena on usein taloudellinen hyöty. Sen saavuttamiseksi on kuitenkin monia keinoja, joista osa on välillisempiä ja osa suorempia. Somekampanjointia on hyvä miettiä perinteisen markkinointisuppilon kautta. Ensin suurempi massa ihmisiä saadaan tietoiseksi brändistäsi tai tuotteestasi, jonka jälkeen kohderyhmään kuuluvat toivottavasti kiinnostuvat aiheesta riittävästi, jotta ostoharkinta ja päätös lopulta syntyvät. Joka askeleella matkassa on vähemmän väkeä, sillä kaikki eivät tarvitse tuotettasi tai ole oikeaa ostajakohderyhmää.
Sopivia tavoitteita somekampanjoille suppilon näkökulmasta ovat ensimmäisessä eli tietoisuusvaiheessa esimerkiksi kampanjan tavoittavuus sekä mainosnäyttöjen määrä.
Toisessa vaiheessa voidaan mitata aiheen kiinnostavuutta esimerkiksi sillä, miten kauan ihmiset ovat katsoneet videotasi tai klikanneet mainostasi. Maksimaalinen määrä videon loppuun asti katselijoita toimii tässä tavoitteena loistavasti.
Kolmannessa eli harkintavaiheessa tavoitteeksi sopii esimerkiksi maksimaalinen sivustovierailujen määrä ja sivustolla vietetty aika.
Neljänteen vaiheeseen voi jo miettiä kovempaa tavoitetta, kuten liidejä, sivustokonversioita, verkkokaupan ostoksia tai sovelluskaupan latauksia.
7. Kohdentaminen – Sopiva rajaus on taitolaji
Somemainonnan yksi parhaista puolista on mahdollisuus yllättävän tarkkaan kohdentamiseen – myös B2B-ostajia tavoiteltaessa. Hyödyntämällä esimerkiksi käyttäjien kiinnostuksen kohteita, kohdeyritysten tietoja sekä verkkosivujesi kävijätietoja, löytävät somekanavien algoritmit helposti oikeat ihmiset. Liian tarkat rajaukset kohderyhmissä voivat kuitenkin aiheuttaa huonoa menestystä kampanjoille, sillä potentiaalisia asiakkaita voi myös rajautua ulos. Kannattaa siis tarkkojen määrittelyjen lisäksi laajentaa kohderyhmää aina hieman suuremmaksi kuin mitä todellinen potentiaalisen asiakaskunnan numeerinen henkilömäärä on.
Ota yhteyttä, kun tarvitset apua teknologiayrityksen somemarkkinointiin. Me autamme sinua mielellämme niin suunnittelussa kuin toteutuksissa.