5 vinkkiä Instagram Stories  -mainontaan 

21.02.2018

lacie-slezak-411813-unsplash

Viime vuosi toi yrityksille jälleen uusia mahdollisuuksia viestintään ja markkinointiin. Yksi niistä on Instagram Stories, joka alkuun joutui naljailun kohteeksi Snapchatin kopioimisesta, mutta nousi nopeasti suosituimmaksi lyhytvideoiden jakokanavaksi. Ainakin omaa silmää Storiesin visut ja uusimmat fontit miellyttävät Snapchatia enemmän. 

Ja voi hyvänen aika Snapchatin uusinta päivitystä! Lähes miljoona ihmistä on jo allekirjoittanut vetoomuksen vanhan version takaisin palauttamisen puolesta. Omalla kohdalla Stories oli muutenkin pitkälti jyrännyt Snapchatin yli, mutta nyt uusimman päivityksen myötä tekisi mieli heittää koko Snapchat alimpaan bittihelvettiin. 

Mutta mennäänpä paasauksen jälkeen itse asiaan. Monikaan tekkifirma ei löydy Snapchatista, eikä koe sitä omakseen. Sen sijaan Instagram on yhä useamman yrityksen käytössä ja 80 % Instagramin käyttäjistä seuraa vähintään yhtä yritystä. Instagramin virrassa näkyvien mainosten lisäksi viime vuonna lanseerattiin Instagram Stories -mainokset. 

Storyjen eli tarinoiden perustoimintaperiaatteena kuvat tai videot pyörivät käyttäjällä putkeen toinen toisensa jälkeen, ja välissä vilahtaa mainostarinoita. Huomasithan sanan vilahtaa? Tarinat on vähän liiankin helppo ohittaa, joten huomio on saatava ensimmäisestä sekunnista lähtien. 

Instagram Stories -mainoksen on kiinnitettävä katsojan huomio heti. 

Voit tehdä tarinamainoksen valitsemallasi kuvankäsittelyohjelmalla, mutta tässä tarjolla vinkki vitonen: tee se suoraan Instagram-sovelluksella. Ota kuva tai video, kirjoita halutut kehotteet (Ads Managerissa et saa laitettua lisätekstejä mainokseen!) ja koristele sopivilla elementeillä. Uudet GIF-koristeet ovat nyt vähintään sitä kuuminta hottia tarinoissa. 

Jos/kun lisäät tekstielementtejä, pidä huoli, ettei tekstiä ole yli 20 % kuvasta tai videon esikatselukuvasta. Tarinamainoksissa pätee siis sama kuva-teksti -sääntö kuin Facebook-mainoksissakin. Kun mainos on valmis, lataa tarina puhelimeesi ja sieltä edelleen Ads Manageriin promottavaksi sisällöksi. 

5 kohdan muistilista Instagram Stories -mainontaan

  1. Videon kesto 1–15 sekuntia, kuva 10 sekuntia
  2. Kuvasuhde 9:16 ja resoluutio 1080 x 1920 pikseliä
  3. Tuetut tavoitteet: näkyvyys, verkkosivuliikenne, konversiot, sovelluslataukset, liidien muodostaminen, videon katselut ja bränditietoisuus 
  4. Mainokseen lisätään yksi linkki Ads Managerissa, mutta ei muuta tekstiä -> tekstit kuntoon jo mainoskuvaan/-videoon
  5. Tee sisällöstä Instagram Storiesin näköistä

Me Netprofilessa kokeilimme Instagram Stories -mainontaa B2B-kontekstissa ja tulokset olivat loistavat – klikkikohtainen hinta putosi jopa puoleen perinteisestä Instagram-mainonnasta. Jos siis kaipaat apua oman Stories-mainontasi kanssa, ota yhteyttä!

Tutustu myös markkinointiviestinnän muihin kuumiin kuulumisiin lataamalla maksuton selviytymisoppaamme markkinointiviestinnän murroksesta! 

 Netprofile tour

Tagit: Sosiaalinen media, digitaalinen markkinointi, Instagram

Kirjoittanut

Emmi Paunonen

Emmi Paunonen

Uusimmat

Kategoriat

see all

Twitter